hscn hscn skrev:
Är med all säkerhet Terazzo, finns i en mängd färgställn. Gjutet, cementbruk och stenkross med slipad yta
Bra koll. Tack!
 
Som jag förstår ligger ditt hus i Malmö? Jag har haft ett hus utanför Malmö byggt på 40-talet och där var alla fönsterbänkar i samma sten som ditt golv. Jag har även sett golv lika som ditt i Malmö-trakten. Jag undrar om det inte är sten som kommer ifrån trakten? Det har ju brutits kalksten även i Skåne. Ta en bild på ditt golv och åk till någon stenfirma och fråga. Det ligger en i Lund som brukar ha duktig personal. De borde ha koll på vilken typ av sten som brutits i Skåne och i Sverige.
Det finns ju några kalkstensbrott kvar i Sverige så kanske får ni tag på liknande sten. Annars hade ju en kant av avvikande sten, eller rent av betong blivit en fin markör för där väggen stått. Den saknade plattan är ju lite värre. Men generellt, att kunna läsa historien i huset är inte heller fel.
 
  • Gilla
Fjällpinglan
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Som jag förstår ligger ditt hus i Malmö? Jag har haft ett hus utanför Malmö byggt på 40-talet och där var alla fönsterbänkar i samma sten som ditt golv. Jag har även sett golv lika som ditt i Malmö-trakten. Jag undrar om det inte är sten som kommer ifrån trakten? Det har ju brutits kalksten även i Skåne. Ta en bild på ditt golv och åk till någon stenfirma och fråga. Det ligger en i Lund som brukar ha duktig personal. De borde ha koll på vilken typ av sten som brutits i Skåne och i Sverige.
Det finns ju några kalkstensbrott kvar i Sverige så kanske får ni tag på liknande sten. Annars hade ju en kant av avvikande sten, eller rent av betong blivit en fin markör för där väggen stått. Den saknade plattan är ju lite värre. Men generellt, att kunna läsa historien i huset är inte heller fel.
Huset är i Lomma men för mig som inte är härifrån är det samma som Malmö och byggnadstekniskt inte någon större skillnad gissar jag. Förutom att Lomma säkert var ute på landsbygden när huset byggdes. :) Fönsterbänkarna är i svart Sten, marmor gissar jag och ca 2 cm tjocka, superfina.

Vilken stenfirma i Lund rekommenderar du?
 
F Fjällpinglan skrev:
Huset är i Lomma men för mig som inte är härifrån är det samma som Malmö och byggnadstekniskt inte någon större skillnad gissar jag. Förutom att Lomma säkert var ute på landsbygden när huset byggdes. :) Fönsterbänkarna är i svart Sten, marmor gissar jag och ca 2 cm tjocka, superfina.

Vilken stenfirma i Lund rekommenderar du?
:D
Säg inte det till Lommaborna bara.

Landernäs tänkte jag på. De har iallafall förr varit duktiga på sten. Värt att testa. Borde räcka med bild för att få ett utlåtande om stensort tänker jag.
 
  • Gilla
Fjällpinglan
  • Laddar…
För att uppdatera om någon söker efter liknande golv. Det närmaste jag hittat är gråbrun Borghamnskalksten fick ett varuprov och det matchade perfekt. http://www.borghamns-stenforadling.se/

Innan jag hann beställa knackade grannen på dörren och undrade om vi ville ha 20 plattor som dom hade tagit upp när dom renoverat hallen. Alltså bajsar björnen i skogen?! Nu återstår bara att hitta någon som kan lappa ihop golvet så att det blir som nytt.
 
  • Olika nyanser av gråbruna kalkstensplattor på ett golv intill en vit byrå, vissa plattor saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Väldigt fint att ni vill behålla, och komplettera, golvet. Det kommer att bli super!
 
  • Gilla
Fjällpinglan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.