Det finns en lag om penningtvätt som banken måste följa. Därför frågar de ingående ut kunden varför han ska ha 300 kk i cash.
F.ö. lämnas kontrolluppgift till Skatteverket på alla försäljningar från inskrivningsmyndigheten eftersom det till ansökan om lagfart ska bifogas köpekontrakt (och eventuellt köpebrev). Detta oavsett om det är en kontantaffär eller inte.
 
Ja men detta handlar inte om att reda ut varför man vill ha kontanter, utan att säkerställa var pengarna kommer ifrån.

Köparen säger "Jag ska köpa detta hus" och visar kontrakt etc.
Säljaren säger "jag har sålt ett hus, här är kontraktet, och har fått kontant betalt" och sedan sätter han in pengarna. Eller så går han inte alls till banken....
 
D
MathiasS skrev:
Att det dessutom är så att det i stockholms kommun inte finns en tomt till salu under 2,7MSEK och i hela länet ingen billigare än 1,2MSEK borde få alla varningsklockor att plinga som kyrkklockor på söndagar.
Fast nu är det väl ingen som har sagt att det är i Stockholms kommun? Det finns ju snarare indikationer på att det är i Norrtälje kommun och där verkar det finnas tomter i den här prisklassen, t.ex.

http://www.hemnet.se/bostad/tomt-nylandet-herrang-norrtalje-kommun-hensvik-3885334
http://www.hemnet.se/bostad/tomt-nysattra-anderssvedja-norrtalje-kommun-anderssvedja-2-42-3703117

En stor skillnad på att betala kontant och till konto, förutom spårbarheten, är att om säljaren är föremål för indrivning så kan konton vara spärrade för uttag så pengar som kommer in kan beslagtas (eller vad nu rätt uttryck är) medan det ju är lätt att gömma undan kontanter.
 
Redigerat av moderator:
Har du möjlighet som köpare att förhandla fram att köpet görs upp med en postväxel?

Då är du som innehavare av postväxeln skyddad om den går förlorad samt banken är välvillig att utställa en sådan jmfrt med kontanter som för banken innebär visst besvär.
Vissa bankkontor är ju t.om kontantlösa i dagens läge :wow:

Du kan ju möjligen som skäl ange att ditt bankkontor är ett kontantlöst sådant. För tomtsäljaren fungerar en postväxeln som en check och kan inlösas i valfri bank.
Sedan är det upp till postväxelinnehavaren om han vill ha summan insatt på ett konto (smidigast) eller ha summan i kontanter (banken förmodligen motsträvig men kan inte neka), men det är tomtsäljarens problem.

Du måste ju som tidigare skrivits erhålla kvittens på köpesumman, köpekontrakt osv. så säljaren kan ju inte precis förneka att han mottagit pengarna.
Kanske också lämpligt att ta kopia på säljaren legitimation för att säkerställa att tomtägare och säljare är samma person. ;)
 
K
Det jag ser som största problemet är just den saknade spårbarheten.. vad händer om det blir problem och säljaren hävdar att han inte har fått pengarna? Då kommer ord att stå mot ord och du har små möjligheter att få rätt. Kan du använda banken som mellanhand och få kontantöverföringen bevittnad sitter du mycket säkrare. För någon tusenlapp kan bankens jurister titta på alla papper så att du inte blir lurad!
 
DIY_freak skrev:
Fast nu är det väl ingen som har sagt att det är i Stockholms kommun? Det finns ju snarare indikationer på att det är i Norrtälje kommun och där verkar det finnas tomter i den här prisklassen, t.ex.

[länk]
[länk]

En stor skillnad på att betala kontant och till konto, förutom spårbarheten, är att om säljaren är föremål för indrivning så kan konton vara spärrade för uttag så pengar som kommer in kan beslagtas (eller vad nu rätt uttryck är) medan det ju är lätt att gömma undan kontanter.
Nej det är sant. Det är ett antagande vi verkar ha gjort för att ha något att diskutera....:)
 
Kallebo skrev:
Det jag ser som största problemet är just den saknade spårbarheten.. vad händer om det blir problem och säljaren hävdar att han inte har fått pengarna? Då kommer ord att stå mot ord och du har små möjligheter att få rätt. Kan du använda banken som mellanhand och få kontantöverföringen bevittnad sitter du mycket säkrare. För någon tusenlapp kan bankens jurister titta på alla papper så att du inte blir lurad!
Det är inga problem om du har alla dokument undertecknade som krävs för att genomföra affären. Det blir inget "ord att stå mot ord" då du har det som krävs för att påvisa genomförd affär och att du är ägare till fastigheten.
Däremot är rådet att ta hjälp av en sakkunnig inom fastighetsförsäljning en mycket bra åtgärd, för här kan man göra fel.
 
Kan någon ge en rimlig förklaring till varför säljaren skulle vilja ha betalt i 300 st tusenlappar? Visst kan det vara en "speciell" säljare som bara älskar känslan av att få en bunt med tusenlappar men sannolikheten för det känns rätt låg.

Listan med risker att göra affären på detta sätt kan dock göras lång.

Jag rekommenderar att affären görs upp hos en bank (eller hos en jurist eller mäklare) som kan verifiera att affären går rätt till. Sen kan ni betala med postväxel om säljaren vill ha pengar direkt.

/Krille
 
Eller så skojar ts lite med oss för att få en forumdialog, skulle vara intressant att få en återmatning från ts.;)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
fusion skrev:
Tänk på risken att bli rånad på vägen från banken till nuvarande ägare. Be i så fall att få göra upp affären direkt i banken om kravet är kontanter i fickan.

Och varför kan inte nuvarande ägare ta ut pengarna själv om du för över till dess konto?

Skulle även kolla med Skatteverket , om de nu lämnar ut info om privatpersoner i ett sådant här fall ? Du kan ju nämna att nuvarande ägare vill ha cash, så kan de väl gräva vidare i det och ev komma med sin åsikt (ok/inte ok) till dig.

Att du tar ut 300000kr i kontanter skiter väl banken i då de redan är dina, men omvänt krävs det nog en deklaration/förklaring och det är väl det nuvarande ägare vill slippa av nån anledning

Kan det vara så att ägaren tror man kan komma undan reavinst genom att undvika inblandning via bankkonto ? Flytt från Sverige på gång?
Det finns en del som har mer förytroende till kontanter än till elektroniska pengar. Jag är en av dom. Men det är ovanligt idag. Och säljaren får ställa villkor, det är upp till dig att gilla eller ogilla.

Rånrisken: dete syns ju inte på dig om du har 300.000 på fickan eler? Varför skulle rånrisken vara större på öppen gata?
Men jag skulle också ta med mig några kompisar vid överlämnandet.
 
Nej, men "säljaren" vet ju om att man har 300 000 på fickan. Så säljarens "kompisar" kan ju dyka upp och råna dig i samband med att affären ska göras.


Men har man en kompis med en bra färgkopiator så kan man ju trycka lite egna tusenlappar och ge säljaren? :)


En sak man behöver tänka på är ju att idag med bankernas nerdragningar i kontanthantering så lär ett uttag på 300 000 antagligen behöva bokas in en vecka i förväg.
 
Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en del som har mer förytroende till kontanter än till elektroniska pengar. Jag är en av dom. Men det är ovanligt idag. Och säljaren får ställa villkor, det är upp till dig att gilla eller ogilla.

Rånrisken: dete syns ju inte på dig om du har 300.000 på fickan eler? Varför skulle rånrisken vara större på öppen gata?
Men jag skulle också ta med mig några kompisar vid överlämnandet.
Rånrisken utgår jag endast från att nån bekant till säljaren som kan "dyka" upp och snor pengarna. Finns ju fall där bilspekulanter blivit rånade i samband med köp och fått gå tomhänta därifrån i dubbel bemärkelse.

Håller med, det är ju alltid bättre att ha med nån/några bekanta som stöd när så pass mycket kontanter skall hanteras.
 
P
AndersS skrev:
Eller så skojar ts lite med oss för att få en forumdialog, skulle vara intressant att få en återmatning från ts.;)
Precis.. så alla kan ju lugna ner sig lite och vänta på feedback från TS
 
Hej!
Tack för alla svar och tankar kring det här.
Lite "tilläggs information"

Paret som säljer tomten är i 60 års åldern och har bott här i området i hela sitt liv.
Tomten ligger ca 6 mil norr om Stockholm (närheten av Norrtälje). Tomt priserna här är inte dyrare än så.
Min fru har känt paret sedan hon var ett barn, hennes föräldrar var bekanta med dom.
Paret har vad vi vet en mycket god ekonomi och äger rätt mycket mark här.
I och med att det är ett par som har ett gott rykte om sig och är omtyckta här så blir det en sån konstig kontrast till att
dom vill ha pengarna kontant.

Spontant känns det ju som fiffel när man väljer ett osmidigt alternativ till betalning.
Sedan känns det inte kul och springa omkring med 300K på fickan.
Dessutom så känns det skumt att dom vill ha så mycket kontanter hemma.
Varför vill man ha det?
Om huset brinner ner exempelvis...inbrott osv.
 
....sedan undrar jag vilka fördelar dom egentligen har med att få kontant betalning?
För om jag har förstått det hela rätt så kommer köpet att registreras av lantmäteriet till skattemyndigheten.
Även om vi köper tomten kontant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.