Vad jag kan se har vår/höst partierna ett U-värde på ca 1,6 och vinterpartierna ca 1,0. Som en jämförelse har gammaldags kopplade fönster ett U-värde på ca 2,5. Denna skillnad i U-värde kan ni ur uppvärmningssynpunkt kompensera med mer isolering i taket. Jag kan inte tänka mig några kondensproblem om ni inte eldar allt för mycket i kaminen. Kaminens effekt måste anpassas till rummets storlek. De flesta kaminer är för kraftiga för normala rumsstorlekar.
 
För flera år sedan byggde vi en tillbyggnad från Santex. Glasväggar och glastak, 50mm 3-glas överallt med u-värde 0,6. Golvvärme som uppvärmningskälla och rummet används året om.

I början hade vi stora problem med kondens och min lösning blev att installera FTX och leda den uppvärmda uteluften raka vägen in i rummet. Sedan en ventil till, från uterummet in till huset för att ta vara på fräscha luften. Kondensen försvann helt.

Hade länge funderat på FTX, främst för ventilation i huset, och kondensen i uterummet blev ”droppen” som ledde till inköp och installation.

Sedan förra året är det väldigt dyrt att hålla uterummet uppvärmd så golvvärme går mycket snålt men fräscha, förvärmda luften fortsätter in obehindrat. Ingen kondens.

Så ventilation, som redan nämndes, är lösningen. Och är det enbart uterummet som ska ventileras, kanske kan man testa med mini-FTX, dvs FTX i en väggventil. Har dock ingen erfarenhet av dessa.

Anledningen till att jag hittade tråden är då vi har installerat ännu ett uterum, på altanen, som är tänkt att vara vindskydd, och nu funderar jag på om man ska ha glaspartierna öppna eller stängda över vinte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.