Hejsan allihop,

Tack för alla som har svarat. Lukten har inte återkommit så verkligen svårt att göra en ”felsökning” efter alla tips jag har fått. Jag kollar dock dagligen ifall lukten kommer tillbaks och ska ta hänsyn till alla tips som jag har fått.
 
Hejsan,

En liten uppdatering. Lukten har inte kommit tillbaks i grovköket men däremot så har en avloppsliknande lukt börjat dyka upp i olika delar av huset. Tycker att lukten har dykt upp efter att de varit här och blåst rent ventilation (FTX med värmeväxlare). Frun/dottern var bortresta den veckan ventilationen blåstes ren och frun reagerade på lukten direkt när hon kom hem.

Blir tokig!! Var fasiken ska man nu börja leta? Kan ngt ha gått snett när de blåste rent ventilationen? Var även lite nojjig med fukt så har kollat fuktigheten överallt men det ligger inte högre än 35-40 i de flesta rum med undantag för ena badrummet som hela familjen använder. Givetvis ”peakar” den efter dusch men annars ligger det på ca 40-45 (oftast 45).

Några tips? Snälla, hjälp en IT-nörd som har tummen mitt i handen. :(:cry::(
 
Upplevde du dålig ventilation före rengöringen?

Kan det va så att du har bättre drag i grejerna nu ovh drar upp lukt från avlopp?
Kollat alla vattenlås och breddavlopp?

Kollat avlopp/skvallerrör från värmepump så det ej står gammalt vatten där
 
B bozze4evigt skrev:
Upplevde du dålig ventilation före rengöringen?

Kan det va så att du har bättre drag i grejerna nu ovh drar upp lukt från avlopp?
Kollat alla vattenlås och breddavlopp?

Kollat avlopp/skvallerrör från värmepump så det ej står gammalt vatten där
Hejsan Bosse,

Nej, jag kan inte direkt påstå att det var dålig ventilation tidigare men fick en känsla av att ventilationen fick jobba hårdare innan rengöringen. Den känns "mjukare" på nåt sätt nu efter rengöringen.

Jag jobbar hemma idag och tyvärr kom lukten tillbaks. Jag misstänker starkt att det är ngt med torkskåpet som skapar denna lukt. Vi har inte använt torkskåpet så värst mycket på sistone men igår så gick den för flera timmar samt idag också. Efter att torkskåpet har varit igång så länge så kom lukten tillbaks. Jag har sniffat runt hela torkskåpet men kan inte direkt lokalisera lukten. Känns mer som att lukten finns i själva rummet. Torkskåpet är kopplad till frånluften för att utnyttja FTXen så vette fan om det är ngt fel där. Oavsett vad, har luktat överallt i torkskåpet men kan inte direkt peka mot ngt specifikt som luktar.

Sorry men vad är "skvallerrör"? :oops:
 
Hejsan allihop,

Tänkte passa på och uppdatera er om var lukten kom ifrån. I pannrummet så hade vi tyvärr en golvbrunn som hade torkat ut. Just i pannrummet har vi även inblåset till ventilationen och allt finns där för FTXn. Den dåliga lukten från den torkade golvbrunnen spred sig sedan vidare till tvättstugan. Efter att ha hällt i vatten x antal ggr i golvbrunnen så är lukten borta och har tack och lov inte kommit tillbaks. Misstänkte att lukten inte kunde komma inifrån tvättstugan för där har jag i princip sniffat överallt. Golvbrunnen i pannrummet hade jag missat helt och hållet då frun hade ställt en massa saker där.

Tack allihop som bidrog med hjälp/tips! :)
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Skönt att det löste sig.
Häll en matsked matolja i golvbrunnen så minskar uttorkningen.
 
  • Gilla
Ozzman och 2 till
  • Laddar…
K Krypstocken skrev:
Skönt att det löste sig.
Häll en matsked matolja i golvbrunnen så minskar uttorkningen.
Tackar för tipset! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.