A
harry73 harry73 skrev:
Då är det bara att hyra ut byggnaden som festlokal (är inte permanent :)) om man då efter ett tag föreslår att man hyr det ut till en skötsamt familj istället, blir alla nöjda
He, he, ;) fast gör man det ofta så riskerar man att få det klassat som affärsverksamhet så jag tror inte riktigt det håller fast det var en intressant ide :)
 
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Anmärkningsvärt att du fortsatt överväger att hyra ut komplementhuset trots att det tydligen inte är tillåtet enligt detaljplanen med två hushåll på fastigheten. Antagligen kommer någon granne att informera kommunen och då kan det bli dyrt.
Varför inte följa lagar och regler?
Ah, nej du missförstod mig. Det var alltså kontaktpersonen på kommunen som menade att viss typ av uthyrning kan vara ok så länge grannar inte klagar. Vi har dock inga planer på att gå vidare med uthyrningsidén utan försöker förhandla ner priset eftersom fastigheten säljs med "uthyrningsmöjligheter". Det lutar dock åt att vi letar vidare istället.
 
  • Gilla
Kluring och 4 till
  • Laddar…
A
Kan du inte hyra ut den till en ”inneboende”? Men det kanske inte funkar när det inte är i en egen huskropp?
 
  • Gilla
aflib01
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Som några av er snuddar vid så är det ju inte bara byggnades storlek som spelar roll. Är det för boende så får kommunen mer slitage på vägar, vatten avlopp, kanske fixa dagisplatser, skolskjuts, hemtjänst mm och massa annan service.
Fast flera hushåll = mer inkomst för kommunen i och med skatter, och det är väl ändå den skatten som finansierar slitage på vägar, dagis, skolskjuts, hemtjänst osv.

Kan också tänka mig att grannar kan börja oroa sig för barnskrik eller tonårsfester eller vad det nu ev kan bli även om de tyckt att själva byggnadens storlek har varit ok.
Det beror väl lite på vad som sas när dom gav sitt tillstånd, men rent allmänt så kan man ju inte göra så mycket åt vad grannarna gör.

Men visst, om kommunen uttryckligen sagt att det inte får vara en permanent bostad där så är det ju dumt att hyra ut.

Däremot skulle jag INTE ha sökt bygglov retroaktivt, den enda anledningen att göra det är om man då skulle kunna få huset klassat som bostad, och det sa dom ju tydligt nej till.

(Sen kan man ju fundera på vad som händer om man styckar av tomten iofs.. då är det ju plötsligt bara en bostad per fastighet..)
 
J jonathan__ skrev:
När jag undersökte bygglovshandlingarna
Amen. Bra jobbat!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A
GlennB GlennB skrev:
Fast flera hushåll = mer inkomst för kommunen i och med skatter, och det är väl ändå den skatten som finansierar slitage på vägar, dagis, skolskjuts, hemtjänst osv.



Det beror väl lite på vad som sas när dom gav sitt tillstånd, men rent allmänt så kan man ju inte göra så mycket åt vad grannarna gör.

Men visst, om kommunen uttryckligen sagt att det inte får vara en permanent bostad där så är det ju dumt att hyra ut.

Däremot skulle jag INTE ha sökt bygglov retroaktivt, den enda anledningen att göra det är om man då skulle kunna få huset klassat som bostad, och det sa dom ju tydligt nej till.

(Sen kan man ju fundera på vad som händer om man styckar av tomten iofs.. då är det ju plötsligt bara en bostad per fastighet..)
En barnfamilj eller skröpliga pensionärer kostar mycket mer för kommunen än de får in i skattepengar.
Grannarna har godkänt byggnaden enligt tidigare bygglov alltså inte som bostad
 
J jonathan__ skrev:
innebär
Notera förresten att gäststugan kan innebära att man inte kan få några nya bygglov på tomten.

Om gäststugan bryter mot detaljplanen så kan man enligt de uppdaterade reglerna inte bevilja nya bygglov på tomten, utan enbart attefallsreglerna finns att tillgå. Jag råkade ut för detta efter en ändring av detaljplanen, även om det nu i efterhand visar sig att kommunen godkänt ett bygglov på annat håll trots att det huset har en altan liknande min, men den bedömdes som ej underbyggd vilket gör att även min borde bedömas som ej underbyggd (de hävdade nämligen att min altan skulle räknas in i BYA och därmed kunde jag inte få några bygglov alls).

Och bryter gäststugan mot detaljplanen så kan man inte få retroaktivt bygglov för den, så enkelt är det.

Jag skulle hålla mig borta från detta huset, man kan bli väldigt bakbunden.
 
Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Den som hyr bryr sig knappast om vad som står i bygglovet. Och om du får din hyra bryr du dig inte heller. Eftersom förrådet/gäststugan saknar adress kommer bli en co, samma som du skulle ha hyrt ut ett rum. Personen behöver en hemförsäkringen, samma som du hyrt ut ett rum. Eller?
 
Problemet kommer väl om/när kommunen upptäcker att någon bor där permanent, exempelvis efter klagomål från en granne eller liknande.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Så länge förrådet uppfyller BBR kraven för en bostad så gör hyresvärden inget fel om den tilllåter någon bo i ett 'förråd' tycks det.

Däremot får man inte inreda ett utrymme som bostad utan bygglov. Men detta är preskriberat. Så PBL är inte aktuell och om bostaden uppfyller BBR är det inte olagligt.

Jag ser inga problem iaf...
 
Om det nu inte är så att bygget strider mot detaljplanen, för då är man bakbunden till att aldrig kunna bygga annat än med attefallsreglerna. Om man inte får till en ändring av detaljplanen...

Ville bara betona detta ännu en gång!
 
  • Gilla
sundin
  • Laddar…
Herregud, hoppas ni inte klagar på Sovjetsamhället där alla anpassade hela sina liv till de regler som gällde. Tala om hur ni tänker använda lokalen och ta konsekvenserna istället för att använda ert liv till att undvika dem. Fjöligt...
 
Det bästa brukar vara att inte blanda in kommunen alls i såna här frågor, då löper det på utan problem. Nu har du ju redan kontaktat kommunen så det tåget har gått.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 2 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Hur gammalt är gästhuset/förrådet ? Vet man när förra ägaren byggde om ?
Är nästan 100% säker att det finns en lag när ingen har klagat på 10 år då kan kommunen inte göra något åt byggnaden med dess innehåll. Du får söka på nätet för att få den korrekta informationen.
 
P PEmde skrev:
Är nästan 100% säker att det finns en lag när ingen har klagat på 10 år då kan kommunen inte göra något åt byggnaden med dess innehåll. Du får söka på nätet för att få den korrekta informationen.
Så är det om det inte är kulturminnesmärkt område. De kan (kommer) dock hindra nya bygglov om byggnaden inte följer detaljplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.