Så här ser mitt fönster ut. Utåtgående fönster från 1939.

Vänster sida. Två rännor + en längst in.
Vit, utåtgående fönsterkonstruktion från 1939 med öppningsmekanism och skruvar synlig mot en putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höger sida. En ränna + en längst in.
Närbild av utåtgående fönster från 1939 med vitmålade profiler och synlig åldrande och avskalning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppe. En ränna + en längst in.
Utåtgående fönster från 1939 med vänster sida visande två rännor och höger sida med en ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Botten. Ingen ränna, bara en längst in.
Närbild på en vitmålad fönsterkarm från 1939 med två rännor och en fördjupning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Finndjävel skrev:
Problemet med kvaliteten på virket idag är att största delen av ekonomiskogen börjar vara täckdikad. Priset på stockarna är ju det samma oberoende hur tätvuxna dom är så det är klart att skogsägarna täckdikar för att få skogen att växa snabbt men kvaliteten blir vad den blir. Sen finns det såklart tätvuxen skog ännu idag, framförallt uppe i norr, men det blir mindre av den hela tiden.
Håller helt med dig, både om beskrivningen och om problemet. Men det betyder inte att det inte finns. Därför är det extra tråkigt, när man är intresserad och håller på med detta, betalar mycket pengar för det bästa virket, ändå vrider och väljer och skär bort mycket, att få höra att bra virke inte finns längre.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns tätvuxet virke men du måste nästan känna någon skogsägare och välja ut träden i skogen för att få tag i det.
När man säljer timmer till de stora bolagen betalas det efter kubikmeter och kvistfrihet, hur tätt det är mellan årsringarna är ingen faktor i smmanhanget. Alltså går skogsskötseln ut på att få träden att växa så snabbt som möjligt. Om 50 år kommer det bara att finnas mjukt skitvirke.
Jag håller med dig om en utveckling som går åt fel håll. Men det finns bra virke, även om man kanske måste ha kontakter och vara villig att betala för det.
 
FG FG skrev:
Så här ser mitt fönster ut. Utåtgående fönster från 1939.

Vänster sida. Två rännor + en längst in.
[bild]
Höger sida. En ränna + en längst in.
[bild]

Uppe. En ränna + en längst in.
[bild]

Botten. Ingen ränna, bara en längst in.
[bild]

Rännorna i ditt fönster kallas, i alla fall i detta snickeri, för turbulensspår. De har ingen avrinning utåt och finns självklart inte i understycket (där vore, på ett utåtgående fönster, givetvis alla typer av rännor eller spår helt kontraproduktivt). Jag placerar dock detta spår betydligt längre in i falsen, vet inte varför det har ändrats över tid. En fördel är att jag inte behöver har spåret rakt genom bärgångjärnet.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Här är en text och en bild hämtade från handboken Bygg band IV del 6 apropå förekomst av drivvattenrännor på utåtgående fönster.
Sidan från en handbok med text om att förhindra vattenläckage vid fönster, inklusive ämnen som kapillär insugning och design av drivvattenrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tekniska ritningar av utåtgående slagfönster och fönsterdörrar enligt SIS-standard 818110.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är övertygad om att Daniel_N har bättre koll på fönsterdetaljer än vad jag har. Mina kunskaper är dessutom ganska gamla. Jag har dock ritat ett och annat fönster under årens lopp.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Jag misstänker att vi har lite av en språkförbistring här. Här nere kallas de spår som finns i snitt A och E för turbulensspår. De finns aldrig i ovan-/bottenstycke. Jag placerar dem som på din ritning, inte som på bilderna som FG postade.

Drivvattenränna finns i bottenstycket på inåtgående fönster. Bottenstycket på utåtgående fönster skall aldrig ha något spår.

Med det sagt så är inte turbulensspår (dvs drivvattenrännan i din illustration) inte alls något som är "bortrationaliserat för länge sedan". De utföres sådana varje vecka hos oss.

Jag ber om ursäkt om jag har låtit tvär justusandersson. När man anstränger sig för att göra bra saker i bra material är det ibland tröttsamt med "vedertagna sanningar" om hur nästan allting var bättre förr. Jag försöker ta allt det som var bättre förr (det var mycket) och uppgraderat med de delar som är bättre idag (en hel del det med faktiskt).
 
Hade jag vetat att jag skulle diskutera med en fönstertillverkare hade jag nog hållit en lägre profil...
Allt var verkligen inte bättre förr. De flesta byggmaterial som man använder idag är mycket bättre. Trä utgör väl ett av de få undantagen. Konstruktionstekniken var genomgående mycket sämre, liksom alla fästmaterial. Låga energikrav gjorde dessutom allt mycket enklare. Dock tog man den tid som behövdes och lät alla byggnadsdelar torka ut.

För egen del har jag den kärnfur jag behöver för resten av mitt liv. För rätt många år sedan tog jag ner och lät såga upp ett antal över 100 år gamla furor med väldigt stor andel kärnvirke.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.