Är ju enkelt att ta bort om inte annat. Med gladpack ser man ju in i fönstret iallafall.
 
Stina71 skrev:
Aha, med innanför krokarna menar du alltså in mot rummet, dvs precis innanför krokarna inåt i rummet?
Haha, svårt att beskriva med ord känner jag..

Ska jag när jag beställer skivan minska måttet lite, för att kunna få in skivan? Hur mycket avdrag på bredd och höjd?

Tänker ni sen att jag typ tejpar med gamla tidens pappersremsor runt det nya fönsterglaset, så att inte fukt kommer in mellan glasen? Eller hur göra?
Ja precis så innanför "krokarna" innåt rummet. Jag skulle köpt en självhäftande silikontätningslist (vit) monterat på karmen och sen tryckt glaset mot den och satt ett par trälister mot glaset och fäst med småstift in i sidan bara.
 
  • Gilla
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
Oceanis råd är bra. Marcussjogrens också. Du skapar själv ett innanfönster, som det var förr i tiden. Väl skötta hade dessa fönster bättre K-värde än kopplade fönster.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
oceanis skrev:
Ja precis så innanför "krokarna" innåt rummet. Jag skulle köpt en självhäftande silikontätningslist (vit) monterat på karmen och sen tryckt glaset mot den och satt ett par trälister mot glaset och fäst med småstift in i sidan bara.
Detta är en bra snabblösning, I botten lägger man fönstervadd. Till nästa år kan du låta tillverka en fönsterbåge som du lätt kan ta ur och sätta dit. Bågen tätas med klisterremsor. Vadd och remsor brukar finnas på ICA.
OBS! ytterbågen skall INTE tätas.

Kolla filmen https://vimeo.com/12761092

MVH Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
T
Stina71 skrev:
Galdpack, haha! Kanske funkar?! Seriöst?
Kan jag tejpa fast nån typ plast från sopsäck eller liknande till en början?
Hinner nämligen inte få till glas innan en resa på måndag och vill inte att det ska rinna vatten konstant när jag är borta..
Kanske låter helgalet, men skulle det kunna funka?
Det är inte helgalet. Plast från sopsäck, byggplast, vad som helst som stoppar den fuktiga luften kan tejpas dit. Det viktiga är att få en isolerande luftspalt mellan glaset i ytterbågen och det inre skiktet som stoppar kondenseringen av vatten mot yttre glaset.

Sen, när du kommer hem från resan, fixar du ett glas och lister som du fått tips om som funkar under vintern. Ny innerbåge kan vänta till nästa år.

Glöm inte att torka och tvätta bort mögel och fukt så gott det går innan du tejpar dit plasten.

Lycka till och trevlig resa!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack alla! Mycket tacksam för tips och goda råd! Betyder mycket för mig.
TACK! :)
 
Jag tror att det kan hjälpa med att sätta in en ruta till med typ energiglas och sätta fast den karmen med typ klisterremsor som är till för det där. Kondensen i fönstret beror delvis på den kylande effekten fönstret har på den varma och fuktiga luften inne. Men jag tror också på att få till en ventilation. Alla ni med gamla hus tror att ni har självdrag i era hus vilket ni inte längre har. Allt efter som ni sätter P-list på fönster, tilläggsisolerar fasaden, gipsar alla innerväggar, målar och latexer allt i hela huset och slutar elda varenda dag då slutar det att dra. Därför bör ni ha ventiler vid era fönster i sovrum och vardagsrum och sätta central frånluft till era badrum, toa, kök och klädkammare. Eller latvatianten med Pax fläcktar i bad och kök som SKA vara på konstant. Detta motverkar kondens på fönster, dålig luft, mögel, allergier och andra sjukdomar som kan drabba huset och er som bor där. I dittfall kan det vara svårt att få frånluft i klädkammare då bör du göra tilluft där så att det ventileras där. Endera med friskluftsventiler i väggen eller i fönstret. Du bör korta av dörren in till klädkammaren eller en ventil i dörr eller vägg så luften kommer där ifrån.
Lycka till!
Med vänlig hälsning, Markus N
 
Jag har också ett så gammalt hus med samma typ av vind o fönster. Jag plockar bort fönstret och har beställt ett fast treglas isoler som sätts fast med en list på utsidan.
Jag har haft kopplade fönster på några ställen däe det yttre ersatts med ett tvåglas isoler och sedan behållit innerfönstret, resultatet är mycket gott utan kondens. Köpa en tvvåglas isolerruta på glasaffären är dessutom relativt billigt.
 
Ja, att göra ett innerfönster är den optimala lösningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bubbelplast gärna tjocka bubblor lär ska gå att fästa med att spraya vatten på rutan först (Vakum ). Jag har inte sprayat men tejpat i min vindstrapp. Hindrar varm luft att komma mot glaset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.