DjAlbert skrev:
Kan vi inte få se på kort på detta ? Känns på nått sätt som detta passar under "värsta elkopplingar" ....
Det kanske kan ordnas, men inte på stuberten. Huset ligger 14 mil bort från den ordinarie bostaden. Även om jag och gumman vistas rätt frekvent (vi är båda pensionärer) där uppe, så hinner vi nog inte dit förrän efter nyår.

Äger själv ingen digitalkamea, Får väl låna av sonen. Om jag nu klarar att hantera den.

/KOB
 
Hur som helst är 290 V för mycket men du kan ju alltid testa med en annan provare, men underskatta inte detta problemet då det kan vara ett farligt fel. Ett annat alternativ är att du tar dit en elektriker för felsökning som konstaterar att felet verkligen ligger hos nätägaren, det måste ju inte vara så, enda nackdelen med detta är att du åker på arbetskostnaden men för er egen säkerhet kan det ju vara värt det ifall montören som huserar i dina trakter har så lite intresse.
Ringer du däremot ut nätägaren och denne konstaterar att felet är hos dig åker du på kostnad för detta plus kostnaden för att åtgärda med hjälp av elfirma.
 
Lyfter min något nattståndna tråd. Problemet är äntligen fixat. Ren och jämn spänning finns nu över alla tre faserna.


Linjekillarna visste direkt vad det var för fel. Det är hallelujaklämmorna som spökar- sa dom.
Klämmorna har fått sitt öknamn pga att de ser ut som knäppta händer. Dessa klämmor är tydligen synnerligen opålitliga. Ett helt gäng av klämmor byttes ut mot moderna pålitligare varianter.
Den klämma som pekades ut som mest skyldig, satt invid gavelspetsen på nolledaren.


Hade huset fullt av barn och barnbarn under påsken. Mågen hade lånat med ett instrument från sitt jobb. En Fluke som kan logga spänningen över tiden och rita kurvor. Den hängde vi på där strömmen kommer in i huset. Instrumentet visade på dippar ned till 180 V och pikar ända upp till 310 V. Konstigt att ingen av de elektroniska prylarna pajat. Inte heller har vi haft någon påtaglig överkonsumtion av glödlampor.


Nåväl efter loggningen blev det kontakt med nätägaren. Linjekillarna dök upp föredömligt snabbt och fixade problemen.


/KOB
 
Skönt att det ordnade sig
 
Jäkla tur du inte grillade en av ungarna, fattar inte varför vissa inte tar elproblem på allvar! Du har haft lite kontakt på PEN eller fått in jord i huset från annat håll antagligen, skönt det löste sig till slut i alla fall.
 
:O

//Patrik
 
Du har haft änglavakt att inte huset brunnit.
 
hempularen skrev:
Du har haft änglavakt att inte huset brunnit.
Tänker du på att nollströmmen kunnat gå fel väg, genom vattenledningar, åskledare och sånt? Hur stor är faran för brand då ström går genom vattenledning?


Eller tänker du på apparater som kan börja brinna om de får överspänning?


Edit: jag gissar att faran att få en stöt är större än att det börjar brinna, men det är bara en spekulation...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.