Jag köpte på mig HaraldNyborgs spikpistol när de hade den på kampanj och funderar nu på att skaffa en kompressor och allt annat som behövs för att kunna använda pistolen.

Kompressorn jag funderar på är denna. Levereras inkl reduktionsventil, vattenavskiljare och stora luftgummihjul. 2 uttag.

6375.jpg

Frågan är vad jag behöver komplettera med för att kunna börja spika. Är det bara tryckluftsslangen som jag behöver komplettera med? Dimsmörjare?
 
Milkshaken
Hej. Ja slang iaf...
I en del tryckluftsverktygsväskor ingår det ibland en liten dimsmörjare, ligger i en "Glasbehållare"... Om du inte får med nån smörjmedel till verktygen så köp en flaska med sån olja, det sparar alla maskiner med slag... Mutterdragare, spärrnyckel, pistoler mm mm...
 
Mikael_L
Jag droppar in en droppe tryckluftsverktygsolja direkt i spikpistolen i början av varje arbetspass.
Ja, det kan bli 2 droppar också ibland ;)
 
Dimsmörjare ingick inte men det går ju att plocka ner i kundvagnen, bara jag vet vad som ska inhandlas. :)

Slang i lämplig längd, dimsmörjare, tryckluftsverktygsolja och kanske kompressorolja är det som ska inhandlas då antar jag. Förutom spik då. :)
 
slang o spik är allt.

olja för spiken följde säkert med pistolen och du som sagt tar en fjuttig droppe i pickan.

köp 10m gummislang för typ 150kr
 
Milkshaken
Du ska bara ha kompressorn till spikpistoler väl?
Till andra maskiner, typ, mutterdragare slipmaskiner och dyl, är det för liten tank till.
 
Enbart för spikpistoler. Kompressorn är vald utifrån att vara mobil vilket passar användningsområdet ute i stugan.
 
Förgrening kanske ?
Har skaffad mig en sån samt en slang till.
Blev trött på att behöva byta verktyg......
Nu håller jag på att bli trött på slangtrasslet......
 
Mikael_L
Milkshaken skrev:
Du ska bara ha kompressorn till spikpistoler väl?
Till andra maskiner, typ, mutterdragare slipmaskiner och dyl, är det för liten tank till.
Jag håller inte helt med.
Många maskiner använder man ju ganska intermittent vilket ger kompressorn chansen att pumpa upp fullt tryck mellan gångerna.
Men för kontinuerligt arbete är kanske tanken men framförallt motorn + kompressorhuset underdimensionerat.
 
Mikael_L
Kolla oljenivån i kompressorn för säkerhets skull innan du kör igång.
 
Kompressor med alla nödvändigheter för att få fart på spikpistolen står nu i stugan. Enda (?) problemet är att bruksanvisningen är undermålig och på norska. Man kan ladda ner en manual för en helt annan kompressor på Haralds hemsida som innehåller lite mer. Den är på danska...

Det står att man ska kontrollera/fylla på olja innan man startar första gången men inget om hur man ser om oljenivån är korrekt. Det finns ett litet runt fönster med en röd markering i mitten. Jag antar att oljenivån ska ligga i linje med markeringen? Någon som kan bekräfta detta?
 
Japp, så brukar det vara.
 
Topp! Då ska jag slå på den imorgon och se vad den går för. :)
 
Immobil skrev:
Japp, så brukar det vara.
Hva er det med dere svensker og norsk :surprised:

Du har jo fått bekrefta oljenivå og skal være som du antar. Ellers er det en av/på knapp og bare koble til slangen. Ikke noe mer enn det. Bare husk å tømme for kondensvann regelmessig, helst etter hver dag den er brukt (ventilen i bunnen på tanken).

Bruksanvisning på svensk er jo her

http://www.harald-nyborg.se/pdf/sv/b_files/6375.pdf
 
Så länge det är på norska är det lugnt. ;)
Oavsett språk är deras manualer hyfsat bristfälliga när de inte tydligt talar om hur man kontrollerar oljenivån. Mer spännande blir det när oljan ska bytas efter 10 timmar, men det går väl att lista ut hur det går till utan att vända komperessorn upp och ned. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.