Börjar det att handla om pengar så går nog statiska relän bort för som alltid så kostar det att ligga på topp. OCH man kan inte köpa det bästa billigast, det är det där om pris och kvalitet.
 
elmont skrev:
Tycker du att det blir dyrt med ström så satsa på ett statisk relä det drar några mA vilket gör några ören per år och troligtvis har det en myyyyyycket lång livslängd (rätt dimensionerat).
Om man kollar på den här sidan

http://www.oemautomatic.se/Produkte...formation_statiska_relaer/1927125-486481.html

Där står det bl.a.

"Kylning
Till skillnad från vanliga reläer eller kontaktorer har halvledaren på statiska reläer ett spänningsfall som skapar en viss värmeutveckling i reläet.
Vid laster högre än några ampere måste värmen avledas med hjälp av kylfläns. Vid stora effekter måste ibland även kyld luft tillföras. "

Så tyder det på att ett statiskt relä snarare slösar MER energi än en kontaktor.

Sen kan det ju finnas andra fördelar.
 
W
Ett nödstopp är väl ändå en NC, dvs stängd i ej påverkat läge men öppnar vid tryck. annars skulle den ju aldrig bryta kretsen.
Samma i en kontaktor, när styrspänningen är till så öppnar kontakten. :)
Edit: det var som svar till Lars
 
Redigerat av moderator:
hugodog skrev:
Ett nödstopp är väl ändå en NC, dvs stängd i ej påverkat läge men öppnar vid tryck. annars skulle den ju aldrig bryta kretsen.
Samma i en kontaktor, när styrspänningen är till så öppnar kontakten. :)
Edit: det var som svar till Lars
Nej, Lars har rätt!
Läs igenom vad han skrev, så kommer du inse att det stämmer.
 
W
Peter2400 skrev:
Nej, Lars har rätt!
Läs igenom vad han skrev, så kommer du inse att det stämmer.
Förstår vad han menar, men NC, Normaly closed innebär att kontakten är sluten tills dess att man trycker på knappen och kretsen bryts, hade det varit en NO, Normaly open så hade man slutit kontakten när man hade påverkat den. Då har ju nödstoppet tappat hela sin funktion, dvs bryta kretsen när man trycker in "svampen"

På en kontaktor där styrspänningen går till så öppnar den alla NC-kontakter och sluter alla NO-kontaker. och när kontaktorn är i frånslaget läge så sluter den alla NC kontakter och öppnar alla NO. NO och NC står för vad dem är i opåverkat läge.

Ett nödstopp får aldrig vara en NO kontakt.

Ursäkta nu gled det iväg lite från topicen.
 
Redigerat av moderator:
tommib
Svårartat OT men jag misstänker att båda kan ha delvis rätt. Tittar jag igenom utbudet på ELFA som hastigast så är de nödstopp som är enheter med låda och knapp NC, dvs de bryter när man aktiverar dem. Jag kan dock tänka mig att ett nödstopp som fjärrmanövreras skulle byggas enligt principen som Lars beskriver, det vore det smartaste och säkraste.
 
hugodog skrev:
Förstår vad han menar, men NC, Normaly closed innebär att kontakten är sluten tills dess att man trycker på knappen och kretsen bryts, hade det varit en NO, Normaly open så hade man slutit kontakten när man hade påverkat den. Då har ju nödstoppet tappat hela sin funktion, dvs bryta kretsen när man trycker in "svampen"

På en kontaktor där styrspänningen går till så öppnar den alla NC-kontakter och sluter alla NO-kontaker. och när kontaktorn är i frånslaget läge så sluter den alla NC kontakter och öppnar alla NO. NO och NC står för vad dem är i opåverkat läge.

Ett nödstopp får aldrig vara en NO kontakt.

Ursäkta nu gled det iväg lite från topicen.
Njae, jag får det allt till att jag har rätt (men "plus" och "minus" är alltid den svåraste matematiken, skall det vara "plus" eller "minus"... ;)). Men vi får inte blanda ihop knappen och reläet. Relät/kontaktorn måste vara av NO typ (alltså enligt wikipedia: "A normally open (N.O.) contact is a contact that is open or in a non-conductive state when it, or the device operating it, is in a de-energized or relaxed state.". Så kontaktorn/reläet kör alltså inte motorn om inte någon håller inne knappen. MEN, själva nödstoppsknappen är ju "NC", dvs, i driftsläget så är den sluten. När man klipper till på den så bryts hållkretsen, och reläet faller. (Och motorn stannar). Så nödstoppen är alltså inte en "bryt"-funktion sett till hela systemet, utan en "håll"-funktion, som bryter kretsen när man trycker på knappen.

Så en riktig nödstoppsanläggning skall använda reläer som är NO, och knappar som i vanlig opåverkad drift är "på". Men som tommib skriver, när man bygger in dem i en maskin så fuskas det ibland. Det är samma i styrsystem. På SAAB var jag en gång med om att en stopp-funktionen för en lina öppnade en kontaktor som hölls öppen av en underdimensionerad transistor i styrskåpet. När den brann så startade anläggningen... (Inskärpte verkligen hem läxan att man alltid skall använda arbetsbrytaren + nödstoppen vid arbete på anläggningar/motorer och inte lita på anläggningens vanliga av/på-knappar).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
När det gäller själva "svamptryckknappen" för nödstopp är det alltid minst en NC kontakt där, sen beroende på vilken SIL man vill nå kan de vara dubbla, kombinerat NC/NO osv. Men "verkställande organ" som även tråden handlar om är i princip alltid NO tex kontaktorer som bryter energitillförseln vid utlöst stopp. Gäller även mer sentida programmerbara säkerhetssytem de bygger i grunden på att säkert tillstånd är brutet energilöst.

Och i TS ursprungsfråga skulle jag inte rekommendera att lägga några kraftkretsar via NC kontakter det kräver speciella (och dyra, ovanliga) utföranden om det ska funka bra. Nu är det kanske smålaster här men ändå är det i de här typerna mest avsett för koppling av manöver och förregling som ev NC kontakter är till för. Dessutom är kanske inte Hager det första man tänker på här, kostar mer pga att det inte ligger i deras huvudfåra och ingen märkvärdig kvalitet heller.

I fallet med "statiska" reläer är redan problemet med förlusteffekt i huvudkretsen beskriven så om syftet var att spara någon W är det ju förfelat. Däremot perfekt vid frekvent koppling eller krav på ljudlöshet eller låga nivåer på manöversidan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
GK100 skrev:
Och i TS ursprungsfråga skulle jag inte rekommendera att lägga några kraftkretsar via NC kontakter det kräver speciella (och dyra, ovanliga) utföranden om det ska funka bra. Nu är det kanske smålaster här men ändå är det i de här typerna mest avsett för koppling av manöver och förregling som ev NC kontakter är till för. Dessutom är kanske inte Hager det första man tänker på här, kostar mer pga att det inte ligger i deras huvudfåra och ingen märkvärdig kvalitet heller.

I fallet med "statiska" reläer är redan problemet med förlusteffekt i huvudkretsen beskriven så om syftet var att spara någon W är det ju förfelat. Däremot perfekt vid frekvent koppling eller krav på ljudlöshet eller låga nivåer på manöversidan.
Tack. Ontopic igen...

Om förbrukaren skall vara påslagen 99 % eller mer av tiden, så förstår jag inte varför det skulle vara fel med en NC kontaktor? Vi pratar alltså en effekt på max 16 A per fas.

Jag köper gärna nåt annat än Hager. Något ni gillar bättre?
 
Varför vill du ha kontaktorerna, vilken funktion är det du egentligen söker?
 
elmont skrev:
Varför vill du ha kontaktorerna, vilken funktion är det du egentligen söker?
Jag vill använda vårt intelligenta elsystem för att göra olika scenarion. T.ex. slå på elpatronen innan vi kommer hem från semester. Eller stänga av vattenpumpen om en vattenläckagesensor indikerar läcka.

Utan att bygga ut elsystemet allt för mycket så är det en begränsad mängd utgångsreläer i systemet. Jag ligger nära gränsen och vill därför slippa "slösa" med tre utgångar för att styra en trefas-last. Om jag istället använder bara en utgång och styr lämplig kontaktor / relä så frigör jag två utgångar i systemet.

Jag har i princip bestämt mig för en Hager kontaktor N.O för elpatronen som normalt sett inte används, samt en N:C för vattenpumpen som så klart skall vara på nästan hela tiden.

Men byter gärna från Hager till nåt annat.
 
martinradbo skrev:
samt en N:C för vattenpumpen som så klart skall vara på nästan hela tiden.
Så om din styrcentral brinner upp, eller din kontaktor kärvar under årens lopp, under en vattenläcka så kommer pumpen att gå... ;)

Nåja, här är ju inte risk för liv eller lem, och man får ju inte så många vattenläckor, så det är ju antagligen OK i praktiken. Särskilt om man jämför med alla oss som inte har något översvämmningsskydd öht. Men för att gå off-topic igen, det var just sådana här scenarier man blev ganska bra på att reda ut under relästyrningstiden. (Mycket av det glömdes tyvärr när vi datoriserade, och vi är inte tillbaka än).
 
Jag skulle troligen välja två "vanliga" NO kontaktorer och använda ett litet arbetströmsrelä med växlande kontakt för att styra "vattenkontaktorn".
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Har du plats med en riktig kontaktor så sök efter ABB AF16
 
W
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, jag får det allt till att jag har rätt (men "plus" och "minus" är alltid den svåraste matematiken, skall det vara "plus" eller "minus"... ;)). Men vi får inte blanda ihop knappen och reläet. Relät/kontaktorn måste vara av NO typ (alltså enligt wikipedia: "A normally open (N.O.) contact is a contact that is open or in a non-conductive state when it, or the device operating it, is in a de-energized or relaxed state.". Så kontaktorn/reläet kör alltså inte motorn om inte någon håller inne knappen. MEN, själva nödstoppsknappen är ju "NC", dvs, i driftsläget så är den sluten. När man klipper till på den så bryts hållkretsen, och reläet faller. (Och motorn stannar). Så nödstoppen är alltså inte en "bryt"-funktion sett till hela systemet, utan en "håll"-funktion, som bryter kretsen när man trycker på knappen.

Så en riktig nödstoppsanläggning skall använda reläer som är NO, och knappar som i vanlig opåverkad drift är "på". Men som tommib skriver, när man bygger in dem i en maskin så fuskas det ibland. Det är samma i styrsystem. På SAAB var jag en gång med om att en stopp-funktionen för en lina öppnade en kontaktor som hölls öppen av en underdimensionerad transistor i styrskåpet. När den brann så startade anläggningen... (Inskärpte verkligen hem läxan att man alltid skall använda arbetsbrytaren + nödstoppen vid arbete på anläggningar/motorer och inte lita på anläggningens vanliga av/på-knappar).
"Nödstopp är t ex normally open. När man trycker på knappen så*bryter*man spänningen till ett hållrelä så att det stannar."

Det var den här meningen ovanför jag inte höll med om. Hade det varit en vanlig svamp med NO-kontakt så hade man fått trycka in svampen för att få kretsen sluten, vid händelse av att man måste slå på nödstoppet och bryta så är den ju redan intryckt. Dvs samma funktion som en vanlig startknapp.
I annat fall håller jag med, om det är ett relä som ska bryta kretsen, tex om kabeln skulle gå av etc så ska den släppa kontakten så att allt stannar.
I övrigt så bugar och bockar jag för ödmjukheten :)

PS meningen i början var ifrån förra inlägget :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.