Hej !
Skall plasten vara kvar bakom gipset mot ytterväggen?
Känns rimligt att ha plasten kvar, men å andra sidan så blir det ju plast på båda sidor om materialet då.
Tätskiktet på insidan sidan skivorna och byggplast på andra.
 
Nej, plasten skall bort.
 
Vi sitter med exakt samma frågeställning. Men i vårt fall ligger plasten 45 mm in i väggen där det dras el- och vattenrör.

Enligt hustillverkaren och tydligen GAR-BO så är det aja baja att ta bort denna plast eftersom både garantier och försäkringar då faller. I vårt fall är det tanken att fukten ska kunna vandra sidledes och/eller uppåt om den kommer in emellan de båda skikten (Vi har också ett fönster längs denna korta vägg =180cm väggen där fukten kan komma ut genom karmen så att säga). Men enligt PER (Plattsättarnas nånting...) och vår egen kakelkille så ska den bort. Så hur ska man egentligen göra???

TRo på hustillverkarna för att inte riskera garntier och försäkringar eller tro på kakelrepresentanterna men att då riskera att det blir jättestrul om väggen blir skadat på något sätt och man då uppräcker att vi tagit bort plasten. Lite svårt att bara ta bort den lokalt och sen täta åt sidorna för att förhindra att fukten vandrar utifrån och in och sen genom detta 45mm tjocka utrymme sidledes.


Lite samma sak med ett badrum på övervåningen med våtskikt i badrummet och genomtrampningsplast ovanför innertaket på innervåningen även om den plasten tydligen ska kunna "Andas" men vi snackar ju inte om GoreTex direkt. Där fick vi rådet att skära upp den plasten när mellanbjälklaget var på plats eftersom det då inte behövs något genomtrampningsskydd längre..

Usch man kanske skulle ha köpt helt nyckelfärdigt så hade man aldrig behövt fundera över såna här saker utan levt helt lyckligt och fullständigt okunnig om all cirkus inom det här området...
 
Jag har läst i något dokument från någon branschorganisation om att plasten skall bort om den inte har en fuktgenomträngningsvärde på 45 någonting. Skall fortsätta leta efter detta dokument.

De tog upp problemet med att husen kom färdigplastade med innerväggar från husleverantören. Jag låter min plast sitta kvar, gnäller de så plockar jag ner panelen på utsidan och skär upp plasten, det rör sig ju bara om 3 meter med ett fönster mitt i väggen.

 
För att få ha kvar plasten se länken
http://www.bkr.se/branschregler/tillagg1_2006.pdf

Ett ex från ardex http://www.ardex.se

Om en ytterväggskonstruktion innehåller eller kommer att innehålla en ångspärr
i form av en plastfolie krävs att tätskiktskonstruktionen uppnår ett
ånggenomgångsmotstånd på minst 1 000 000 s/m. Detta krav skall uppfyllas
för att plastfolien skall kunna lämnas kvar i ytterväggen. ARDEX S 1-K
uppfyller kravet på följande sätt. Rolla ARDEX Fuktspärr i 2 strykningar med
en total materialmängd på 0,2 kg/m2, (200 gr) och ovanpå det ARDEX
S 1-K i 2 strykningar med en total materialmängd på 1,3 kg/m2. ARDEX
Tätband/Fiberremsa skall alltid monteras mellan första och andra strykningen
av S 1-K.


/M
 
Intressant att hustillverkarna har en annan mening än PER. Jag har grubblat över precis samma sak. Har plasten 50 mm in i väggen. När jag isolerade och gipsade lämnade jag kvar plasten innanför våtrumsväggen. Att få tätt på plasten om man väljer att bryta den vid våtrummet tror jag inte är möjligt. Har ändå funderat på om jag skall ta bort gipsskivorna i våtrummet och ta bort plasten (jag har inte gjort ytskikten än). Eftersom meningarna går isär skulle jag tro att det inte är så lätt att säga vad som är bäst. Har svårt att tänka mig att man i praktiken får några problem i något av fallen.
 
En lösning på problemet, där alla blir nöjda är förstås att använda tätskikt som garanterar ånggenomgångsmotstånd på minst 1000000 s/m, som Mikkat skriver. Är det någon som vet om det finns våtrumsväggmattor eller våtrumsväv som uppfyller detta krav?
 
Jag har kvar plasten på följande konstruktion.

Panel
Spikläkt
Utegips
Regel liggandes 45*45
Regel ståendes 45*170
Plast
Regel liggandes 45*45
OSB
Gips
Fuktspärr
Kakel

Såg det helt enkelt som omöjligt att få det tätt mellan plast/fuktspärr eftersom OSB-skivorna/gipsskivorma ligger omlott i skarvarna....
 
Låter bra. Förstår dock inte riktigt vad du menar med "mellan plast/fuktspärr "
Menar du att få husets ordinarie tätskikt fungera just där man isåfall skurit ut för badrummet?
 
Jag har rivit många badrum där plast har suttit på yttervägg och det har sett normalt ut bakom.
 
Om jag förstått diskussionen rätt så är det så att ånga från badrummet pyser ut genom tätskiktet in i skivmaterialet (gips/spån/whatever). Om det är yttervägg så sitter där en byggfolie vilket för att fukten stannar i skivan. Men om tätskiktet i badrummet är skitbra så kommer inte någon fukt ut och därför - inget problem. Alternativet är att inte ha någon byggfolie i yttervägg... och få problem med tätningen.

Jag var faktiskt helt omedveten om detta men tror ändå att jag löst problemet.

I mitt badrum satt det väggspån. Jag drog på gips och skruvade lite här och var (spelar ju inte så stor roll när det är spånskivor - bara man aktar sig för el & vatten :)
På det tätskikt & kakel.

I processen lär jag ju ha perforerat byggfolien i yttervägg på rätt så många ställen eftersom jag inte siktade så noga mot några reglar (om nu husfabrikanten hade byggfolie i ytterväggen just där) och viola - problemet åtgärdat, eller ?


 
nordlp skrev:
Låter bra. Förstår dock inte riktigt vad du menar med "mellan plast/fuktspärr "
Menar du att få husets ordinarie tätskikt fungera just där man isåfall skurit ut för badrummet?
Det funkar inte i min väggkonstruktion, då skulle ju ett parti bli helt inneslutet av plast.... :-X

plast_fuktsparr_badrum.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.