Jag har tidigare babblat om mina planer på inköp av sjuanstolar på detta forum och tänkte nu rapportera hur "jakten" på stolarna går.

Sammanfattningasvis kan jag konstatera att det inte alls går bra. Maken vägrar nya stolar och själv tycker jag också priser på dryga 3000:- /stol är alltför dyrt. Vi kollar därför på begagnade stolar. Bor tyvärr ej i Stockholm där man med jämna mellanrum hittar privatannonser på sjuan via blocket. Här i Malmö är det några som brukar annonsera som "privata" men som uppenbarligen handlar med stolar regelbundet. Var och kollade på stolarna som kostade strax under 2000:- /st och blev mycket besviken. Stolarna var omlackerade, vilket förvissor är ok för oss, men benen var rostiga under sitsen och stolarnas "yta" kändes helt olika (en del var "matta", andra blanka). Fiskade lite med tjejen som sålde och jovisst, hon köper stolarna billigt i Danmark "genom en bekant", lackerar om dem och säljer sedan. Vi sa nej tack, inte så mkt pengar för dessa stolar som enligt oss inte var i speciellt bra skick i relation till priset.

Bara några dagar senare var annonsen borta och stolarna antagligen sålda. Det verkar som om folk betalar vad som helst för sjuanstolar och struntar i skicket!

Så vad göra? Önskar jag kunde hitta någon privatperson som tröttnat på sina stolar och vill sälja... De behöver ej vara perfekta i skicket men helst inte rostiga eller "knäckta" i ryggen. Men det verkar helt hopplöst i Malmö/Skåne. Har ju kollat annonser under hela hösten utan framgång!

Vet väl inte riktigt vad jag vill med detta inlägg mer än beklaga mig lite och kanske också varna andra som är ute på begagnatmarknaden att man lätt blir lurad om man inte är uppmärksam.

Idag har jag och maken kollat på stolar på "vanliga" mödelaffärer till mer normala priser... Men jag hittar inget jag vill ha, inget lika snyggt eller bekvämt som sjuanstolen! *suck* Vad gör man??? Biter i det sura äpplet och hostar upp 18 000:- för sex nya stolar...? Eller åkter till Danmark och letar begagnade - men var 17 ska man leta? Har sökt på nätet men hittar ej några bra länkar...

/Lena, som kanske får leva utan sjuanstolar *dagens I-landsproblem, jag vet  ;)*
 
Själv vill jag knappt nämna sajten eftersom jag redan tycker priserna är för höga... folk betalar tydligen vadsomhelst för beggade grejor i vissa fall, men nåväl. Kolla upp www.lauritz.com

Jag har själv köpt tre (i mitt tycke) otroligt fräscha jacobsenstolar (dock inte sjuan). Det säljs dock en hel del slitet skräp, men kolla noga på bilderna och maila auktionshuset ifall du är tveksam om skicket.

 
Tack för svaren!

En fråga till Fastig65: jag har inte fattat vad som tillkommer när man handlar på Lauritz?! Om jag förstår saken rätt läggs tydligt någon extra avgift på + att man inte vet hur mycket frakten kommer att kosta. Hur blev det för dig när du handlade? Mycket dyrare än klubbat pris, eller...?

Jag tycker också att priserna på Lauritz ofta är höga, men kanske kan man göra fynd...

/lena
 
Frakten tillkommer. Auktionshusen har bra kontakt med transportfirmor. Jag blev rekommenderad JHTransport AS (http://www.43735555.dk/). De är trevliga och lätta att ha å göra med. Jag betalade 1000 kr för tre stolar till Stockholm.

De stolar jag köpte hamnade på DKK 200 över utsatt pris. Dessutom läggs ju 20% på i provision + 25 DKK i slagavgift (det sistnämnda vet jag inte om de har kvar fortfarande).

ps... jag grävde fram mailet jag fick när jag vann budgivningen. När jag klickade på länken till Lauritz.com så fanns all info fortfarande kvar. Skoj!. Här är bilderna på stolarna:
http://www.lauritz.com/Item/ItemIma...p;ImageNo=1&ImageCount=3&LanguageId=1
 
Lauritz har ju även ett showroom i malmö som ligger "bakom" caroli där man kan knata in och titta på en del av prylarna som auktioneras ut.

Om man dessutom går några meter till in mot stan (gågatan) på samma gata så går man förbi en liten krog på vänster sida som heter Tex Mex (precis innan man kommer till nybygget, krogen är för övrigt mycket trevlig ;)).
Diagonalt över korsningen så ligger det en halv trappa ner en antikaffär eller vad man ska kalla det som ofta har några sjuan och myran stolar inne, dock så vet jag tyvärr inte deras prisläge men det kanske kan vara värt att kolla upp i alla fall.

Ber om ursäkt för den något diffusa vägbeskrivningen men jag är så otroligt usel på gatunamn :-[ och jag är alldeles för trött för att sitta och trolla med någon kartfunktion på gula sidorna :-/


Hoppas jag var till någon hjälp i alla fall.
 
TACK för tipsen - jag får nog ta mig in till stan... Måste erkänna att jag är där alltför sällan numera. ;)

/Lena
 
ps... jag grävde fram mailet jag fick när jag vann budgivningen. När jag klickade på länken till Lauritz.com så fanns all info fortfarande kvar. Skoj!. Här är bilderna på stolarna:
[länk] &ImageCount=3&LanguageId=1
Glömde ju skriva till dig Fasting65 att stolarna var fräcka! Och tack vare ditt tips har jag nu lagt bud på några sjuanstolar på lauritz... Tror inte att de blir mina men man vet ju aldrig!!!  ;)

/Lena
 
MEA,

Vilken fighter du är!! Kul att du kämpar på med jakten på Sjuan-stolarna...
Och att du inte ger dig... Du verkar helrätt som väljer originalet..

Skulle inte köpa bättre begagnade omlackerade stolar om jag vore du...
Bättre att köpa riktiga..Erbjuder dig mina 6st svarta Sjuan-stolar om du är
fortfarande intresserad... ( Fritz Hansens etikett visar färgskala 190 )
Fritz Hansens artikel 3107, standardhöjd, kromade underreden...
Tillverkade och köpta 2003, som nya..

Jag vill köpa nya med skinnsits, det är därför du får det här erbjudandet...
Hör av dig om det är intressant..  


// mackan
 
Mackan, jag har skickat ett meddelande till dig... ;)

/Lena
 
Hemmakatten
Har under de sista 2-4 åren mer och mer kommit till insiskt om att vissa klassiker/designmöbler helt enkelt inte är värt att köpa längre. Priset är för högt i förhållande till kvalite/underhåll. Desutom innebär efterfrågan på bl.a 7:an att dessa nytillverkas i allt högre takt och i allt fler färger att luften ur andrahandsmarknaden kommer att gå ur.

Det finns så många andra lika snygga, fräcka, sköna, klassiska stolar att köpa. (Dessutom stolar som inte alla andra har ...;))
 
Hemmakatte skrev:

Det finns så många andra lika snygga, fräcka, sköna, klassiska stolar att köpa. (Dessutom stolar som inte alla andra har ...)
Har du några bra förslag...? Dela gärna med dig!!!
Min man skulle uppskatta det (ffa om stolarna är billigare än sjuanstolar!). :cool: :-? ;D

/Lena
 
Enligt sägnen ritade A.Jacobsen sina böjträstolar med inspiration från Eames stolar.
Kolla in Charles Eames DCM (Dining Chair Metal) och DCW (Dining Chair Wood). De finns även som loungestolar (LCW, LCM) (Lounge Chair Metal/Wood).


Annars kan ju en modern designlyckträff sitta fint: Den strängpressade nya stolen Sting
(http://www.scandinaviandesign.com/news/skonahem/2004.htm)

Mogensen har ritat många snygga möbler, likaså Wegners Y-stolen är ju en riktig klassiker!

Vi gillar Arne Jacobsens Grand Prix-stolar. De är rätt dyra, och ovanliga. De produceras inte längre. Därav det höga priset.

 
Jag hittade en röd myranstol på en välgörenhetsloppis i Vingåker (!) häromåret. Den var övermålad med ljusskär matt takfärg och kostade 30:-

De finns där man minst anar ;)
 
Har ni testat Tradera.com men det har ni väl? Hittade 4 st för 1 500 för något år sedan, svarta i helt ok skick. Men de HAR blivit dyrare, i sämre skick och man skall ha tur som en tokig om allt funkar. Ge inte upp MEA - tillslut löser det sig!

Och är det någon som vill dela med sig av sina fynd, köper jag gärna :). De två yngsta har numera deklarerat att de inte sitter i sina höga "pinnstolar" längre utan skall ha stora stolar. Dvs innebär att köpa två Sjuan till! Så jag jagar tillsammans med dig MEA... mvh /Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.