4 844 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Kondens från Mitsubishi Ecodan panna
Och eftersom utrymmet där min panna står har bara öppning rakt ner i en stängd krypgrund så har det blivit en nöt att knäcka för mig den gamla elpannan hade inte detta bekymmer. Vet dock inte varför för den var ju också en beredare... mitt alternativ är att koppla in mig på avloppsluftningen och låta spillvattnet rinna ner därSolvskaftet skrev:
Går utmärkt att koppla säken till det om det är den som droppar , byt den mot en 9 bars så kommer det inte att komma många droppar , En säk får inte har några krökar på röret ut som gör att det blir en stillastånde vattenficka i det , allt ska rinna ut av sig självtO olofh skrev:
Ja om du tidigare hade en elektrisk varmvattenberedare borde du även då ha fått ut vatten via säkerhetsventilen. Såvida rörmokarn som installerade inte var kreativ och hade "jackat" backventilen så litet expansionvatten kunde går den "förbjudna vägen" baklänges genom backventilen.
Det kan ju även ha varit så att den gamla varmvattenberedarkärlets mantel medgav en viss expansion och fångade upp vattnes värmeutvidgning. Koppar- eller stålmantel?
Som jojo123 säger ska du kolla direkt(inte i instruktionsboken) på säkerhetsventillen vilket öppningstryck din säkerhetsventil har och konstruktionstrycket för varmvattenberedaren. Man får icke montera en säkerhetsventil som öppnar vid högre tryck än konstruktionstrycket för svagaste delen i varmvattenberedarsystemet. Gör du det riskerar beredaren att spräckas.
Det kan ju även ha varit så att den gamla varmvattenberedarkärlets mantel medgav en viss expansion och fångade upp vattnes värmeutvidgning. Koppar- eller stålmantel?
Som jojo123 säger ska du kolla direkt(inte i instruktionsboken) på säkerhetsventillen vilket öppningstryck din säkerhetsventil har och konstruktionstrycket för varmvattenberedaren. Man får icke montera en säkerhetsventil som öppnar vid högre tryck än konstruktionstrycket för svagaste delen i varmvattenberedarsystemet. Gör du det riskerar beredaren att spräckas.
Redigerat:
Enligt instruktionsboken är säkerhetsventilen redan på 10barJ jojo123 skrev:
Sedan kanske du har högt tryck på ditt kallvatten. Det vi har, 6 bar övertryck på kallvattnet och då behövs inte mycket vattenexpansion för att öppna vår säkerhetsventil, som öppnar vid 9 bar övertryck. Var har du för tryck på ditt kallvatten?
Det vet jag inte. Kan man kolla det på min sida eller är det kommunen som vetA Arnodt skrev:
Kommunen vet nog vad de har för tryck på sitt kallvatten. De åkte ut och kollade vid sin pumpstation, när jag frågade om det. Men jag monterade faktiskt en manometer på kallvattenledningen till varmvattenberedaren, den visade 6,3 bar övertryck, har jag för mig. Är inte 4 bar övertryck mer normal kallvattentryck?
Redigerat:
Valde den billiga lösningen. Satte ett avstick på avloppsluftningen som jag kunde hänga på ett vattenlås på och sen bara ner med slangen där. Verkar hålla tätt både mot avloppslukten och avrinningen
Låter slangen från värmesystemets expansionskärl fortsätta gå till en hink så jag ser om den har löst ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter slangen från värmesystemets expansionskärl fortsätta gå till en hink så jag ser om den har löst ut.
Liknande trådar
-
Vad gäller kring isolering av kondensslang från luft-luft-värmepump?
Värmepumpar -
Avleda kondensvatten från värmepump, tråg inte aktuellt
Värmepumpar -
Hur installera kondensslang från innedel av LLVP
Värmepumpar -
Varför rök/kondens moln från IVT utedel?
Värmepumpar -
Missljud från ytterenhet, Luftvärmepump Mitsubishi FT35
Värmepumpar