Hejsan!

Läste följande i en artikel från Vi i Villas hemsida http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=575&Cat=&sCat=176 om att inreda övervåning.

Viktigt: ska du ha kakel i badrummet måste du regla med högst 45 c/c vid 13 mm standardgips. Annars blir väggen för böjlig för kakel. Alternativt dubbla plattor - då kan den bakomliggande väggen med fördel vara av spånskiva eller annat skruvbart material. Dessutom - tätplasten du satt upp tidigare mot isoleringen måste avlägsnas där en fukttät vägg ska vara. Annars blir det kondens mellan tätskikten.
Är det någon som kan förklara detta med att ta bort tätplasten? När man som i mitt fall ska kakla snedtaket i badrummet kan man väl inte ta bort plasten som håller upp isoleringen? Jag har i alla fall plast i samtliga ytterväggar samt i taket, och jag undrar nu om detta är felaktigt?

Tacksam för svar!

Mvh
NT
 
ingen plast i väggarna.. eller på dom ytor där du tänker smeta tät sikt på.

Plasten du har i väggar & tak är ju till för att hindra fuktig innomhus luft att kondensera i väggarna/vind. Men efter som du smetar på tätsikt så har du ju redan en fuktspärr.. Risken med att ha 2 tätsikt är att det kan komma fukt i mellan som inte har nån stanns att ta vägen om det skulle komma fukt i mellan..!  Så du bör ta bort plasten på dom ytor där du kommer att smeta på tätsikt..!!! Så plasten i taket ska vara kvar.. :)

 
Hej Per-Erik!

Jag kommer att ha kakel på en sådant snedtak som på bilden och där blir det ju tätskikt men det blir ju lite svårt att ta bort plasten här eftersom isoleringen i så fall rasar ner, jag hajar ingenting? Dessutom sitter det plast bakom spånskivorna på ytterväggarna, då skall alltså spånskivorna rivas ner och plasten avlägsnas på dessa väggar....eller?

Mvh
NT
 
  • snedtak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yepps.. Bort med spån skivorna och ta bort plasten..

i sne taket finns det ju lite olika lösningar...  sätta upp en skiva, OSB tex..

Plast ska annars finnas överallt mot ytterväggar/vind/yttertak.. ej innerväggar.

Allternativet är ju att man skippar att ta bort plasten o hoppas det går bra änndå..  Men går det galet kanske inte försäkringsbolaget ersätter skadan pga att man gjort fel..  Du kan ju alltid höra med ditt försäkringsbolag om vad dom säger om saken..  
 
Hej ByggaNytt och Per Erik!

Sorry ByggaNytt att jag inte hittade de andra trådarna i ämnet :'(

Måste säga att jag blir mer och mer förvirrad när jag läser om detta! Per Erik du skriver yepps.. Bort med spån skivorna och ta bort plasten..  

i sne taket finns det ju lite olika lösningar...  sätta upp en skiva, OSB tex..

Plast ska annars finnas överallt mot ytterväggar/vind/yttertak.. ej innerväggar. ursäkta att jag är lite trög men jag läser detta som att plasten ska bort samtidigt som du i nästa mening skriver att plasten skall finnas överallt mot ytterväggar/vind/yttertak. Men du kanske menar alla andra utrymmen som inte skall ha tätskikt?

Läste i en annan tråd om Ardex S 1-K system, om man kör enligt den principen är man då skyddad mot eventuella problem med plastfolie i väggarna? Kanske är lättare än att börja försöka få bort plast i tak och väggar, vet inte om det syns men det är lösull i taket på bilden och det känns inte så lätt att få bort någon plast där utan att det kommer rasa ner isolering :-/

Mvh
NT
 
Ursäkta.. skrev nog lite otydligt.. jo jag menar i att plasten ska finnas i alla utrymmen utom i badrum/våtrum.. dvs där det inte finns någon tätsikt..

det syntes inte att du hade lösull nej.. då blir det lite (mycket) svårare ja.. Kolla upp den där Ardex lösningen kanske är smidigare dock kanske dyrare? Men det kanske det kan ju vara värt nån extra tusenlapp..

BRK skriver reglerna som sedan försäkringsbolagen brukar följa. Så säger BRK att Ardex lösning är OK. Så ska det inte vara någon större fara att köra Ardex lösning..
 
Nikkotikko kan du inte bygga så att du får en ventilerad luftspallt mellan de två tätskikten. Ser ju ut som att du skulle få bra avstånd med hjälp av spikläkten.
Om du bara hade valt att måla taket skulle du ha satt en fuktspärr då också?
När jag byggde så kom jag efter en massa funderande fram till att bara låta spikläkten ventilera taket i badrummet, som består av furupanel. Men jag har inte snedtak och det blir inte nerspolat av ex en dusch.
/busnut
 
Har exakt samma problem!

Om man nu skulle ta bort plasten där badrummet skall vara, hur skall man då få det tätt mellan plasten och tätskicktet!!!???

Har nog kommit fram till att det är bättre att låta plasten sitta kvar och motivera det med att det faktiskt är ventlierat mellan de två lagren tack vare att glesen sitter där.

Vet inte om det är rätt eller fel! Synpunkter?
 
R-0304-V108-L.jpg

1 Kortling
2 Väggregel (kantregel)
3 Elastisk fog
4 Underlag för väggbeklädnad
5 Tätskikt + fästmassa
6 Väggbeklädnad

Principlösningar i all ära, MEN nu är det inte riktigt så det ser ut. Frågan kvarstår, hur skall vi få det tätt mellan plast och tätskickt om vi tar bort plasten? Eller är det i detta fallet bättre att låta plasten vara kvar?
 
Hej allihop!

Jag har i en rapport ( Dubbla tätskikt i våtrumsytterväggar med keramiska plattor) från Sveriges Provnings och Forskningsinstitut http://www.sp.se/databas/rapportpubl/Default.aspx#5804 (Sök på rapporttiteln) bl a läst följande ang denna fråga

Observera att följande rekommendationer endast gäller den väggkonstruktion som redovisas i bilaga 1, det vill säga med en vanlig gipsskiva bakom tätskiktet.

De rekommendationer som kan ges efter resultaten från denna studie är följande:

1. Ånggenomgångsmotståndet på tätskiktet bakom fästmassan till de keramiska plattorna bör minst vara 1 500 000 s/m för att inte riskera fukt- och mögelskador i någon del av ytterväggen när plastfolie förekommer i konstruktionen. Ånggenomgångsmotståndet för plastfolien har då satts till 2 000 000 s/m och det kan vara betydligt högre än så. Detta innebär att om ånggenomgångsmotståndet är dubbelt så högt för plastfolien så krävs också dubbelt så högt ånggenomgångsmotstånd för tätskiktet för att inte riskera några skador.

2. Oavsett vilket ånggenomgångsmotstånd tätskiktet bakom fästmassan till de keramiska plattorna har bör inga rekommendationer ges att plastfolien skall tas bort i ytterväggen. Detta på grund av av ökad risk för fukt- och mögelskador i konstruktionen. Observera också att rekommendationerna förutsätter att gipsskivan är torr vid montering eftersom det tar lång tid för gipsskivan att torka ut.

Om ett fukttåligt skivmaterial används mellan tätskiktet och plastfolien i väggkonstruktionen skulle ett lägre ånggenomgångsmotstånd på tätskiktet kunna accepteras än det som rekommenderas i punkt 1Mvh
NT



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.