H Håbbe01 skrev:
Bli kontantkund butik på rexel . Dock med reg enskilt firma med nån bra verksamhetsbeskrivning inom elektronik eller el
Kostar det något att registrera en enskild firma?
 
L
F Fredrik K80 skrev:
Kostar det något att registrera en enskild firma?
Ja, men det är inga stora pengar. Men allra enklast är ju om du har nån kompis med egen firma som öppnar ett konto där du vill handla. Sen behöver du bara använda hens konto för att få handla och betala med ditt kort så slipper din kompis hantera fakturor mm.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Kostar det något att registrera en enskild firma?
Du vill inte göra detta för dom kommer ge dig listpris utan rabatt sannolikt. Eller skitdålig rabatt. Handla på nätet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du vill inte göra detta för dom kommer ge dig listpris utan rabatt sannolikt. Eller skitdålig rabatt. Handla på nätet.
Mmm fattar, då känns det ju inte värt det 😏
 
Nej, du får en rabatt så fort du registerar ingen betalar listpris, utom möjligen om du lyckas handla som oregistrerad kund.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Mmm fattar, då känns det ju inte värt det 😏
När det gäller elprylar har butikerna på nätet samma eller bättre pris jämfört med Ahlsell (med rabatt). Så för priset skull är det här projektet du tänker på helt meningslöst.
 
  • Gilla
Flamman och 7 till
  • Laddar…
L
F Fredrik K80 skrev:
Mmm fattar, då känns det ju inte värt det 😏
Ge inte upp så lätt. Jag lyckades snacka till mig lite rabatt trots att jag inte handlar för många kronor. Det kan vara väldigt smidigt om du snabbt behöver en udda pryl eller nåt som är svårt att hitta i närmsta byggvaruhus.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Även med den troligtvis horribla "standardrabatten" man kan få som enskild firma kan det ju ha starka fördelar att ha möjlighet att glida in på Ahlsell och dylikt som privatperson med deras sortiment. Speciellt om man inte är så förutseende så man har bunkrat upp en halv servicebil från Rinkaby rör innan eller om det är saker man normalt inte finner hos de som riktar sig mot privatpersoner.

Tidigare hade en närbelägen bygglada (Snyftar lite nu och tänker nostalgiskt på Fredells....) möjligheten att sälja allt en större grossist hade i lager till en privatperson. Man åkte in, de kollade lagerstatus på datorn, man beställde och betalade i kassan på vägen ut och sedan 5 min senare var det bara att glida in hos grossisten som då packade ordern glatt utan att bry sig om att man var privatperson. Underbar möjlighet som nu tyvärr är borta för straxt över prisera då hos Rinkaby
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
H
Man blir lite frustrerad över att människor vill skapa sig fördelar på ett oärligt sätt! Varför inte vara oärlig? Handla som konsument där som det är billigt, googla på nätet och se till att handla där ni kan få support. Sen gnälls det på att hantverkare är oärliga och tar upp t.ex. för ett högt påslag på materialpriserna, visst det förekommer men inte alltid. Man ska ju också ta med i beräkningen att många grossister baserar rabatter på förgående års inköp.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
När det gäller elprylar har butikerna på nätet samma eller bättre pris jämfört med Ahlsell (med rabatt). Så för priset skull är det här projektet du tänker på helt meningslöst.
Jo ja vet, saknar dock möjligheten att kunna gå i en fysisk butik och titta. Hade jag bott i Sthlm skulle jag åkt till veddesta där Elbutik har sin butik men lite långt o köra när man bor i Halland 🙈
 
H HEM2121 skrev:
Man blir lite frustrerad över att människor vill skapa sig fördelar på ett oärligt sätt! Varför inte vara oärlig? Handla som konsument där som det är billigt, googla på nätet och se till att handla där ni kan få support. Sen gnälls det på att hantverkare är oärliga och tar upp t.ex. för ett högt påslag på materialpriserna, visst det förekommer men inte alltid. Man ska ju också ta med i beräkningen att många grossister baserar rabatter på förgående års inköp.
På vilket sätt är det oärligt? Jag frågar ju för att höra hur jag ska göra för att kunna handla . Förstår verkligen inte varför jag inte kan skapa ett konto som privatperson och handla med påslagen moms🤷‍♂️
 
  • Gilla
Larmal och 5 till
  • Laddar…
Men momsen får du ju tillbaka senast vid årsdeklaration när du har bolag om du ej har sålt nått själv
 
R
H Håbbe01 skrev:
Men momsen får du ju tillbaka senast vid årsdeklaration när du har bolag om du ej har sålt nått själv
Tror någ att det finns lite lagar om att man ska sälja tjänster och/eller varor för att det ska vara lagligt att handla momsavdragsgillt..
Alltså inte ok att starta firma och handla privat för att slippa momsen…
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
C
F Fredrik K80 skrev:
Förstår verkligen inte varför jag inte kan skapa ett konto som privatperson och handla med påslagen moms🤷‍♂️
Det handlar nog om att de inte vill ha privatpersoner springande i butikerna.

Fanns för många år sedan en firma som hette Jons elektriska som funkade så att man beställde vad man ville ha på hans hemsida, sen kunde man åka ner dan efter och hämta ut det hos StorEl. Men det upplägget blev inte långlivat 🙄

Hos en del "grossister" kan du handla kontant utan konto om du ber snällt, men då får du betala listpriset vilket inte är så roligt. Bästa är nog att snacka ihop dig med någon som har konto. Du har ingen lantbrukare i krokarna?
 
  • Gilla
MrHandyman1
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tror någ att det finns lite lagar om att man ska sälja tjänster och/eller varor för att det ska vara lagligt att handla momsavdragsgillt..
Alltså inte ok att starta firma och handla privat för att slippa momsen…
Du slipper inte momsen för det, du måste i så fall sälja vidare till nästa led för att där kvitta momsen. Så ingen risk att någon privatperson kan momsfuska genom att registrera ett företag som inte sen används
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.