Nyinflyttad i funkishus från -46 i ett litet sömnigt samhälle. Väg utanför med större VA-ledningar. Vattenburet system, pelletspanna (som ska ut om en vecka), pannor på taket, gammal tv-antenn (som ska tas bort).
Redan första morgonen för 1 månad sen blev jag väckt av nåt konstigt jämt dunkande/pulserande, dovt ljud, som kom o gick. Det blåste riktigt rejält den här dagen. For runt i huset o försökte fatta var ljudet kom från men kunde inte hitta något, omöjligt att lokalisera.

Och sen dess har det fortsatt. Haft misstankar om avlägsna pålningsprojekt som jag vet pågår, men eftersom det nu även hörts svagt nattetid är det uteslutet.

Det har inte låtit så högt som när vi flyttade in, men det dunkar än. När vi flyttade in var det varmt o öppna fönster. Sover med öronproppar (sen forever) men det ”hörs” ändå, men mer för att det är dovt (stomljud??) än högt dB. Skulle säga det låter alltifrån knappt hörbart till verkligen hörbart (som när det blåste). Inte hört ngt utomhus. Inbillar mig det låter mest i ena delen av huset men kan ha fel.

VAD kan detta vara??? Jag blir galen. Just eftersom det är sån jämn frekvens/pulserande när det låter (men väldigt ojämt emellan, periodvis/dagar är det även helt tyst!), så blir jag helt knäpp för det är så störigt/mekaniskt. Bilar o ett farthinder med gatsten utanför stör mig inte alls.

Vart bör jag rikta mitt fokus?
Tacksam för ALLA förslag.
Och om jag lagt detta i fel forum, hojta var det hör hemma bättre.
 
Påverkas det av om det är blåsigt ute?
Hos mig har det varit både snöret till markis som en elkabel som orsakat ljud. Båda påverkades av blåst.
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Skulle just skriva precis samma, vi hade ett markissnöre som skapade underliga ljud en dag, tog en bra stund att hitta. Annars kan det ju kanske vara en gren som slår mot något? Antennen som gungar lite i sitt fäste? Helt klart svårt att veta, hör du det ute eller bara inne i huset?
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Det är en del i problematiken, att jag inte vet om det är ute eller inne, men tycker inte jag hört det ute. Samtidigt som det på nåt vis lät högre när jag hade fönstret öppet... Även sonen säger han hört det i sitt sovrum på andra sidan huset så kan avskriva att det bara låter i ena delen.
Men ja, ljudet verkar påverkas av blåst så antennen är en starkt misstänkt. Skulle också kunna förklara att det inte låter ”ute” så mkt för huset är högt o det kanske blir ett ljud som bara överförs ner i huset (och inte ut i trädgården..).

Ska försöka ta mig upp på vinden så kanske jag kan komma ”närmare” ljudet som en ledtråd.
Det är just det väldigt rytmiska/pulserande i ljudet, pågår max 3sek innan det tystnar igen, som gör det svårt att tänka det är en gren typ, men antennen möjligtvis. Skorsten+antenn är rätt risiga så där skulle kunna finnas möjlighet till glapp/vibration.

Om jag bara fattar vad det är så kan jag typ släppa det (om det inte går att åtgärda). Det är detta att inte fatta vad det är som gör mig.. sjukt störd av detta.
 
Droppande vatten inne i stupröret? När droppen träffar böjen.
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Ah. Du menar att det skulle ge ett liksom vibrerande/dunkande ljud i röret o vidare in i huset? Intressant tanke. Funderar på om det kan låta så högt (som jag upplevde när det blåste hårt). Kanske kan ställa mig vid ett rör och lyssna.

Tyckte det lät nu och var snabbt framme vid vinden men det verkar inte alls komma från skorstenen/antennen. Det är ett mycket mer dovt ljud, iaf nu. Inget snärtande dunk/puls.

Ska se om jag kan lyckas spela in det.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Tyvärr är öronen mycket känsligare än telefonens mikrofon behövs nog bra grejer samt möjlighet att förstärka ljudet för att få det på en fil där andra kan höra något om det låter så lite som jag uppfattar i din beskrivning.
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Vi har ett lätt dunkande/klonkande ljud som hörs när det blåser. Det låter från kattvinden, typ. Jag var ut och tittade (trodde vi fått in fåglar eller möss)

Vi kom till sist på vad det har (efter ett halvår drygt) .... vi har lite stentyngder hängande i överdraget till grillen så det inte blåser av, och vi brukar ställa grillen intill husväggen... när det blåser slår stenarna både mot väggen och mot grillställningen.
Nu när vi vet störs vi inte av det.
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
K
Bara en tanke hoppas jag inte blir utskrattad nu för sånt här kan jag noll om . Skulle man inte kunna gå runt med någon form av typ db mätare och åtminstone hitta vilken ände av huset ljudet kommer ifrån så man kan ringa in området? Hur känsliga är typ db mätare?
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Är som sagt nyinflyttad och min mycket klara uppfattning är att inget träd har grenar som når huset, så jag har inte ens kollat detta noga (måhända dumt men så är man bara människa), MEN! Nu när jag var ute på en liten löprunda och kom tillbaka så såg jag ju -efter inspel ovan- att det ju visst är en liten kontakt med en gren precis vid takets hörn! Precis över mitt sovrum o öppna fönster. Får inte riktigt ihop ljudbilden med tunn barrkvist, eternitpannor o det pulsande ljudet men det här seglade iaf upp som ny misstänkt och måste utredas närmare genom att kapa av några grenar. Stuprännan är ju där uppe också.
Bifogar bildbevis för den nyfikne. Börjat mörkna och djupet är dåligt, det är bara en liten gren längst upp som ser ut att nå taket o inte alls flera grenar som de ser ut som på bilden.
Wish me luck!
 
  • Grenar från ett träd som nästan når hustaket i skymningen, fokus på det övre hörnet nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi hade också ett dovt ljud som nästan lät som om man släpade ett bord på golvet, fast ljudet kom uppifrån i stort sätt alltid när det blåste ute.
Målade om huset för 2 veckor sen och då passade jag på att ta bort parabolen som jag misstänker skapade detta ljud. har inte hört något sen dess, men och andra sidan har det inte blåst så värst än sen dess heller
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
M Magnamagna skrev:
Tack för alla svar!
Är som sagt nyinflyttad och min mycket klara uppfattning är att inget träd har grenar som når huset, så jag har inte ens kollat detta noga (måhända dumt men så är man bara människa), MEN! Nu när jag var ute på en liten löprunda och kom tillbaka så såg jag ju -efter inspel ovan- att det ju visst är en liten kontakt med en gren precis vid takets hörn! Precis över mitt sovrum o öppna fönster. Får inte riktigt ihop ljudbilden med tunn barrkvist, eternitpannor o det pulsande ljudet men det här seglade iaf upp som ny misstänkt och måste utredas närmare genom att kapa av några grenar. Stuprännan är ju där uppe också.
Bifogar bildbevis för den nyfikne. Börjat mörkna och djupet är dåligt, det är bara en liten gren längst upp som ser ut att nå taket o inte alls flera grenar som de ser ut som på bilden.
Wish me luck!
Väntar med spänning på fortsättningen…
 
Kolla alla elektromekaniska installationer. Kompressorn i kylskåpet, badrumsfläkt köksfläkt, vad har du mer, värmepump? Annat?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Kolla alla elektromekaniska installationer. Kompressorn i kylskåpet, badrumsfläkt köksfläkt, vad har du mer, värmepump? Annat?
Kylskåpet är det inte, badrumsfläkt har har inga (än), köksfläkten har jag inte hört ett pip från - men kan det var så att vind drar i den (när den är av) så det börjar låta upp i murstocken….?

Har pelletspanna, inte hört något från den heller. Den ska bytas ut nästa vecka.

Trodde ju ev det var en gren mot taket (inlägg ovan), men inatt blev jag väckt av att det dunkande på som fanken (rätt högt o rätt länge) o det låter verkligen inte alls som en gren. Men kanske möjligtvis om stuprännan står och slår.

(dålig på svara-funktionen här i forumet, det kommer upp allas tidigare svar under ”quote”, hoppas jag lyckas svara rätt nu..).
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Vi hade också ett dovt ljud som nästan lät som om man släpade ett bord på golvet, fast ljudet kom uppifrån i stort sätt alltid när det blåste ute.
Målade om huset för 2 veckor sen och då passade jag på att ta bort parabolen som jag misstänker skapade detta ljud. har inte hört något sen dess, men och andra sidan har det inte blåst så värst än sen dess heller
Håller tummarna du löst problemet! Så otroligt störigt med de här okända ljuden..
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.