Jagar och jagar, Just nu letar jag efter någon som kan säga hur vi bäst löser problemet på billigast och bästa sätt.
Men sen gör det inget om denna person också kan bedöma läget på plats och säga om det kan räknas som dolt fel eller inte. Det är ju skillnad på att se på plats och få det beskrivet.

Sen verkar alla tro att det inte finns några öppningar i fogarna, Det finns det och dessa är vad man kan känna helt fria. Så den enda slutsatsen man kan dra av att titta på fasaden är att den möjlighet är dåligt ventilerad för att det är för få ventilations öppningar. Men man kan inte per automatik dra slutsatsen att det saknas luftspalt.
Och efter som vi inte har börjat riva i teglet så kan vi inte vara säkra heller på att det saknas luftspalt. Men av det vi kunnat se när vi tagit bort plåtningar och utifrån de borrhåll vi gjort för mätningar av fukt (som låg på 100%) lutar det åt att isolering är i direkt kontakt med fasaden.
 
Kan du lägga upp lite bilder på fasadens nedre del så ökar chansen att få bättre svar och mindre med spekulation.
 
H
Går det inte att såga upp en lucka innefrån på en vägg för att se om det finns någon luftspalt? Kanske är enklare än börja med tegelväggen. Eller är jag helt ute och cyklar :).

För mig som amatör skulle jag kunna fixa en gipsvägg, men inte en tegelvägg :)
 
Hade det varit så enkelt med gipsväggar inne så hade jobbet varit enkelt, Men nu snackar vi stabilt hus från 1928. Allt är murade väggar och de är hårda som tusan. Ytterväggarna med den nya fasaden är 40-50cm tjocka.
Jag ska lägga upp några bilder, men de låg vist på jobbdatorn.
 
Nu har jag fiskat fram bilderna på väggen.
IMG_3930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan för balkongdörren. Isoleringen är blöt som kan vrida ur den

DSC_0158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid sidan av balkongdörren. Här kan man se att väggen står direkt på den gjutna balkongen och att det är håll rakt in i väggen (och vidare ner)

IMG_3904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3914.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne efter att vi rivit ner taket och isoleringen. Ganska många liter vatten som stod där uppe.
 
Nu är jag verkligen inte någon expert på hur en sådan konstruktion skall utföras. Men brukar man inte ha ett tätskiktsmembran på en sådan balkong, som sedan är uppvikt mot väggen?
 
Jo det har man, det finns ett sådan på den yttre delen av balkongen och uppvikt på fasaden. Men det finns inget mellan den gamla och den nya väggen, Det är det som är problemet. Gjorde en snabb skiss över hur det ser ut.
Vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.