Oldboy Oldboy skrev:
Enda förutsättningen för att det ska bli kondens/fukt på vinden är att det läcker upp fuktbemängd luft från bostaden.
(Eller om yttertaket läcker...)

Det kan komma från att fuktspärren/plasten (under isoleringen i vindsbjälklaget) inte är tät, att ventilationsrör från bostaden mynnar på vinden istf utomhus, att skorstenen inte är tät (eller mer troligt att tätskiktsanslutningen mot skorstenen inte är tät), eller elkabelgenomföringar etc.

Hur gammalt är huset?
Är det ett hus byggt av en byggfirma eller av förste ägaren?
Är det gammalt så att det är renoverat och ev tillbyggt?

Gärna fler bilder. De brukar hjälpa att förstå vad det kan vara.
Finns det svarta partier/fläckar någonstans så är det ofta en bra indikator på var det är extra fuktigt, dvs var det kan finnas luftläckage nerifrån.
Huset är från 1973, men taket är bytt 2008 tror jag, huset är inte byggt av riktig byggfirma , det har inte skorsten än, jag försöker ladda upp filmer men det går inte
 
Z zsimpey skrev:
ventiler i gavlarna så luften ventileras ut om nu inte nocken är ventilerad kan vara en plats att börja på. men du skriver lite svår svenska.
Jag har inte tillräckligt ordförråd för saker och ting som gäller bygg och därför blir det svårt att svara på en del frågor som jag inte förstår, nocken är ventilerade ser jag, och jag har laddat ner film nu när det var varmare, det syns att vattnet är på insidan av platsen mot taket
 
Det var svårt att se på filmen då det var rätt mörkt, men på andra sidan taket såg det ut som att det inte var plast utan masonit(?) som kondensskydd, och att den var svartfläckig. Är den det, eller var det bara mörka fuktfläckar?
 
Det finns plast under masoniten, men där det inte finns masonit finns det mer kondens eller vatten
 
En del skriver här om att ventilation ska vara god?
Kondens får man på plåttak oavsätt. Plåttak är väldigt känsligt mot väderomslag. Har själv plåttak på en väl ventilerad vedbod men där droppar det kondens vid väderomslag vintertid. Så det spelar ingen roll hur mycket ventilation man har kondens finns där iallafall.
Det man får göra är att lägga råspånt takpapp och sedan plåten för att slippa detta droppande. Min tanke var att göra detta på vedboden från början vilket jag självklart skulle ha gjort. Jag ångrar mig nu i efterhand. Men det är alltid lätt att vara efterklok:)
 
Problemet här var att det var kondens på insidan av dropp-/kondensskyddet.
Det förekommer endast om luften på vinden innehåller mer fukt och/eller är varmare än uteluften. Orsaken är att varm fuktig luft från bostaden stiger upp på vinden. Om det bara är lite så kan det räcka att öka ventilationen om den är dålig. Oftast räcker det inte, utan man måste hitta var det läcker och stoppa fukttransporten. Det är tyvärr ofta svårt.

I din vedbod kan du pröva att montera oljeboard/oljehärdad masonit mellan takstolarna. Det kan räcka då en vedbod är välventilerad och ouppvärmd.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.