Hmm, det var svårt det här. Jag har sett att man kan köpa turbiner till sprutpistoler. Ett system som alltså liknar wagners fast säkert lite dyrare och kanske lite mer kvalitet.

Om jag har fattat det rätt så använder wagner två turbiner i sina största modeller medans de lite dyrare kan ha fyra turbiner eller kanske ännu fler...

Niblom>> Vad har munstycksstorleken på sprutpistoler för betydelse? Dessa finns i storlekar mellan c:a en halv upp till flera millimeter. Vad kan vara lämpligt för mig???
 
Bosch har en ny färgsprute serie ,PFS
Får troligen hem den idag ,skall bli spännande att prova vad resultatet blir.

Så ett tipps kolla på K-rauta PFS 65 (mellan modellen) för 1299:-
 
jeppeknaster>> Tror att det där är en "airless" högtrycksspruta för vägg och takmålning inomhus, jag är mer ute efter möbellackering... Typ HVLP

VH17>> Intressant, skriv gärna här och berättas hur det går!!!
 
Nu är jag ingen jätteexpert på sprutmålning. Men större munstycke, levererar mer färg, drar mer luft. Beror på hur tjock färgen är och hur stora ytor man vill måla.

Om du BARA skall måla med kompressorn, så kan det vara värt att titta på Wagner 860, en kompressorlös färgspruta som enligt andra trådar skall vara bra för det du vill göra.

Sedan kan man göra så mycket mer om man köper en "riktig" kompressor, blåsa rent verktyg, köra mutterdragare, osv osv.
 
Vad som är MYCKET viktigt när man andvänder kompressor/färgspruta för billack är att färgen för att måla väggar/tak eller vatten/ojebaserade lacker för snickerier är att FÄRGEN INNEHÅLLER SMÅ KLUMPAR/SKRÄP
Så antingen andvänder du STORA munstycken till sprutan eller köper tex en Bosch PFS 65:a

Testmålade min igår,perfekt resultat för 1299:- (vad kostar en färgspruta/kompressor!)

Lackerade snickerier med oljefärg (sån som luktar starkt och späds med lacknafta)

Har hobbylackat MC och bilar förut med kompressor spruta (funkar inte att köra "billig färg")
 
Redigerat:
Jag har börjat hitta lite mer info om det här med munstycksstorlekar och det är som VH17 o niblom säger: stora munstycken för trögare färg (högre viskositet) eller mer färg som vid stora ytor (vägg/tak), nackdelen är att det medför en "sämre finish" dock betydligt bättre än rollat.

Tror nu att jag vill ha en sån HÄR. Undrar just vad en sådan rackare kostar. En månadslön kanske, men det kan det väl vara värt!? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.