Har läst hela tråden och har efter mitt projekt lite goda råd om du är intresserad.
Du kommer till slut att bli så insatt i byggprocessen att du lika gärna kan leda bygget själv.
Läs på om olika byggtekniker och kontakta en arkitekt som du känner förtroende för. Ta gärna en nyutexaminerad som gärna vill ha ett exjobb, det dom saknar i erfarenhet tar dom igen i nytänkade och entusiasm. Du kan inte bygga ett stenhus själv men du kan leda bygget lika bra som nån annan. Det är inte svårt att bygga i sten och efterssom du är okänslig för fukt är gör det inget att det tar lite längre tid. Jag har köpt lite över 2000 timmar av ett par Polacker som var duktiga på att mura och putsa. Det här med hyggliga kompisar kan du glömma på ett sånt här långvarigt projekt, de har egna liv. Det tar ofta lika lång tid att sätta in dem i jobbet som att göra det själv.
Oj vilket långt svar det här blev, det jag ville få fram var att om man inte har väldigt bråttom kan man lika gärna leda bygget själv, ingenting är för svårt för att lära sig och nån djävel har gjort allt första gången.

Mattias
 
Hej igen alla!

Tack för många svar och synpunkter. Är det verkligen så att 2000 arbetstimmar är det man skall räkna med???
Om jag fixar det sk "stomfärdigt", hur många arbetstimmar återstår då. Naturligtvis svåra frågor, men mellan tumme och pekfinger är fullt ok.

S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.