Vad gjorde den andra montören som skillde sig från den första montören?
 
jenssoderberg skrev:
Vad gjorde den andra montören som skillde sig från den första montören?
Jag följde med montör nr2 men inte ettan... men den sistnämnde fogade allt med silikon, varje skorstensmodul osv.. nr1 tryckte bara ihop dem. Sedan var det massa slarv uppe på taket. Nr1 hade smackat dit en takplåt, men inte tagit bort en bit läkt som låg mot plåten, så rent krasst så hade vatten runnit under takpannorna så hade det blivit en liten damm mot plåten.. tills det runnit över. Det förklarar också varför det kom lite vatten nerrinnandes på skorstenen min (rätt ner i vardagsrummet) i våras. Sedan saknades det diffspärr mot vinden. Montör nr2 tryckte dit en slags gummiring eller vad det nu är för material som tätar mellan skorsten och brännbart.

Överlag upplevde jag att nr2 hade järnkoll på kaminen, skorstenen o rubbet. Nr1 kändes som om jag eller ngn annan hade tagit o läst lite hastigt instruktionsboken bara o sen kört på... :p
 
Låter det så här: "...---... ...---... ...---..."?
I såfall har någon hamnat inne i skorstenen och skickar sos för att få hjälp att komma ut

:p
 
  • Gilla
Lilio och 1 till
  • Laddar…
Vad beträffar min installtör så har de knappast gjort något slarvigt jobb. Det har skorstensfejaren kontrollerat. Å även jag.

Känns som man har köpt en fransk bil där dörren knarrar efter ett års användning. Men jag antar att det är normalt pga den temeratur som dörren/luckan får stå emot. Har lite högtemp-smörja som ligger och skräpar ska ta och fetta in lite runt gångjärnen så ska det nog bli bra.;)
 
deasstore skrev:
Vad beträffar min installtör så har de knappast gjort något slarvigt jobb. Det har skorstensfejaren kontrollerat. Å även jag.
Hehe, jag trodde samma sak och allt blev ju inspekterat och godkänt utan anmärkning.... har gått utmärkt att elda i skiten också i över ett år. Men som sagt, för min del blev det mycket bättre efter en demontering och återmontering, så för mig så hade det helt klart att göra med hur materialet satt ihop.
 
shadowfire. Jag har naturligtvis kollat med andra som installerat kaminer och fått rådet att just anlita de som var bäst. (men inte dyrast) Sotaren hade aldrig haft någon anmärkning på de jobb de utfört.
Dock så fick de komma hit och rätta till en täljsten som satt ca 1,5 mm förskjuten. Det kan tyckas vara lite väl petigt. Men så sitter jag ju också och mäter 0,01mm om dagarna.

Sedan finns det ju besservissar i byn som anger sig att vara experter både i namnet och i kunnandet. Men när det gäller installationer så slarvar de och har sig. Det lustiga är att sånna överlever. Men vad jag har hört så får de söka sig längre och längre ut från komunen för att få några jobb.
Grannen anlitade dem. Naturligtvis så installerade de allt så fort de kunde. Men vad jag vet så gav de inga instruktioner hur den fungerade eller hjälpte dem att ställa in kaminen.(pellets)
 
Jag har precis samma problem. Hade kamin och skorsten provtryckt och godkänd i fredags. Har eldat en del i den sen dess och har då hört ett knackande ljud från skorstenen men märkte först igår när jag eldade att när det knackar så flyttar sig modulbiten uppåt. Den skjuts uppåt och bildar en ca4-5mm spalt upp till nästa bit och när skorstenen svalnat så hoppar den ner i rätt läge igen, ofta med en ganska hög smäll. Någon som känner igen detta? Är det normalt när skorstenen är ny och inte riktigt fäst sig?
 
  • Närbild på skorstenens modulbit med spalt mellan delarna indikerar termisk expansion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny kaminrör med synlig spalt mellan modulbitar på skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart skorstensrör med synlig spalt mellan modulbitar mot grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
T Torjack skrev:
Jag har precis samma problem. Hade kamin och skorsten provtryckt och godkänd i fredags. Har eldat en del i den sen dess och har då hört ett knackande ljud från skorstenen men märkte först igår när jag eldade att när det knackar så flyttar sig modulbiten uppåt. Den skjuts uppåt och bildar en ca4-5mm spalt upp till nästa bit och när skorstenen svalnat så hoppar den ner i rätt läge igen, ofta med en ganska hög smäll. Någon som känner igen detta? Är det normalt när skorstenen är ny och inte riktigt fäst sig?
En skorsten utvidgar sig på längden med värmen Det låter som innertaksplåten håller kvar yttermanteln ett tag efter att utvidgningen gått tillbaka. De flesta fabrikanter har löst detta genom en silikonlist som glidtätning mellan takplåt o skorstensmantel. Är möjligtvis hålet i innertaksplåten för trångt? Lutar t.ex innertaket och så blir automatiskt hålet för trångt och får klippas upp så röret kan röra sig fritt utan att trängas mot takplåten
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.