Jag har ett "smart" elsystem (Elkos living system).

Nu vill jag styra två olika trefasförbrukare (en elpatron samt en vattenpump i borrhål).

Men, istället för att slösa med tre utgångar per förbrukare från elko-systemet, så vill jag plocka ut enbart 230 V styrström och styra en tre-fas kontaktor. Max 16 A per fas.

Har dock dålig kunskap om kontaktorer. Vad bör jag ha?

Vill ha:
* Norm-montage
* Tysta
* 230 V styrström
* Max 16 A belastning per fas.
* Vattenpumpen skall vara NC (så att inte spolen drar ström i normalfallet)
* Elpatronen skall vara NO (så att inte spolen drar ström i normalfallet)

Jag vill alltså minimera kontaktorernas interna strömförbrukning, men det kanske är försumbart?

Kan ni som jobbar med sånt här säga vad jag ska ha?

Tack på förhand.
// Martin
 
Och moderna kontaktorer har försumbar strömförbrukning.
 
elmont skrev:
Och moderna kontaktorer har försumbar strömförbrukning.
Så dubbla priset för en Hager NC istället för en NO kanske aldrig kan motiveras? 400 kr eller 800 kr?
 
Inte om man ser till kostnaden för strömförbrukningen på spolen är några Watt
 
5 W ungefär.

44 kWh per år.

Kostar alltså minst 50 kr om året. Så efter 8-10 år har man tjänat in kostnaden. Inget man blir fattig på men å andra sidan brukar de flesta elsystem stanna husets livslängd tänker jag.

Plus att det alltid är ett litet ljud från en kontaktor som är i drift väl?
 
Kontaktor är ju inte dragen hela tiden så den kostnaden får man väl dra ifrån (eller har du gjort det?) och om man använder en "elvärmekontaktor" med likströmsspole så är dom tysta och dom har ett knappt hörbart klick vid till och frånslag. Alternativt ett statiskt relä (halvledarrelä) som är helt tysta och kan styras av tex 5 Volt. Nackdelen med dom är att priset blir lite högre.
 
elmont skrev:
Kontaktor är ju inte dragen hela tiden så den kostnaden får man väl dra ifrån (eller har du gjort det?) och om man använder en "elvärmekontaktor" med likströmsspole så är dom tysta och dom har ett knappt hörbart klick vid till och frånslag. Alternativt ett statiskt relä (halvledarrelä) som är helt tysta och kan styras av tex 5 Volt. Nackdelen med dom är att priset blir lite högre.
Det är ingen stor fråga, men om jag har en kontaktor för t.ex. en djupvattenpump så skall den vara tillslagen jämt, bara vid eventuell vattenläcka eller liknande skall den slås av. Därmed har jag räknat med att den är igång 24/7.
 
Tycker du att det blir dyrt med ström så satsa på ett statisk relä det drar några mA vilket gör några ören per år och troligtvis har det en myyyyyycket lång livslängd (rätt dimensionerat).
 
Kan du ge mig ett exempel på ett statiskt relä som skulle passa?
3-fas för max 16 A belastning, styrström 230 v

MItt problem är att jag fastnar bland alla olika produkter och inte vet vad som är det rätta.
 
Tyvärr så är jag ingen "fena" på statiska relän så jag får sitta och leta lika mycket som du och då tycker jag det är bättre att du letar :p
 
Är relät placerat i huset, då tar man tillvara värmeffekten från reläspolen. Då blir besparingen svårare att räkna på. Allt beroende bostadsort och uppvärmingsystem.
 
O
Ett statiskt relä låter som det vore dyrare...
Men om man bråkar om småpengar så kanske man kan släcka en lampa extra....
För jag antar att alla dina lampor är ledlampor...
Men helt ärligt är det inte lite väl snålt och bråka om några futtiga watt?
 
Jag bråkar inte... :)

Jag vill bara hitta mest lämpliga produkten och även lära mig inför framtiden. Skall se vad jag kan hitta för pris på ett statiskt relä.
 
martinradbo skrev:
Jag bråkar inte... :)

Jag vill bara hitta mest lämpliga produkten och även lära mig inför framtiden. Skall se vad jag kan hitta för pris på ett statiskt relä.
Rent generellt så konstruerar man med NO/NC beroende på vad man tycker skall hända vid spänningsbortfall. Nödstopp är t ex normally open. När man trycker på knappen så bryter man spänningen till ett hållrelä så att det stannar. Detta för att man skall märka om någon skadar kabeln till nödstoppet. Om den vore NC så skulle ju en skadad ledning/knapp (lättare) bli ett tyst fel som man inte märker förrän man verkligen vill använda nödstoppet. Samma tänk i enklare larmanläggningar, där man inte vill att en kontakt skall kunna sättas ur spel bara genom att klippa kabeln. ("Riktiga" larm är mer avancerade).

Nu kanske det inte är så komplicerat i just ditt fall, om du blir av med strömmen så blir du kanske det till allt samtidigt, och om en del av anläggningen går sönder så kanske inte det påverkar någon annan del, men jag tänkte ändå att det inte skadade att nämna.
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.