Gör om gör rätt. Ska man betala en faktura måste den vara begriplig.
 
Jag tror att det hantverkaren försöker göra är att göra en "a conto-faktura", men han är inte riktigt bekant med begreppet. Det är alltså en ospecificerad förskottsfaktura, en delbetalning på ett större belopp. Det är fullt rimligt att använda vid arbeten som är utdragna i tiden. (Men givetvis måste man vara överens om detta innan.)

Då gör hantverkaren inte den riktiga sammanställningen förrän jobbet är helt klart och presenterar en slutfaktura. Det kan till och med bli så att han får betala tillbaka pengar, om förskottsinbetalningarna varit för stora.

Men då ska det stå "a conto" på fakturan, inte "arbete".
 
andersmc skrev:
Jag tror att det hantverkaren försöker göra är att göra en "a conto-faktura", men han är inte riktigt bekant med begreppet. Det är alltså en ospecificerad förskottsfaktura, en delbetalning på ett större belopp. Det är fullt rimligt att använda vid arbeten som är utdragna i tiden. (Men givetvis måste man vara överens om detta innan.)

Då gör hantverkaren inte den riktiga sammanställningen förrän jobbet är helt klart och presenterar en slutfaktura. Det kan till och med bli så att han får betala tillbaka pengar, om förskottsinbetalningarna varit för stora.

Men då ska det stå "a conto" på fakturan, inte "arbete".
Fakturan är riven efter telefonsamtal med företagets ägare, avvaktar slutfaktura.

Är det vanligt med a-conto fakturor? Jag menar, varför inte bara skicka fakturor på material och arbete löpande, om arbetet är så stort att det inte är praktiskt möjligt att betala allt vid färdigställandet? Känns allmänt olustigt att få ospecificerade fakturor likt det du beskriver och är inget upplägg jag känner mig bekväm att gå med på.


/S
 
Redigerat:
Det skulle ju t.ex kunna vara praktiskt om kunden har låg kreditvärdighet förmodar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.