Min dotter som just tentat juridik hävdar bestämt att det räcker att märka upp fönstren med ägarens namn.
 
Jag har för mig att Lex Shipman är ett sätt att mildra den här smällen för privatpersoner. Vid Shipman-konkursen var det just ett antal köpare som köpt segelbåt för leverans under hösten och då beställde vinterförvaring av båten med en gång. När sedan Shipman konkade blev de av med sina redan betalda båtar.

Betänk också den förvirring som kan uppstå i samband med en konkurs. Vad händer om flera privatpersoner gör anspråk på de fönster som finns i lokalerna?
 
Är konkursen ett faktum så är din fordran på bolaget oprioriterad och du står där med de andra borgenärerna och önska få del av den gemensamma kakan som finns kvar, när de prioriterade frordringsägarna har tagit sitt. Kvarstår vanligtvis inte mycket i detta skede.

Ett sätt att skydda sig kan vara att betala med kreditkort om denna möjlighet finns.
 
Hemmakatten skrev:
Nej, det räcker inte med att du märker upp fönstren.
Jag skulle vilja säga emot Hemmakatten samt ytterligare några andra.

Jag hävdar att det räcker med att varan du köpt är "individualiserad", d.v.s. antingen uppmärkt på ett unikt sätt från början eller i efterhand. Som grund för detta vilja hänvisa till följande:

KKöpL
Förhållandet till säljarens borgenärer

49 § Köp enligt denna lag gäller mot säljarens borgenärer i och med avtalet. När köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande mot borgenärerna förrän åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för köparen. Lag (2002:587).

Samt kommentaren som finns på Lagen.nu:
Om köparen kan visa upp ett giltigt köpeavtal så ingår inte varan i säljarens konkursbo. Det måste vara en bestämd vara eller i vart fall kunna individualiseras så man säkert kan säga vilken vara som köpeavtalet avser.

Före 1 juli 2002 så var köparens rätt skyddad först när varan avlämnats och var i köparens besittning. Om köparen t.ex köpt en båt och lämnat kvar den för förvaring hos säljaren och säljaren under tiden gick i konkurs så ingick båten i säljarens konkursbo trots att den var betald. Köparen fick bara en oprioriterad fordran i säljarens konkursbo och fick oftast varken båt eller pengar tillbaka.

Anledningen att jag började kolla närmare var att läraren i juridikkursen jag gick i höstas talade om just detta, och specifikt nämnde detta med individualisering.
 
Som sagt det verkar som flera av oss som svarat i tråden inte varit uppdaterade på ändringar i konumentköpslagen, detta verkar också bara gälla just om köparen är en privatperson.
 
Hemmakatten
Oj, nu skäms jag. Jag brukar aldrig svara under Juridik-delen om jag inte är helt säker på svaret, och det var jag ju - trodde jag. :blushing: Min juridikutbildning är från betydligt längre tillbaks än Belaruz's. Vilken tur att du, Belaruz kunde guida oss rätt.
 
Belaruz skrev:
Det måste vara en bestämd vara eller i vart fall kunna individualiseras så man säkert kan säga vilken vara som köpeavtalet avser.
Alltså någon form av serienummer, permanent märkt skulle vara kanon i detta läge då?
 
Är det någon som har sett hur det ser ut på lagret hos ett bolag som gått i konkurs ;-)
 
G
Ublegend skrev:
Mycket pengar för en liten leverantör. De är snälla och förvarar fönstren. Är i ett annat företags lokaler... borde väl räcka att jag åker dit och märker upp de tydligt alltså. Kan ju hämta hem men det är ju inget man kör på vanlig kärra direkt. Stort skjutparti dessutom.. så en lastbil med kran kommer att ordnas för transport.
Gör en kredit koll på företaget på exvis ratsit, är ekonomin ansträngd så ta de därifrån fort. Om det ser bra ut så är nog risken liten, om det nu bara rör sig om en kortare period de ska stå där. Inte för att det är någon garanti för att det inte ska hända något, men risken att det ska hända något minskar ju radikalt.
 
Hemmakatten skrev:
Oj, nu skäms jag. Jag brukar aldrig svara under Juridik-delen om jag inte är helt säker på svaret, och det var jag ju - trodde jag. :blushing: Min juridikutbildning är från betydligt längre tillbaks än Belaruz's. Vilken tur att du, Belaruz kunde guida oss rätt.
Jag har bara läst 7,5 högskolepoäng juridik men just detta var något som berördes och då det ju kan göra rätt stor skillnad ifall någon har otur så tyckte jag det var bäst att rätta det.

jarlen84 skrev:
Alltså någon form av serienummer, permanent märkt skulle vara kanon i detta läge då?
Som jag uppfattar det ska det duga med ett serienummer på embalaget som du fått reda på. eller att varan märks upp efter att den anlänt till företaget.

Du ska kunna säga vilken av två likadana varor, som står bredvid varandra, som är din. Och du får självklart inte godtyckligt välja den högra/vänstra och hävda att det är din specifika vara.
 
PCLarsson skrev:
Är det någon som har sett hur det ser ut på lagret hos ett bolag som gått i konkurs ;-)
Ganska ofta ser det nog ut som på lagret hos ett bolag som inte gått i konkurs?

(Då menar jag inte att det är ordning och reda på KK-lagret :D)
 
Snailman
Det är ju inte direkt något som hindrar ett företag på väg mot konkurs att påstå att exakt samma varor tillhör mer än en kund (så att de kan få in båda kundernas pengar) Det funkar ju ända tills kunderna vill få hem sina varor från lagret...
 
Även om det i teorin är möjligt att varorna är på något sätt märkta och man därigenom kan återfå dem, så bör man betänka de praktiska svårigheter som kan uppstå. Hur är de märkta, tex? En permanent och pålitlig märkning, eller har någon skrivit "Svensson" på en flagga och häftat fast på pallen? Jag kan inte tänka mig att man under några omständigheter bara kan knalla in på lagret och plocka åt sig det som man tycker är sitt. Om du nu skulle komma in på lagret, kommer du över huvud taget att hitta dina varor? Om du väl hittar dem så står de högst upp i ett pallställ eller längst in bakom hundra andra pallar, och samtliga truckar såldes förra veckan. Etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.