BigR BigR skrev:
Den här tallen fälldes 1969. Jag tog bort stubben för en månad sedan. Längst ned var det kärnved och luktade kåda. Fin råvara till en tjärdal. Jag skottade över den och låter naturen ha sin gång.
[bild] [bild] [bild]
Fa-an va coolt, naturens egna konstverk!
Hur länge tror du att det skulle ta för naturlig luft-torkning?
Innan man ger sig på råMatrialet?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Även tallstubbar multnar så småningom om det kommer fukt och bakterier intill veden. Vanligast är då från sidan eller underifrån, när det gäller en stubbe, stående på sina egna rötter. Som referens kan jag titta på en stubbe efter en tall av motsvarande storlek som TS'. Den är helt nedsågad i höjd med marken och idag, c:a 10 år efter nersågning, så återstår en kärna av kanske 35 cm diameter från att ha varit 55-60 cm.
Tall ruttnar " utifrån och in" , så kärnan håller länge.
Ska man barkaAv, och sen torka?
Barakar man även ytRötterna?
Om jag gör så, och låter den stå så. Ex: från idag och låta den stå över nästa sommar, och då blir det sommar 2021 och att sätta igång med något projekt..

Formbar är den nog, absolut då 2021.
Men biBehåller den strukturen (att den är tillräckligt solid, med minimal sprickning osv.) från att jag format klart?
 
Jag vet bara att det blir större risk för diverse insektsangrepp om barken sitter kvar och det då blir fuktigt mellan bark och ved. Hur sprickorna kommer att bli, vet jag ingenting om, mer än att det nog normalt spricker radiellt utifrån och in mot kärnan. Det finns säkert andra här på forat, som bättre kan svara på sådant t.ex @heimlaga .
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag vet bara att det blir större risk för diverse insektsangrepp om barken sitter kvar och det då blir fuktigt mellan bark och ved. Hur sprickorna kommer att bli, vet jag ingenting om, mer än att det nog normalt spricker radiellt utifrån och in mot kärnan. Det finns säkert andra här på forat, som bättre kan svara på sådant t.ex @heimlaga .
Om jag barkarAv snyggt. Alltså barkar i större stycken på stubben och även låter det torka lika länge som stubben?
Sedan limma dit./tillbaka alla barken på stubben när det har krymt under samma tid.
Men det blir ju oxå då två olika material, krymper även barken?
Skulle vilja återskapa snubben till sin ursprungliga look, fast torkad samt formbar.
 
C Calliba skrev:
Om jag barkarAv snyggt. Alltså barkar i större stycken på stubben och även låter det torka lika länge som stubben?
Sedan limma dit./tillbaka alla barken på stubben när det har krymt under samma tid.
Men det blir ju oxå då två olika material, krymper även barken?
Skulle vilja återskapa snubben till sin ursprungliga look, fast torkad samt formbar.
Jag ska fråga runt lite, hör du något så säg.
Tack!
 
Nu är jag ingen expert på detta men vad du än gör så kommer väl den där stubben suga vatten från rötterna under överskådlig tid.

Dessutom är det nästintill omöjligt att torka en stock på det där sättet utan att den spricker radiellt.
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
En liten "regnhatt" så vatten inte kommer på snittytan. Lämna barken på. Så hade jag gjort.
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
harry73
Jag tänkte ta en bild av en tall stubbe eller stam snarare, men det gick inte för den finns inte längre ;)

Tallen blåstes av på en höjd av 2-3 meter och jag tyckte den var snygg så den fick stå kvar. Jag tror att det var för ca 8-10 år sen. Först kom det olika larvar under barken
Larv på en avbladad tallstubbe som visar tecken på insektsangrepp och nedbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter kom hackspetten som professionellt barkade av trädet och började hacka sönder den.

Några år senare blev trädet väldigt ostabilt och visade det sig att några hästmyror hade bosatt sig i stubben.

Till slut kunde jag få ner tallen för hand. Jag la lite extra tid på att få bort djupare rötter för att bli av med myrorna, men nu är det lugnt igen
 
  • Gilla
Calliba och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nu är jag ingen expert på detta men vad du än gör så kommer väl den där stubben suga vatten från rötterna under överskådlig tid.
Nej, när bladen/barren är borta suger träden eller stubbarna inget vatten längre. När klyvöppningarna på blad/barr är öppna dunstar vatten och det skapas ett undertryck från rötterna ut till bladen och barren.
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
BigR
C Calliba skrev:
Fa-an va coolt, naturens egna konstverk!
Hur länge tror du att det skulle ta för naturlig luft-torkning?
Innan man ger sig på råMatrialet?
Ingen aning om torkning. Men när veden är kådrik så är den naturligt impregnerad. Om du kunde backa i tiden så skulle du ha barkat av trädet nertill och lämnat kvar en rand med bark på norrsidan. Då skulle du fått en kådrik stubbe om du kapade tallen efter en sisådär 7år senare. Tyvärr hade den blivit rätt så ful av behandlingen :rolleyes:
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nu är jag ingen expert på detta men vad du än gör så kommer väl den där stubben suga vatten från rötterna under överskådlig tid.

Dessutom är det nästintill omöjligt att torka en stock på det där sättet utan att den spricker radiellt.
Vissa förluster får man räkna med.
Spricker den utifrån och in mot kärnan, och längs med elr. igenom fibrerna?
 
C Calliba skrev:
Vissa förluster får man räkna med.
Spricker den utifrån och in mot kärnan, och längs med elr. igenom fibrerna?
Som jag skrev, radiellt. Alltså från centrum och utåt.
Anledningen är att trä som torkar krymper, det krymper olika mycket i radiell och tangentiell led, därav sprickorna.
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
En bild för inspiration: Träskulpturer av fåglar på pelare vid en gata med byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hojte och 3 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Som jag skrev, radiellt. Alltså från centrum och utåt.
Anledningen är att trä som torkar krymper, det krymper olika mycket i radiell och tangentiell led, därav sprickorna.
Mycket intressant hur materialen beter sig!

Om ex. kärnan är = 0år och yttersta ringen i mörkmateria (ej då barkens ring!) är =100år.
Att det spricker från 0 genom alla ringar, till 100 i ett snitt, eller från 100 genom alla ringar till 0?
 
BigR BigR skrev:
Ingen aning om torkning. Men när veden är kådrik så är den naturligt impregnerad. Om du kunde backa i tiden så skulle du ha barkat av trädet nertill och lämnat kvar en rand med bark på norrsidan. Då skulle du fått en kådrik stubbe om du kapade tallen efter en sisådär 7år senare. Tyvärr hade den blivit rätt så ful av behandlingen :rolleyes:
Varför norr?
Där solen inte kommer åt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.