Behöver goda råd!

Bor i gammalt hus från 1800-talets slut.

I en gammal "kastvind" på övervåningen har jag nu ett klädförråd.
Har monterat in ett vattenburet element.
Här finns ett gammal fönsterbåge med ett fönsterglas.

Denna årstid får jag konstant en massa kondens på fönstret som sen rinner ner i fönsterbågen som är genomvåt och det skapas svartmögel.

Finns det något jag kan göra? Kondensen skapas ju då fuktigt luft möter det kalla fönsterglaset och fönsterbågen. Jag tror jag borde låta skapa ett till fönster att ha innanför, ett englas som det var förr, ett innanfönster och sen täta med pappersremsor osv runt så inte fukten kommer in mellan fönsterglasen.

Men, tills dess. Vad kan jag göra? Kan jag sätta någonting på fönsterglaset/fönsterbågen så att den inte är så kall? Vad isåfall? Något som isolerar, värmer upp eller iallafall gör så att fuktig luft inte kan möta kallt glas.
Är det smart att ha elementet på i rummet eller tvärtom ökar det problemen?

Finns ingen från-/tilluft i rummet. Tror den fuktiga luften kan slinka in i klädkammaren från mitt sovrum, men är dörr emellan som jag alltid har stängd.

Kläder och svartmögel, inte så smart va?!

Tacksam för goda råd!
 
Skulle stå kattvind... :)
 
Det första jag skulle provat är att öka elementet och öppna fönstret lite.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Problemet är fukten, det kommer in för mycket fukt och fukten kommer inte ut. Öka värmen och sätt in lite ventilation. Alternativt en luftavfuktare
 
Tack för ditt råd sblixten! :)
Öppna fönstret, tänker du för en kort stund, för att på något vis släppa ut fuktig luft?
Eller vad är vinsten med detta?

Ja, funderar fram och tillbaka om det går att fästa någonting direkt på fönsterglaset som gör att fuktigt inte möter kallt...
Filt? Film?
För fönsterbågen har jag till och med funderat på möbeltassar, typ köpa sånt man kan klippa i remsor och sen fästa på träramen..
Galna idéer kanske, men blir frustrerad..

Eller ska jag täppa för hela fönstret med nåt? Behöver nämligen inte se ut denna årstid.
Skulle alltså kunna täppa till det helt, men på enkelt sätt, men ändå så fuktigt luft inte kan slinka emellan det jag sätter upp och komma in mot det kalla fönsterglaset..

Goda råd mottages tacksamt! :)
 
Varifrån kommer fukten undrar jag? Har ju dörren mellan sovrum och detta rum stängt hela tiden, förutom om jag snabbt öppnar dörren och kliver in för att hämta kläder.

Tips på luftavfuktare? Inget stort utrymme detta..
Finns någon billigare variant som fungerar bra?
Ska den gå konstant isåfall?
Skapa ventilation, hur? Från- och tilluft eller bara det ena? Var i rummet?
 
Stina71 skrev:
Tack för ditt råd sblixten! :)
Öppna fönstret, tänker du för en kort stund, för att på något vis släppa ut fuktig luft?
Eller vad är vinsten med detta?
Jag tänker permanent för att skapa tilluft, tills du ordnat en mer långsiktig lösning.
Luften utifrån innehåller mindre fukt än den inomhus. Desto varmare luften är desto mer fukt kan den bära därför skall du öka elementet. Luften utifrån värms upp och tar med sig en del av fukten(ventilation).

Fukten kommer från kondens som bildas när den varma inomhusluftten kyls ner mot det kalla fönstret.
 
Aha, du tänker så! Låter smart! Men kan jag verkligen ha fönstret på glänt om det är 25 grader kallt ute?!
Öppet fönster och elementet på max, menar du så?
 
Tänker vidare... Förstår att jag får tilluft med öppet fönster, men hur får jag den fuktiga luften att åka ut?
 
Genom frånluft. Sätta in en ventil på en annan sida utrymmet mot fönstret, gärna med fläkt som suger ut luften.
Fukten kommer troligtvis från bostadsutrymmet genom väggen. Troligtvis har du även där dålig ventilation.
 
Spelar nästan ingen roll hur mycket man fixar med extra ventiler, för det kommer alltid att bli kondens på ett enkelglas om det är kallt ute. Jag skulle prova en enkel lösning med att köpa en bit plexiglas på tex Biltema och såga till så att den kan ligga utanpå karmen (inte mot glaset) så att det blir lite mellanrum mot befintlig båge och glas. Tejpa fast den mot karmen så att det blir ett "innerglas" och se till att lite av tätningslisten på ytterbågen kan cirkuler lite av ytterluften mellan glasen så ska du nog slippa kondensen. Sen kan du få tillverkat en lite proffsigare båge och sätta in. Det skall vara tätt mellan innerbåge/glas men finnas cirkulation i den yttre bågen.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Fukten kommer inifrån huset. Hur är det med tätningslister på dörren in till kattvinden? Om det är kallt i rummet och det kommer in fuktig luft kanske fukten kondenserar mot väggarna så att det inte blir för fuktigt någonstans. När det är varmt i rummet kondenserar det bara mot fönstret. Fanns problemet med kondens innan elementet kom dit? Jag tror att den enda egentliga lösningen är att ordna en innerbåge som sluter tätt mot rummet så att den fuktiga luften aldrig kommer åt ytterglaset.
 
Har man ventilation med undertryck i hela huset får man inte heller fuktproblem enligt SP
 
Johannes Carlsson skrev:
Har man ventilation med undertryck i hela huset får man inte heller fuktproblem enligt SP
Om jag inte kommer ihåg fel har TS ett gammalt hus så någon undertrycksventilation finns nog inte i huset.
 
M
Nu är du fått så många olika förslag så ska du få ett till :)

Kondens på fönster uppstår då varm luft möter en kall obeväxt yta, i detta fallet ditt fönster.

Om inget är onormalt hos dig, så gissar jag på att du har 35-45% luftfuktighet vid den här tiden på året.

Ett enkelglasfönster blir helt klart snorkallt på vintern, så om du inte ventilerar ner temperaturen i rummet till 10C eller så, så kommer du även fortsättningsvis få kondens på det för rutan är så ohemuligt kall att det ligger under daggpunkten för alla rimliga luftfuktigheter.

Det du ska börja med att göra är att rulla ihop två helsidor med tidningspapper, ganska löst. Rulla sedan in tidningen i ett lager fönstervadd och klipp till det hela så att det passar i karmen.

Måtta sedan ut och sätt in ett löstagbart innerfönster.

Det du har gjort då är att du har bromsat ventilationen utifrån (inte stoppat!) och du har skapat en isolerande luftspalt.
Denna luftspalt gör att innerglaset kommer att vara betydligt varmare och luften mellan fönsterna är sval samtidigt som den naturligt ventileras ut. Du kommer då inte få någon betydande kondens och den kondens som uppstår tar fönstervaddet hand om.


Kondensen kommer med all säkerhet försvinna.

Jag kan nästan lova att det är omöjligt att ventilera bort kondens på ett enkelglas.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Fogsvans och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.