R
J joswe skrev:
Muren blir drygt 20 meter. Att få in ankaret för övre muren kan dock bli besvärligt eftersom jag i så fall skulle behöva gräva upp grannens gräsmatta.
Finns det något annat sätt att staga upp den övre muren så att den inte tippar utåt efter några år? Du tror inte att det räcker med en gjuten sula, god dränering samt en mursten som har en har en konstruktion som gör att stenarna låser fast sig i varandra och ger muren en lutning på 4 grader inåt? Det är ju trots allt bara 70 cm det handlar om och häcken/sluttningen har stått på plats i 40 år.
Att den stått kvar så länge beror nog på att rötterna på häcken armerar upp slänten , men nu när du grävt ur så kommer det nog att bli mindre mothåll där , det med att inte kunna eller vilja ankra hos grannen , så måste nog den övre muren gå ytterligare min 30 cm under markytan för att få stöd . Det går att stödja den övre med snedsträvning mot botten av den nedre ( den behöver då ner lite till i mark ) på två håll , en sträva mot botten och en cirka 20 cm under mark
 
  • Gilla
joswe
  • Laddar…
R
Det med geoduk fungerar nog inte så hos dig , eftersom den övre muren inte går att komma åt på baksidan
Har modifierat lite på min skiss , bara lite info om vad som kan göras
 
  • Skiss av förstärkningsjärn för murar med anvisningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joswe
  • Laddar…
En massa järn som ligger löst i marken kommer att rosta och med tiden försvinna, 10-20 år.
om de inte är rostfritt men då kostar det kulor. själv har jag alltid geonät (geogrid)

Har aldrig haft några problem, viktigt är bara att lägga ut och padda och vattna så den tar upp kraften rätt.
stenarna ska in i hålen och hålla mot så inte muren sticker iväg.
 
  • Geonät utlagt på mark med betongblock i förgrunden för att förhindra erosion och stabilisera konstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joswe
  • Laddar…
Tillägget till din dubbelmur och häck är att 0,7 meter sänks till 0,5m så behövs inget stöd alls på den övre muren marktrycket är så lågt. och så geonät mellan varje rad.
har byggt 3 meter höga murar med geonät dock är nätet 3 meter djupt också så ensam mur går inte om man inte tar bort häck.

Dock kan rötter förstöra muren på sikt!
 
Redigerat:
  • Gilla
joswe
  • Laddar…
Enkel förklaring till hur detta fungerar med geogrid och stödmurar.
 
  • Gilla
T2k och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.