imported_jo skrev:
Man kan inte isolera lösull i väggar. det sätter sig alltid en del.
Ska man bryta upp väggen efter ett halvår o kontrollera?
Det finns inga fördelar med att isolera ytterväggar med lösull!
Ytterväggarna går så jädra fort ändå att isolera med skivmaterial. Det finns annat man kan spara in på arbetstid
istället.

Däremot när det gäller vindsloft är lösull däremot oslagbart i tidsbesparing!
Där fyller dom alltid 550-575 mm för att säkerställa att du har 500 mm efter sättning, och
det brukar stämma ganska bra.
Kan man inte?

Självklart sätter det sig, självklart ska man inte bryta upp väggen, vafan tänker du med?
Det finns många fördelar!!

Sen, återigen jämför enhetstiden för vindsbjälklagsisolering vs väggisoleringen så är tidsåtgången densamme!
 
S
räknar du bara sprutningen eller förarbetet för sprutning också?
det är inte så tids sparande
 
wallden_66 skrev:
Kan man inte?

Självklart sätter det sig, självklart ska man inte bryta upp väggen, vafan tänker du med?
Det finns många fördelar!!

Sen, återigen jämför enhetstiden för vindsbjälklagsisolering vs väggisoleringen så är tidsåtgången densamme!
vaddå, vafan tänker jag med?!
Det var just det jag menade, hur ska man kolla om det satt sig när väggen är färdigbyggd.
Självklart kan man inte bryta upp väggar för det , alltså ge fan i o använda lösull i dolda utrymmen.
konstigare än så är det inte.

tycker du att det är samma tid på att isolera väggarna som vinden med skiva? Du har inte byggt så många hus va?
 
S
han har en bestämd uppfattning bara. förstår ej varför han blir sur
 
F
wallden_66 skrev:
Och istället för att berätta ?

Visa mig ett hus på 150kvm utan U-grund med en energiberäkning på under 7000kwh
Jag har ingen energiberäkning att visa tyvärr. Men du kanske kan förklara för mig hur en energiberäkning tar hänsyn till olika uppvärmningsmetoder, tex frånluftsvärmepump vs. bergvärme och vad som ingår i den? Är det med varmvatten ocg hur många boende räknar man med?

Jag fick bygglov 2008 och behövde då ingen enegiberäkning. Har efter två skapligt tuffa vintrar ett årsgenomsnitt på drygt 25KWh/kvm för uppvärmning och varmvatten. 150kvm enplans och bergvärme.

Jag vet dock inte vad det skulle bli för beräkningssiffror på mitt hus. Är det nån som vill räkna så är det ytterst välkommet, jag kan hela konsrtuktionen utantill och kan skicka alla underlag med kort varsel. Jag tror inte att jag hamnar under 55KWh/kvm.


U-grund är naturligtvis jättebra jämfört med en "vanlig" platta men det är ändå återkommande köldbryggor där man kopplar kantbalken och plattan (är det bara med armering eller sågar man ner EPS-kanten med jämna mellanrum?)

En vanlig platta utan ingjuten golvvärme och en flytande golvvärme på spårad EPS är helt utan köldbryggor och antagligen energieffektivare än nån grund med ingjuten golvvärme. Helt säkert ganska mycket dyrare med tyvärr.
 
F
SBH skrev:
du får kolla hur man monterar dom armerar.
man får en ram runt sitt hus
[länk]

Jag vet hur dom ser ut, jag har tittat på många plattor.... Det finns eller har funnits lite olika versioner av energiplattor, dock aldrig byggt nån själv. Men nog knyter man ihop kantbalken med plattan genom armering?
 
S
nix, varför skulle man?
ramen blir en balk runt huset. den är armerad
 
F
SBH skrev:
nix, varför skulle man?
ramen blir en balk runt huset. den är armerad
Jag tror det är både lämpligt och brukligt att armera ihop balken och plattan men jag kan ha fel. Alla plattor jag har sett har haft det. I din länk finns inga bilder på armering.

EDIT: Hittade denna: http://www.sundolitt.se/upload_images/9D77AFDB3CD14CA98890D69E1A3AC508.pdf

Kan erkänna att det inte är nån direkt jättearmering ELLER köldbrygga att tala om. Står dock fast vid att en flytande golvvärme och en ouppvärmd platta fortfarande är effektivare.
 
Redigerat:
imported_jo skrev:
vaddå, vafan tänker jag med?!
Det var just det jag menade, hur ska man kolla om det satt sig när väggen är färdigbyggd.
Självklart kan man inte bryta upp väggar för det , alltså ge fan i o använda lösull i dolda utrymmen.
konstigare än så är det inte.

tycker du att det är samma tid på att isolera väggarna som vinden med skiva? Du har inte byggt så många hus va?
Eftersom du kom med ett påstående utan tankegrund yttrade jag mig likt ovan.
Hur kollar man installationer/byggdelar/ konstruktioner som är dolda? ...

Jag tycker mycket, dock är det inte mitt tycke jag grundar disskusionen på.
Som jag skrev tidigare så jämför vad BM KK samt WBR säger, det är en jämförelse/statistik som säger mer än hur många hus både du och jag byggt..

Sen är jag inte insnöad i just lösull, man får se det från fall till fall, dock är det inget konstigt och verkligen inget dåligt.
 
Mikael_L
fsn skrev:
En vanlig platta utan ingjuten golvvärme och en flytande golvvärme på spårad EPS är helt utan köldbryggor och antagligen energieffektivare än nån grund med ingjuten golvvärme. Helt säkert ganska mycket dyrare med tyvärr.
Japp, helt säkert det bästa. :)

Hade det inte varit för kostnaden så hade jag säkert gjort så. ;)
 
fsn skrev:
Jag tror det är både lämpligt och brukligt att armera ihop balken och plattan men jag kan ha fel. Alla plattor jag har sett har haft det. I din länk finns inga bilder på armering.

EDIT: Hittade denna: [länk]

Kan erkänna att det inte är nån direkt jättearmering ELLER köldbrygga att tala om. Står dock fast vid att en flytande golvvärme och en ouppvärmd platta fortfarande är effektivare.

Det lät inte dumt efter lite närmare efterforkning!
Finja har ett ganska nytt system som heter Finja Ergokon, någon som testat/använt sig av detta?

fsn, din energiförbrukning var högst överkommlig. vad har du för konstruktion?
 
F
wallden_66 skrev:
Det lät inte dumt efter lite närmare efterforkning!
Finja har ett ganska nytt system som heter Finja Ergokon, någon som testat/använt sig av detta?

fsn, din energiförbrukning var högst överkommlig. vad har du för konstruktion?
Högst konventionellt förutom golvet då kanske men inga direkta konstigheter där heller.

Tak: 500mm lösull lambda 37
Väggar 195+45 Lambda 33
Golv 200mm EPS under plattan och 50mm spårfräst EPS över plattan med värmeslang och fördelningsplåtar.
 
F
Mikael_L skrev:
Japp, helt säkert det bästa. :)

Hade det inte varit för kostnaden så hade jag säkert gjort så. ;)
Lite dyrare blir det:

Fördelningsplåtar för 20mm slang kostar 84kr/m2. Spårfräst 50mm EPS kostar runt 130kr/m2 (går säkert att hitta billigare, har för mig att jag betalade runt 75-80kr/m2 för cellplasten) motsvarande tjocklek kan man spara in under plattan. Övriga kostnader är identiska så utslaget på en hel installation förutsatt att man gör jobbet själv så blir det nästan dubbelt så dyrt förutsatt att man lägger golv direkt på cellplasten.


Ett snabbt överslag på 150m2 och 10 slingor material:


150m2 plåt: 12500kr
150m2 cellplast: 19500kr skattar merkostnaden till 10000kr
Slang Thermotech 16,25kr/m 9700kr
Fördelare med kulventiler : 5300kr
10st ställdon: 2200kr
7st termostater 1800kr
Kopplingsbox 1250kr

Summa: Ca 43300kr. Ingjuten slang borde sluta på hälften kanske? Sen finns det en slant att tjäna på billigare kantelement till grunden, oklart hur mycket men det borde bli svårt att räkna hem ett flytande golv.

Precis som det är med 95mm extra isolering i väggarna, 10 cm mer cellplast under grunden eller dom senaste lågenergifönster som finns.......
 
Lösull (Cellulosa) i väggar och på vinden.

Väggarna packas ganska hårt, och jag lovar att lösullen hittar in i alla skrymslen. Har varit med och sprutat många hus...
4-5 balar per kbm. (14 kg styck) i väggar om jag minns rätt. Och på vinden blir det 2,2-2,5 balar per kbm.

Kommer själv att bygga så fort jag får tag i en tomt där jag vill bo... Lösull i väggar och tak. Grund ej bestämd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.