b_hasse skrev:
Självklart kan man dra tillbaka sitt bud om vinnaren hoppar av. Det skulle jag göra om det bara var två budgivare kvar på slutet.

Det är inte fel att kräva att budgivningen börjar om.

/Hasse
Men om du då drar tillbaka ditt bud med, då kan ju den som först vann komma ner på sitt näst högsta bud och vinna.. Självklart KAN allihop dra tillbaka sina bud, men normalt är väl att den som har budet under den som dragit sig ur får endera chansen att köpa för det budet eller hoppa av och så betar man sig neråt i listan..
 
PerJohan skrev:
Men om du då drar tillbaka ditt bud med, då kan ju den som först vann komma ner på sitt näst högsta bud och vinna.. Självklart KAN allihop dra tillbaka sina bud, men normalt är väl att den som har budet under den som dragit sig ur får endera chansen att köpa för det budet eller hoppa av och så betar man sig neråt i listan..
Jag ser det snarare som en förhandling där x antal personer deltar. När budgivningen är avklarad så har man en deal budgivarna emellan.
Om det visar sig att en av parterna drar sig ur affären så ändras förutsättningarna för förhandlingen. Hade jag varit nummer två på listan hade jag nog blivit tveksam också...
Drar sig dessutom nummer två ur, så borde hela budgivningen spåra ur och börja om...

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
mikael_thn skrev:
Jag ser det snarare som en förhandling där x antal personer deltar. När budgivningen är avklarad så har man en deal budgivarna emellan.
Om det visar sig att en av parterna drar sig ur affären så ändras förutsättningarna för förhandlingen. Hade jag varit nummer två på listan hade jag nog blivit tveksam också...
Drar sig dessutom nummer två ur, så borde hela budgivningen spåra ur och börja om...

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Självklart blir man tveksam om den som vunnit budgivningen drar sig ur, men ska man då börja om istället för att låta den som ligger näst på listan få chansen så borde man ju kunna hamna i samma läge ändå i stort sett... Eller så öppnar det för riktigt rävspel. Förlorar man budgivningen så ber man en kompis lägga ett rejält bud så de som vunnit drar sig ur och sen börjar budgivningen om. Sen är det bara upprepa det förfarandet tills alla andra budgivare tröttnat. (ja, det var kanske lite överdrivet, men jag ser "möjligheten"). Varje bud är väl en "deal" mellan köpare och säljare, inte mellan budgivarna trots allt?

Känns som vi bara säger vad vi tror nu, någon här som VET hur det normalt brukar gå till? Jag har iaf sett någon gång då vinnaren dragit sig ur och den som kom tvåa fick chansen att köpa istället. Dvs inget omtag, men om det är så det brukar gå till vet jag inte.
 
eftersom vinnaren hoppade av för att dom ville ha förbehåll på 3 månader att dom skulel sälja huset, men det gick inte säljaren med på.. då drar ju vinnande paret sig ur helt... då kan ju budgivare nummer två börja om, på vilken summa osm helst egentlligen!

nu är vår situation löst, för budgivningen har tagit fart en andra gång.. men diskussionen är ändå intressant!
 
Det är väl så att alla havererade budgivningar skadar försäljningen. Så egentligen borde det kunna vara ful en köpstrategi att man som budgivare anlitar en kompis som går in och vinner budgivningen och sedan börjar strula, så mycket grus som möjligt i maskineriet.
 
hempularen skrev:
Det är väl så att alla havererade budgivningar skadar försäljningen. Så egentligen borde det kunna vara ful en köpstrategi att man som budgivare anlitar en kompis som går in och vinner budgivningen och sedan börjar strula, så mycket grus som möjligt i maskineriet.
Å hur kan jag som köpare veta att det inte är säljarens kumpan som varit med och trissat upp priset...
Nej, budgivningar där vinnaren hoppar av borde startas om. Plus att det borde vara någon form av bindningskrav på budet man lägger...

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
det kan jag hålla med om, för att trissa upp priset finns det nog många som gör. men det är ju svårt att få en bindning vid en budgivning.. vad skulle gälla då? att man har bank garanti som mäklaren får se?
 
bränski skrev:
det kan jag hålla med om, för att trissa upp priset finns det nog många som gör. men det är ju svårt att få en bindning vid en budgivning.. vad skulle gälla då? att man har bank garanti som mäklaren får se?
Tja, eller att du kanske får "böta" 10-20% av köpesumman om du drar dig ur ett köp.
Exakt hur det skulle gå till finns säkert en del att diskutera igenom innan.
Men tror få kompisar har lust att lägga ett fejkbud om de riskerar att behöva betala stora summor för det...
 
Det är ju en otrolig risk att hålla på med fejkbud. Det görs ju för att få upp priset och vinner fejkbudet så löper man ju risk att stå med en raserad budgivning istället då man måste säga att vinnaren (fejkbudet) hoppar av. Tror inte att det är så vanligt faktiskt.
Här i Stockholm läggs det tillräckligt med bud iaf, åtminstone på de objekt man kan tänka sig.
 
Är väl framförallt där det är högt tryck på budgivningarna som nummer två på listan tvekar att dra tillbaka sitt bud...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.