A Aunty skrev:
garanterat usla fönster verkar det som.

varm fuktig luft kondenserar mot kalla fönstret
Hej. Ja, fönstren är som sagt 100+ år gamla.
Så om jag ska sammanfatta problemet med kondens så är det fönstrena som är boven?
För luftfuktigheten inomhus på 35-40 är ju faktiskt helt okej. Så ventilationen verkar inte vara problemet.
Fönstren (eller föntrens isolering) gör att de blir väldigt kalla och därför bildar kondens?
Låter det rimligt?
 
Ja. Fukten i luften kondenserar mot den kalla ytan, fönstret i det här fallet. Det beror inte på dålig ventilation.
 
A
F fivefootnine skrev:
Hej. Ja, fönstren är som sagt 100+ år gamla.
Så om jag ska sammanfatta problemet med kondens så är det fönstrena som är boven?
För luftfuktigheten inomhus på 35-40 är ju faktiskt helt okej. Så ventilationen verkar inte vara problemet.
Fönstren (eller föntrens isolering) gör att de blir väldigt kalla och därför bildar kondens?
Låter det rimligt?
ja precis, eller snarare brist på isolering.
fönstren blir väldigt kalla, varm fuktig luft kyls av mot fönstren och kondenserar.

betyder inte att du måste byta ut fönstrena om dom är över 100 år och fina
 
  • Gilla
fivefootnine
  • Laddar…
F fivefootnine skrev:
Nu de senaste dagarna när det blivit flera minusgrader ute så har det uppstått kondens på samtliga våra fönster, vissa mer andra mindre. Fönstren är gamla, vet ej hur gamla, men kan vara över hundra år, bor i byggnad från 1915. Har flera hygrometer i alla rum och de visar på 30-35 procent luftfuktighet. Eftersom vår dotter besväras av torra slemhinnor i näsan så köpte jag en luftfuktare som höjde till 42-43 i ett av rummen. Kondensen blev mycket värre i det rummet på morgonen, men försvann i och med att vi stängde av luftfuktaren.

Nu är jag lite brydd hur det kan komma sig att det bildas kondens på fönster trots relativt låg luftfuktighet inomhus? En första tanke är såklart att det är fönstren som är dåliga, men min granne i huset bredvid har exakt likadana fönster men ingen kondens. Har lämnat en hygrometer där och ska snart över och läsa av den.

Jag vill kunna ha högre luftfuktighet inomhus under vintern (runt 40% som är optimalt) utan kondens och vill försöka komma åt problemet.

Om det inte är fönstren i sig som är dåliga, kan det vara ventilationen (min granne har mekanisk frånluft) vi har mekanisk till/från luft.

Tacksam för all hjälp
*
Får man kondens på insidan fönster är fönsterrutans temp under daggpunkten.
Ladda ner ett Mollierdiagram och skriv ut det
Rita en punkt för rumstemp och rel fuktighet. Dra en lodrät linje neråt till rumstemp. Om den inte nås i diagrammet är det fönstertemp under luftens daggpunkt.
Med en IR-mätare kan man mäta yttemperatur på rutan om man klistrat maskeringstejp på den, mät ej direkt mot glaset.
Nedan ett mollier med två andra exempel inlagda.


*
 
  • Mollier-diagram för temperatur och fuktighet, används inom VVS och klimatstyrning. Markerade punkter visar olika förhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.