Hej,
Jag skulle vilja ställa en fråga ang. NIBE F730

Jag hade en variable kompressors frekvens mellan 35 ,45,65 etc..och upp till 97 KHZ.
Men nu, och under några dagar kompressors frekvensen har varit stabilt alltså 87 KHZ hela tiden.
Är det något fel på det? vad är de optimala värdena?
 
  • Digital display med teknisk information på svenska och kontrollknappar med grönt ljusindikator ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den bilden säger oss ingenting, vi bör få bilder på fler menysidor.
det intressanta är framledning /retur ,luftflöde, frånluftstemp, avluftstemp, förångartemp, hetgas m.m.
 
Kolla på nibeuplink eller något annat ställe där du kan se kompressorfrekvensen över tid, så kanske det varierar lite mer. Men för att svara på din fråga, ja, det är sannolikt normalt.

Vi har en F750 och nu när det är så kallt att den också stöttar med tillskott ligger frekvensen mer eller mindre konstant på maximalt och sen reglerar värmepumpen värmebärarpumpen för att utvinna maximalt med energi ut frånluften. Man ser ganska tydligt att lufthastigheten speglar värmebärarpumpens hastighet (eller tvärt om egentligen).

Du kan också gå in i statusmenyn för att få lite mer data tror jag, vet inte vad som skiljer F750 och F730, för den menyn du visar ovan känner jag inte igen.
 
87 Hertz, inte kilohetz är den högsta frekvens man kan mata en standard trefasmotor med.
Du har så kallt att vp går för fullt, Den kan inte ge mer.

Protte
 
Som sagt var så varierar hertz beroende på värmebehov. Att den nu går på 87 hertz konstant nu kan ju bero på att det finns så stort värmebehov å 87 hertz är kanske max den kan gå på nu
 
prototypen prototypen skrev:
87 Hertz, inte kilohetz är den högsta frekvens man kan mata en standard trefasmotor med.
Du har så kallt att vp går för fullt, Den kan inte ge mer.

Protte
Fast nu har inte nibe någon standardmotor i sin värmepump, så maximal frekvens den kan gå på är 120 Hz.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
120Hz är max och sen går kompressorn ner för att hålla förångaren på -16c som kallast. Sen går kompressorn ner och kompenserar hela tiden mot förångaren.

Ställer du upp luftflödet max och att den får 21-22c in i förångaren så kan du få upp den i 120Hz en stund kanske.

Sen när luftflödet minskat 10% dvs förångaren isar så avfrostar den. Sen börjar det om.

Därför är det bra att komplettera ett hus med LLVP som hjälper till då en F730 får ta elspets efter några minusgrader
 
Redigerat:
Och ökar du fläkten så drar du in bara mer kall och torr luft.

Sänker du värmen i huset så får F730 bara kallare frånluft att jobba med och tappar ytterligare kapacitet ganska rejält.

Om du har gjuten golvvärme som är väldigt trög så snåla inte på väg in i kyligare väder. Men som prognosen säger hos oss att gå från -22 till +4 på ett dygn efter helgen så kan man med fördel dra bort underskottet av gradminuter och elspets sista halvdygnet så inte plattan får 36 grader ända fram till vädret tvärvänder, då sitter du på ett enormt värmepaket uppvärmt av elspets och du kommer få onödigt varmt inne.

På vintern drar jag ner filtreringstiden också så den är snabbare på när det blir kallare och mildare.

Vår och höst när det blir solpåverkan och kanske -5 på natten och +15 på eftermiddagen så är det bättre att ha lång filtrering för i det spannet på temperaturen vill du inte att pumpen ska vara snabb att anpassa till kortvariga nattkylan.
 
Redigerat:
Tackar för alla svaren.👍
Jag har en bra temp inomhus och allt är ok .Jag undrade bara att plötsligt pumpen höll en konstant hög frekvens på 87 Hz plötsligt. Förut under nästan ett år var det variationer från 35 up till 97 hZ men under en vecka nu var det 87Hz hela tiden.
 
V Vector skrev:
Som sagt var så varierar hertz beroende på värmebehov. Att den nu går på 87 hertz konstant nu kan ju bero på att det finns så stort värmebehov å 87 hertz är kanske max den kan gå på nu
P Pligg85 skrev:
Och ökar du fläkten så drar du in bara mer kall och torr luft.

Sänker du värmen i huset så får F730 bara kallare frånluft att jobba med och tappar ytterligare kapacitet ganska rejält.

Om du har gjuten golvvärme som är väldigt trög så snåla inte på väg in i kyligare väder. Men som prognosen säger hos oss att gå från -22 till +4 på ett dygn efter helgen så kan man med fördel dra bort underskottet av gradminuter och elspets sista halvdygnet så inte plattan får 36 grader ända fram till vädret tvärvänder, då sitter du på ett enormt värmepaket uppvärmt av elspets och du kommer få onödigt varmt inne.

På vintern drar jag ner filtreringstiden också så den är snabbare på när det blir kallare och mildare.

Vår och höst när det blir solpåverkan och kanske -5 på natten och +15 på eftermiddagen så är det bättre att ha lång filtrering för i det spannet på temperaturen vill du inte att pumpen ska vara snabb att anpassa till kortvariga nattkylan.
Hej, läser tråden och undrar om någon kan guida oss. Hur skulle förbrukningen av kWh påverkas om vi SÄNKER fläkthastigheten i ambition att dra in mindre volym kalluft? Vi har FLVP Nibe f730 i nybyggt fritidshus FX självdrag och nu i januari är vi i huset endast varannan helg och med -15 grader och kallare går det mååånga kWh…. Vi har fått uppgifter i en annan tråd och förstått att just kombon flvp och fritidshus inte är det mest optimala, och att komplement med LLVP kan vara ett bra alternativ men med givna förutsättningar just nu undrar vi om det ändå finns något vi kan göra. T.ex. hur lågt kan vi ställa ner innertemperaturen till utan att det skulle skada huset? Och skulle det hjälpa (eller stjälpa?) att dra ner fläkt/ventilationsflödet för att möjligtvis uppnå minskad volym av inkommande kalluft via friskluftsventilerna? Tänker att ett tomt hus inte borde behöva så mycket frisk och nu så kall luft :)
Tack på förhand för råd!!!
 
Om det är ett nybyggt fint fritidshus kanske man bör följa försäkringsbolagens råd och inte ha svalare än 15 grader inne. Ger extra marginaler vid t.ex. strömavbrott. Annars har många runt 10 grader som underhållsvärme i sina stugor.
 
J Josth skrev:
Om det är ett nybyggt fint fritidshus kanske man bör följa försäkringsbolagens råd och inte ha svalare än 15 grader inne. Ger extra marginaler vid t.ex. strömavbrott. Annars har många runt 10 grader som underhållsvärme i sina stugor.
Ok tack, glömde skriva att vi har vattenburen golvvärme i platta på mark.
 
M Millox skrev:
Kolla på nibeuplink eller något annat ställe där du kan se kompressorfrekvensen över tid, så kanske det varierar lite mer. Men för att svara på din fråga, ja, det är sannolikt normalt.

Vi har en F750 och nu när det är så kallt att den också stöttar med tillskott ligger frekvensen mer eller mindre konstant på maximalt och sen reglerar värmepumpen värmebärarpumpen för att utvinna maximalt med energi ut frånluften. Man ser ganska tydligt att lufthastigheten speglar värmebärarpumpens hastighet (eller tvärt om egentligen).

Du kan också gå in i statusmenyn för att få lite mer data tror jag, vet inte vad som skiljer F750 och F730, för den menyn du visar ovan känner jag inte ige
DonPablo DonPablo skrev:
Den bilden säger oss ingenting, vi bör få bilder på fler menysidor.
det intressanta är framledning /retur ,luftflöde, frånluftstemp, avluftstemp, förångartemp, hetgas m.m.
Hej igen,

Jag bifogar mer bilder enligt din rekommendation.
Tack för hjälpen.
 
  • Digital display, temperaturvärden, kontrollpanel med knappar, grön statusindikator, HVAC-system, interna komponenttemperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturdata för klimatsystem. Kontrollpanel med OK-knapp och navigeringsknappsats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kontrollpanel som visar värden för lufttäthet och fläkthastighet, med knappar och en grön statusindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MariaCCD skrev:
Hej, läser tråden och undrar om någon kan guida oss. Hur skulle förbrukningen av kWh påverkas om vi SÄNKER fläkthastigheten i ambition att dra in mindre volym kalluft? Vi har FLVP Nibe f730 i nybyggt fritidshus FX självdrag och nu i januari är vi i huset endast varannan helg och med -15 grader och kallare går det mååånga kWh…. Vi har fått uppgifter i en annan tråd och förstått att just kombon flvp och fritidshus inte är det mest optimala, och att komplement med LLVP kan vara ett bra alternativ men med givna förutsättningar just nu undrar vi om det ändå finns något vi kan göra. T.ex. hur lågt kan vi ställa ner innertemperaturen till utan att det skulle skada huset? Och skulle det hjälpa (eller stjälpa?) att dra ner fläkt/ventilationsflödet för att möjligtvis uppnå minskad volym av inkommande kalluft via friskluftsventilerna? Tänker att ett tomt hus inte borde behöva så mycket frisk och nu så kall luft :)
Tack på förhand för råd!!!
Jo, i situationen med fritidshus är det inte helt optimalt med FLVP tyvärr.

För husets skull kan man ju absolut dra ner på ventilationen. Inga människor som kräver luftombyte i samma utsträckning och ingen fukt från människor/matlagning mm.

I de kalla temperaturerna och inget annat som tillför värme i huset så blir en FLVP mer eller mindre en elpatron.

Hur huset mår av temperatur vågar inte jag uttala något om.
Det jag skulle göra i fallet med att äga ett fritidshus som ofta står tomt så (förutom att komplettera med en LLVP som stöd och säkerhet om nåt händer med FLVP)
...så skulle jag skaffa timpris och styra så att huset tillåter lite svängningar i temp och eftersom elspets kommer oundvikligen tillföras så kanske sätta minimum utgående framledningstemperatur på 20c om det är ingjuten golvvärme och sen sätta att den jobbar upp temp i plattan på billigaste 4 timmarna.

Sen prova att dra ner ventilationen och följa hur pumpen presterar vid olika hastigheter och vilken temperatur som huset får med olika framledningstemperaturer.

Med en LLVP är det snabbt att värma upp inför visiten också och ge FLVP snabbt något att arbeta med också.
 
M Millox skrev:
Kolla på nibeuplink eller något annat ställe där du kan se kompressorfrekvensen över tid, så kanske det varierar lite mer. Men för att svara på din fråga, ja, det är sannolikt normalt.

Vi har en F750 och nu när det är så kallt att den också stöttar med tillskott ligger frekvensen mer eller mindre konstant på maximalt och sen reglerar värmepumpen värmebärarpumpen för att utvinna maximalt med energi ut frånluften. Man ser ganska tydligt att lufthastigheten speglar värmebärarpumpens hastighet (eller tvärt om egentligen).

Du kan också gå in i statusmenyn för att få lite mer data tror jag, vet inte vad som skiljer F750 och F730, för den menyn du visar ovan känner jag inte igen.
Hej,
Kämpa också med Nibe uplink kunde inte ha den igång.
Jo, kanske bidra jag med en liten info, F750 och F730 den enda som skiljer dem är att med F750 kan du koppla externa enheter som solceller mm. men inte med F730. Annars de är samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.