E
K Kortling skrev:
Ska den det?
Hur ska isåfall denna kontrollen ske?


En kontroll sker när uttag eller dosa kopplas,
Att elektrikern springer och kollar att skyddsjorden är rätt kopplad i alla dosor och uttag innan driftsättning en extra gång förekommer överhuvudtaget inte på byggen.
I min värld drar du en kabel utvändigt från centralens jordskena och skickar 200mA för att garantera kontakt, gärna mät ett ungefärligt rimligt motstånd i Ohm.

Är det långa avstånd kan du dra från en bekräftad jord punkt sen.

Det du menar är kanske att i stora lokaler och industrier man kan använda en återledare som är del av den kommande fasta installationen.

Men jag tycker det är överkurs här på detta hemforum och det går säkerligen till som du beskriver i många fall.

Men skulle någon skadas och det visar sig att grön gul från uttaget var kopplat till nolla i dosan så kan man ju ifrågasätta er arbetsgång.
 
K Kortling skrev:
Ska den det?
Hur ska isåfall denna kontrollen ske?


En kontroll sker när uttag eller dosa kopplas,
Att elektrikern springer och kollar att skyddsjorden är rätt kopplad i alla dosor och uttag innan driftsättning en extra gång förekommer överhuvudtaget inte på byggen.
Vilken del av min inlägg har du invändningar kring? Inspektionen? Att inspektion inte förekommer på de byggen du har insyn i betyder inte att det är rätt, det är nämligen fel. Elfirman ska ha rutiner för detta. Lämpligen gör man kontrollen i samband med inkopplingen i dosan eller så gör man kontrollen efteråt.
 
K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken del av min inlägg har du invändningar kring? Inspektionen? Att inspektion inte förekommer på de byggen du har insyn i betyder inte att det är rätt, det är nämligen fel. Elfirman ska ha rutiner för detta. Lämpligen gör man kontrollen i samband med inkopplingen i dosan eller så gör man kontrollen efteråt.
Du missförstår mig, jag invänder inte jag undrar bara om det verkligen är så. Och det är följande stycke jag menar " Men det första kontrollen av skyddsledaren ska som sagt ske innan anläggningen driftsättas".

Kontrollen sker såklart vid inkoppling eftersom det inte är möjligt att koppla utan att kontrollera det, men att någon i efterhand springer och kontrollerar detta har jag aldrig någonsin sätt och stämmer mig verkligen frågande till om detta förekommer..

Att det står i någon rutin eller önskas av autister som surfar paragrafer på elsäkerhetsverket må vara hänt.
 
E
K Kortling skrev:
Du missförstår mig, jag invänder inte jag undrar bara om det verkligen är så. Och det är följande stycke jag menar " Men det första kontrollen av skyddsledaren ska som sagt ske innan anläggningen driftsättas".

Kontrollen sker såklart vid inkoppling eftersom det inte är möjligt att koppla utan att kontrollera det, men att någon i efterhand springer och kontrollerar detta har jag aldrig någonsin sätt och stämmer mig verkligen frågande till om detta förekommer..

Att det står i någon rutin eller önskas av autister som surfar paragrafer på elsäkerhetsverket må vara hänt.
Ja, man kan kanske ha en rutin som bedöms säker nog, löser man jordfelsbrytare finns ju någon form av kontakt med jord men det är alltid svårt ifall inga rutiner finns dokumenterade därav rekommenderas krävs kontinuitetsmätning, vilken alltså görs i spänningslös tillstånd.
 
K
E El-Löken66 skrev:
I min värld drar du en kabel utvändigt från centralens jordskena och skickar 200mA för att garantera kontakt, gärna mät ett ungefärligt rimligt motstånd i Ohm.

Är det långa avstånd kan du dra från en bekräftad jord punkt sen.

Det du menar är kanske att i stora lokaler och industrier man kan använda en återledare som är del av den kommande fasta installationen.

Men jag tycker det är överkurs här på detta hemforum och det går säkerligen till som du beskriver i många fall.

Men skulle någon skadas och det visar sig att grön gul från uttaget var kopplat till nolla i dosan så kan man ju ifrågasätta er arbetsgång.
Jag vill poängtera att jag inte genomför elinstallationer men arbetar på byggen nära elektriker och är beroende av deras installationer.
 
E
K Kortling skrev:
Jag vill poängtera att jag inte genomför elinstallationer men arbetar på byggen nära elektriker och är beroende av deras installationer.
Ja, visst förekommer detta.
Men precis som du beskriver händer det säkert även att det inte förekommer.

Fråga elfirman ifall de utför kontinuitetskontroll av jordledare i sina installationer så vet du och kan anpassa dig därefter.
 
Nä, verkligheten är nog en annan än vad som rekommenderas i del 6 av elinstallationsreglerna som beskriver en procedur för kontroll. Förhoppningsvis springer det runt en snubbe som "ringer" jorden i alla fall med sin pipmojäng? Problemet är att denna kontroll är värdelös om man inte innan har gjort en inspektion så att man vet varför man får kontinuitet. Och denna inspektion görs billigast av den som installerar genom att pusta en sekund och räkna antalet skyddsledare med rätt färg som denne precis kopplade ihop i dosan.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä, verkligheten är nog en annan än vad som rekommenderas i del 6 av elinstallationsreglerna som beskriver en procedur för kontroll. Förhoppningsvis springer det runt en snubbe som "ringer" jorden i alla fall med sin pipmojäng? Problemet är att denna kontroll är värdelös om man inte innan har gjort en inspektion så att man vet varför man får kontinuitet. Och denna inspektion görs billigast av den som installerar genom att pusta en sekund och räkna antalet skyddsledare med rätt färg som denne precis kopplade ihop i dosan.
Det är så här att alla som det var fullgod kontinuitet har man ju mätt i onödan. Och det är kanske >99,9% av fallen ifall man själv utfört installationen. Men ibland är det fler än en kock inblandad.

Och den som tror hen inte är kapabel att begå misstag lider av hybris i mina ögon, skillnaden är mest hur många som pratar om det efteråt, vilket ju är ett bra och nyttigt sätt att sprida kunskap till sina kollegor.
 
Kontnuitetsmätning (inkommande N-PE och inkommande PE-sann jord) ska ske innan anläggningen spänningssätts
Det ska även utföras kontinuitetsmätning av utsatta delar i anläggningen.
Till dessa räknas även jordade väggittag och lamputtag.
Detta test ska utföras som ett allprov, dvs har du 178 utsatta delar i anläggningen räcker det inye att kontrollera 177 av dessa
Därefter kan anläggningen spännings sättas
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Kontnuitetsmätning (inkommande N-PE och inkommande PE-sann jord) ska ske innan anläggningen spänningssätts
Det ska även utföras kontinuitetsmätning av utsatta delar i anläggningen.
Till dessa räknas även jordade väggittag och lamputtag.
Detta test ska utföras som ett allprov, dvs har du 178 utsatta delar i anläggningen räcker det inye att kontrollera 177 av dessa
Därefter kan anläggningen spännings sättas
Så gör väl de flesta? Jag (och de jag har jobbat med) springer alltid runt och kontrollerar jordarna med en lång tråd och godkänd summer förbunden i centralens jord före driftsättning när jag gör villor. Det är skillnad om det är servicejobb och kanske ett extra uttag, då kan jag slarva genom att bara mäta i uttaget.
Det står klart och tydligt i "Kontroll före drifttagning" att jordarna ska kontrolleras före driftsättning.
 
  • Gilla
  • Wow
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
E
Müssli Müssli skrev:
Så gör väl de flesta? Jag (och de jag har jobbat med) springer alltid runt och kontrollerar jordarna med en lång tråd och godkänd summer förbunden i centralens jord före driftsättning när jag gör villor. Det är skillnad om det är servicejobb och kanske ett extra uttag, då kan jag slarva genom att bara mäta i uttaget.
Det står klart och tydligt i "Kontroll före drifttagning" att jordarna ska kontrolleras före driftsättning.
Tydligen så lär skolan ut att detta är onödigt och att det räcker att spänningsprova efteråt. Kan du som gick tredje året se några faror med detta, exakt hur går denna mätningen tillväga?
 
E El-Löken66 skrev:
Tydligen så lär skolan ut att detta är onödigt och att det räcker att spänningsprova efteråt. Kan du som gick tredje året se några faror med detta, exakt hur går denna mätningen tillväga?
Jag gick bara 2 år (är 51 år) men detta har jag lärt mig långt senare. Jag kan inte minnas att vi fick lära oss kontinuitetsmätning på detta sätt i skolan men det kan jag ha glömt.

Jag använder mig av en godkänd testare https://www.elektroskandia.se/s?id=1695&artnr=4200017 och en RK på rulle https://www.elektroskandia.se/bildnavigering?id=7975&artnr=4200391 . Sätter ena änden av rullen i PE-skenan i centralen och andra änden i testaren och kalibrerar för kabellängden. Sen är det bara att gå runt och mäta jordarna, tar oftast inte längre tid än 10 minuter.
Jag gör även andra tester enligt ett protokoll men det är mest kontroll i centralen. Kontroll av uttag m.m. görs samtidigt som man kopplar så det är redan gjort.

Jag försöker inte verka redig utan blir uppriktigt förvånad om inte detta görs på byggen innan spänning släpps på. Själv har jag inte varit på storbyggen sedan början på 2000-talet så jag vet inte hur det går till idag. Jag vet iaf flera kollegor på andra firmor som inte släpper på i sina villor innan dessa tester har utförts. Sen är det annan sak att snickarna vill att man drar på strömmen så fort det första uttaget är kopplat... :p I de villor jag har gjort används byggcentraler ända tills jag gjort mina tester och det är inga problem alls, jag får ju skiten om något blir galet. :cool:
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
E
Och hur stor andel utan kontinuitet mäter Müssli upp?
 
E El-Löken66 skrev:
Och hur stor andel utan kontinuitet mäter Müssli upp?
Menar du hur ofta jag hittar fel? Ett par gånger har jag upptäckt att jag har växlat nolla och jord i uttag. En gång hade jag t.o.m. växlat fas och jord. (Ett fel jag inte är så stolt över.) :oops:
Procentuellt är vi kanske nere på promille, troligtvis är det mindre än 1/100 som är fel.

Jag har aldrig krockat med bilen men jag använder bälte ändå. Lite så tänker jag med kontrollen också. :)
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.