Hej,

Jag har en villa med hög elförbrukning (16000Kwh/år) och vill nu kontrollera vad det är som
drar så mycket. Hur gör jag det på bästa sätt?

Vitvaror kan jag ju använda en elmätare från clasohlson men hur ska man göra för att kolla direktanslutna grejer som tex min avfuktare i krypgrunden, vedpannan etc...
 
Det direktanslutna (i synnerhet 3-fas) brukar ju normalt vara den som är mest energislukande.

En enkel väg (utan krav på mätutrustning) är ju att kontrollera respektive utrustnings mäteffekt, vilket ju bör framgå av dels en skylt/märke på produkten samt i utrustningens manual.

Nästa steg är ju att inrikta sig på utrustning som är ständigt påslagen, som ex. avfuktaren du beskriver, äldre kyl- och frysskåp/boxar etc.

Avser förbrukningen bara hushållsel, eller är uppvärmning också inkluderad?
 
En bekant har byggt egna digitala effektmätare som han monterat efter gruppsäkringarna i sin elcentral. Allt är sammankopplat och övervakat ifrån dator som samlar in mätdata och gör statistik. Det kostade honom inte särskilt många kronor i material, men jag misstänker att kommersiella lösningar är riktigt dyra. Inte riktigt vad du var ute efter men häftigt är det ändå! :D

Tror han håller på med nästa generation som han skall sätta direkt i kopplingsdosorna och mäta varje förbrukare individuellt. Skall bli kul att se om han får till det... ;)
 
Redigerat:
Jag skulle, som GoForIt beskriver, börja med att gå igenom alla förbrukares bruksanvisningar/skyltar och se hur mycket effekt de kräver.

Om det bara handlar om hushållsel (eftersom du har vedpanna) så är 16000 kWh ganska stor förbrukning. Annars brukar ju uppvärmningen vara den största energiförbrukaren. Vi har ett hus med vedpanna och en avfuktare i källaren och vår årliga förbrukning är 5000 kWh.
 
Har du stängt alla ventiler i krypgrunden?
 
Tänk på att de billiga effektmätarna ofta inte klarar att mäta korrekt på fasföskjutna laster (typiskt för elmotorer, elektronik osv). Därmot mäter de ganska korrekt på rent resistiva laster som elspis, elradiatorer, VV beredare etc.

För ngt år sedan diskuterades detta i en tråd här. En medlem mätte tomgångseffekten på en mobilladdare, och kom fram till 5 eller 7w (börjar man då multiplicera med timmarna på ett år så blir det några kronor), en annan medlem här gjorde en mer korrekt effektmätning och kom om jag minns rätt fram till 25mw. Dvs Clas olsson mätaren hade för denna typ av belastning ett mätfel på ca 20000%.
 
Ta en titt på din elmätare.
När dom bytte elmätare här omkring (för fjärravläsning) så blev så att man på vissa fabrikat kan läsa av uttagen effekt i Watt (brukar vara en knapp man får trycka några gånger på).
Sedan bara att testa att slå av och på förbrukare i huset.
Elmätaren var av fabrikat Kamstrup här, finns kanske fler fabrikat som har samma funktion.
 
Redigerat:
jag får inte fram watt på min mätare, av märket televent.
den håller på att blinka hela tiden och "nollar" sig emellanåt... typ testar displayen..
jag tror att dom nya elmätarna kommer ställa till mycket problem, det finns redan folk som fått på tok för höga förbrukningar efter bytet!
 
electrocuted skrev:
Det finns redan folk som fått på tok för höga förbrukningar efter bytet!
Eller hade för låg innan bytet... ;)
Eller finns det någon specifik anledning till att man tror att en "ny och fin" mätare fungerar sämre än den gamla?
 
16000 är ju inte fruktansvärt mycket utan uppvärming (uppvärmning med någon form av direkt-el står för ungefär en tredjedel som tumregel), speciellt inte om man har barn och ett par datorer som står igång för jämnan. Bara en dator med tillbehör drar flera hundra watt tänk på det..

Har bekanta som har avfuktare i krypgrunden och den ligger på en 4000kwh om året så där har du i alla fall 2 tänkbara slukare.
 
Har du golvvärme???

Många utelampor?

Gammal frys?

VVB som står inställd på låg temp? (den ska stå på max)
 
el_richard skrev:
VVB som står inställd på låg temp? (den ska stå på max)
Varför max?
 
VVB ska hålla sådan temperatur att tappstället längst bort från beredaren håller lägst 50ºC. Detta innebär att en modern VVB absolut inte behöver stå inställd på max.
 
Vad har du för ventilation? Endel ventilationssystem med återvinning har elvärme (förvärmare) i tilluften för att aggregatet inte ska frysa. Det genererar en hel del kWh på ett år. Inte helt ovanlig att husägare inte har en aning om att det sitter sånt innanför köksfläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.