Min sjuårige son kom till mig i morse och sa "Pappa, det läcker i mitt rum". Min första tanke var att det var någon leksak eller annan tingest som sprungit läck, men det visade sig att det droppade från området kring takdosan. Sonens rum är på övervåningen och vindsluckan är inte långt från den droppande takdosan, så jag klättrade upp och konstaterade att det var helt torrt på kallvinden. Nästa steg blev således att skruva isär takdosan och då visade det sig att vattnet fanns inne i dosan ungefär där VP-röret är anslutet. Upp på vinden igen för att se om VP-röret tar en tur utanför isoleringen någonstans. Jag hann inte långt innan jag upptäckte följande:
VP-röret går helt öppet i vindsluckans infästning. För att lösa problemet med kondensering så kommer jag att fylla hålrummet med isolering så att luften i röret inte kyls ned. En innertaksbräda vid takdosan har någon kvadratcentimers rötskada, men om det inte tillkommer något vatten så bör den torka och ingen ytterligare åtgärd nödvändig (kostnaden/arbetet att byta en bräda i mitten av innertaket övergår "obehaget"). Inne i takdosan så har kondensvattnet hållit sig längs doskanten och inte följt kablar, så kablar och kontakter har inga tecken på oxidation. Det kondensvatten som finns kvar i VP-röret borde tas upp av luften när nerkylningen av röret har upphört och således räcker det med en hink under takdosan ett par dagar för att se när det upphört.
Är det något som jag har missat? Jag funderade på att täppa till VP-röret med silikon, men kom fram till att jag stänger inne fukt i röret och det är inte önskvärt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VP-röret går helt öppet i vindsluckans infästning. För att lösa problemet med kondensering så kommer jag att fylla hålrummet med isolering så att luften i röret inte kyls ned. En innertaksbräda vid takdosan har någon kvadratcentimers rötskada, men om det inte tillkommer något vatten så bör den torka och ingen ytterligare åtgärd nödvändig (kostnaden/arbetet att byta en bräda i mitten av innertaket övergår "obehaget"). Inne i takdosan så har kondensvattnet hållit sig längs doskanten och inte följt kablar, så kablar och kontakter har inga tecken på oxidation. Det kondensvatten som finns kvar i VP-röret borde tas upp av luften när nerkylningen av röret har upphört och således räcker det med en hink under takdosan ett par dagar för att se när det upphört.
Är det något som jag har missat? Jag funderade på att täppa till VP-röret med silikon, men kom fram till att jag stänger inne fukt i röret och det är inte önskvärt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 053 inlägg
Jag tycker din plan låter bra. Man ska antingen kunna isolera röret eller stoppa luftflödet, eller ännu bättre både och. Återkom gärna med observationer kring effekten av att enbart isolera röret.
Finns det någon bra patentlösning på att täta elrör för att hindra luftflöde från kopplingsdosan? Jag kan komma på en massa olika sätt, men inget särskilt bra/snyggt/kladdfritt om man senare vill dra om kablarna.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 360 inlägg
Avlopps-kitt eller modellera.
Moderator
· Stockholm
· 51 937 inlägg
Ingen egen erfarenhet, men har för mig att ngn av de riktiga elektrikerna som brukar skriva här har rekommenderat en liten propp av glasull. Tänk på att det är bra om den går lätt att dra ur.
Har läst någon gång att vissa använt tamponger....
Man kan ju undra vart du har läst det?? Det skulle vara att skjuta mygg med kanon, en tuss isolering som stoppar luftcirkulationen fungerar utmärkt dom få ggr det är problem med kondens. Det räcker ju inte med at rören ligger blottade i ett kallutrymme för det måste även cirkulera luft för att det ska fällas ut fukt. I ett rör som går upp i kallt utrymme och sedan ner igen bildas det ingen kondens för där står luften stilla. Problemet brukar uppstå när ett rör går från ett varmt rum och slutar i ett högre liggande kallt utrymme. Men som sagt en tuss "gullfiber" och problemet är borta.
Funkar det med en tampong så är ju det både elegantare och enklare än att knåda gullfiber. På sätt och vis enklare att införskaffa också. Inget fel med att skjuta mygg med kanon alltså ...och man ju även tycka att elektriker hellre borde gå med tamponger i verktygsväskan, än en bunt med gullfiber
...fast det känns som tveksamt att det skulle fungera med alla tänkbara kabelkonfigurationer. En får väl prova å se.
...fast det känns som tveksamt att det skulle fungera med alla tänkbara kabelkonfigurationer. En får väl prova å se.
Hej,
apropå "Det räcker ju inte med at rören ligger blottade i ett kallutrymme för det måste även cirkulera luft för att det ska fällas ut fukt. I ett rör som går upp i kallt utrymme och sedan ner igen bildas det ingen kondens för där står luften stilla. Problemet brukar uppstå när ett rör går från ett varmt rum och slutar i ett högre liggande kallt utrymme."
Vad händer om ett vp-rör som förbinder en kopplingsdosa på golvnivå med annan kopplingsdosa på taknivå några meter längre bort i samma rum och vp passerar en kallare zon (ex. kalla sidan av väggisolering) vid golvnivå på väg dit? Risk för kondens?
apropå "Det räcker ju inte med at rören ligger blottade i ett kallutrymme för det måste även cirkulera luft för att det ska fällas ut fukt. I ett rör som går upp i kallt utrymme och sedan ner igen bildas det ingen kondens för där står luften stilla. Problemet brukar uppstå när ett rör går från ett varmt rum och slutar i ett högre liggande kallt utrymme."
Vad händer om ett vp-rör som förbinder en kopplingsdosa på golvnivå med annan kopplingsdosa på taknivå några meter längre bort i samma rum och vp passerar en kallare zon (ex. kalla sidan av väggisolering) vid golvnivå på väg dit? Risk för kondens?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 053 inlägg
Kort svar ja, det är alltid risk för kondens i rör som går från varmt till kallt utrymme. Varm luft rör sig uppåt så den kan nog leta sig fram längs golvet en bit först.
Tack för svaret Bo. Letade rätt på foton från när man byggde ut hos mig förra året och allt såg ut som det ska göraBo.Siltberg skrev: