F frasbrallan skrev:
Tack. Jag ska ta och mäta ventilationen, tycker som sagt att det blåser in rätt bra i fönsterventilerna men kanske inte tillräckligt. Jag har inget annat tilluft i sovrummet förutom ventilerna på fönster och dörr.
Kanske bör stänga fönsterventilerna och sätta in tilluft i väggen? Jag tänker att fönsterventilerna om de är öppna blåser in kalluft och kyler ner insidan av fönstret?
Har du bara spaltventiler i fönsterkarmen?
I så fall så är det allt för dåligt, det är inte många kvadratcentimeters öppning i dom. Vi har fönstret öppet i sovrummet i stort sett året runt.
 
S sevenfifty skrev:
Jag har märkt att på våra 3-glas fönster som inte har varmkant får vi invändig kondens nedtill glasrutan men på fönster som har varmkant uppstår inte detta problem
Vad menas med ”varmkant”?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad menas med ”varmkant”?
Antar:
 
  • Gilla
Mr.fluff och 2 till
  • Laddar…
Ok då förstår jag. Jag kände nämligen inte igen problemet med kondens alls, fönster från Morups installerade förra våren. Visade sig att de inte har köldbrygga av metall mellan glasen utan just varmkant... där lärde jag mig något nytt.
 
Vad har du för RF% där inne då?
 
King Average King Average skrev:
Vad har du för RF% där inne då?
I morse vid 05 tiden låg den på 59% i rummet. Rätt blött ute och runt 6-8 plusgrader i natt. Brukar vara runt 50% senaste tiden. Ska mäta närmare fönstret.
 
  • Linjediagram som visar temperatur mot fuktighet över tid i ett sovrum, med temperaturvärden runt 21°C och fuktighet cirka 59%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F frasbrallan skrev:
I morse vid 05 tiden låg den på 59% i rummet. Rätt blött ute och runt 6-8 plusgrader i natt. Brukar vara runt 50% senaste tiden. Ska mäta närmare fönstret.
Med 60% Rh så är daggpunkten kring 8 grader så insidan på fönstren lär vara ganska kalla.
 
K Kane skrev:
Med 60% Rh så är daggpunkten kring 8 grader så insidan på fönstren lär vara ganska kalla.
Mer ventilation är lösningen alltså för att få ner Rh?
Men hur fungerar det - idag är det 88% ute. Om man ventilerar in mer luft utifrån så borde det höja Rh? Eller sänks den med uppvärmningen?
 
F frasbrallan skrev:
Mer ventilation är lösningen alltså för att få ner Rh?
Men hur fungerar det - idag är det 88% ute. Om man ventilerar in mer luft utifrån så borde det höja Rh? Eller sänks den med uppvärmningen?
Man skall normalt ha 40-60% inomhus. Om du skulle ligga närmare 40% så ökar daggpunkten till 14-15 grader och då lär kondensproblemet minska rejält/försvinna.
Relativa luftfuktigheten i luft minskas med högre temperatur.
 
K Kane skrev:
Man skall normalt ha 40-60% inomhus. Om du skulle ligga närmare 40% så ökar daggpunkten till 14-15 grader och då lär kondensproblemet minska rejält/försvinna.
Relativa luftfuktigheten i luft minskas med högre temperatur.
Check tack. Har i dagsläget 21 grader i rummet, man vill ju inte ha varmare än så i ett sovrum.
 
F frasbrallan skrev:
I morse vid 05 tiden låg den på 59% i rummet. Rätt blött ute och runt 6-8 plusgrader i natt. Brukar vara runt 50% senaste tiden. Ska mäta närmare fönstret.
Så om man superförenklar det baserat på 6-8 grader utomhus och regn samt ~21 grader inne med 59% RF så kan man anta att det är 7-8g/m3 ånga utomhus kontra 10-11g/m3 inomus, så du har dryga 30-40% fukttillskott inomhus som inte hunnit ventileras ut vilket tyder på att ventilationen är något undermålig. För referens har jag maximalt 10% fukttillskott med ett FTX justerat enligt boverkets riktlinjer.

Daggpunkten generellt för rummet ligger runt 12 grader, hur kallt blir det kring fönsterytorna? Korrekt installerat bör ingen yta vid fönstret nå 12 grader när det är 6-8 utomhus tänker jag spontant.
 
Har du rullgardiner neddragna framför fönstren? Dom isolerar från värmen från rummet ganska bra och ingen värme kommer in och värmer glasets insida med kondens som följd. Blir så klart extra känsligt då det inte finns element under fönstren. När temperaturen på rutans insida med en IR termometer. Jag skulle gissa på att den är betydligt kallare än i rummet efter en natt med fördragna rullgardiner.
 
GoC GoC skrev:
Har du rullgardiner neddragna framför fönstren? Dom isolerar från värmen från rummet ganska bra och ingen värme kommer in och värmer glasets insida med kondens som följd. Blir så klart extra känsligt då det inte finns element under fönstren. När temperaturen på rutans insida med en IR termometer. Jag skulle gissa på att den är betydligt kallare än i rummet efter en natt med fördragna rullgardiner.
Brukar ha mörkläggningsgardiner fördragna på natten, man vill ju ha mörkt i ett sovrum. Men ja har förstått att det påverkar. Bilderna i början av inlägget var utan gardiner 2-3 timmar.
Därför jag har testat med datorfläktarna nämnd och i bild ovan för att blåsa på värme och ventilera under gardinerna på natten. Ska se om jag kan mäta på rutan.
 
Där har du hela problemet. Fukten i rummet kondenserar på rutan som blir kall då mörkläggningsgardinen värmen i rummet att värma upp glaset.
Så det är i den änden du behöver börja. Kanske persienner fungerar bättre, dom blir inte lika täta som en mörkläggningsgardin.
 
Enda lösningen för dig är att ha sovrumsdörren öppen under natten. Jag får exakt samma problem om jag har dörren stängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.