MultiMan
Hur kan man försvara byggare som inte klarar av att bygga enligt ritningarna på något som kostar miljoner? Hur många accepterar att stolen sitter 5 cm fel i sidled om man köper en Porsche, t ex? Det skulle ju aldrig hända eftersom det företaget har kompetens nog att bygga rätt från början.

Varför ska allting ursäktas inom byggbranschen och kunden är den som ska vara undfallande? Finns ju massor av trådar som visar uselt utförda arbeten och felbyggen.
 
  • Gilla
Jumos och 4 till
  • Laddar…
Byggsvängen behöver skärpa till sig när det gäller arkitektur då det fuskas med detta...sedan i montering bygge måste kvalitet o material ha helt andra nivåer liksom i denna tråden måttprecision...

om jag hade varit TS så hade jag ringt o varit djävligt arg o krävt lösning
 
kulle
MultiManOriginal skrev:
Varför ska allting ursäktas inom byggbranschen och kunden är den som ska vara undfallande? Finns ju massor av trådar som visar uselt utförda arbeten och felbyggen.
"Ett bra ordspråk"
Den som inte gör något , gör heller aldrig fel.
 
MultiManOriginal skrev:
Hur kan man försvara byggare som inte klarar av att bygga enligt ritningarna på något som kostar miljoner? Hur många accepterar att stolen sitter 5 cm fel i sidled om man köper en Porsche, t ex? Det skulle ju aldrig hända eftersom det företaget har kompetens nog att bygga rätt från början.

Varför ska allting ursäktas inom byggbranschen och kunden är den som ska vara undfallande? Finns ju massor av trådar som visar uselt utförda arbeten och felbyggen.
Hur tror du Porschen hade sett ut om:
- Man skulle bygga varje bil på en helt ny plats varje gång
- Med nya montörer
- Utomhus
- Med handgjorda delar
- Och till väldigt lågt pris

?
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Hahahahaha, jag gillar alla jämförelser........ Synd att ingen hjälper till att klargöra något.

Till kompensationen, varför skulle 100k vara orimligt?
Min kåk är mellan tummen och pekfingret värt 4milj.
Om någon gav mig 4 milj och gjorde 40 liknade försämringar, så skulle inte huset bli obeboligt, men väldigt mycket svårare att bo I. Så med det resonemanget är 100k möjligtvis rimligt, men inte för mycket!

Gå detta att lösa med en stos?
Vad är konsekvensen om man tar bort stolen och gör hålet ovalt bakåt, det är ju liksom redan ett hål.
Kan man få en bättre bild inifrån och utifrån?
 
Stringfellow Hawke skrev:
Hur tror du Porschen hade sett ut om:
- Man skulle bygga varje bil på en helt ny plats varje gång
- Med nya montörer
- Utomhus
- Med handgjorda delar
- Och till väldigt lågt pris

?
Så det är din fulla mening att det skulle vara helt omöjligt att få röret rätt placerat :confused:

Är det inte snarare så att:
- det finns alldeles perfekta mätsystem som skulle kunna sätta ut det med millimeter precision ?
- möjligen lönesystemet gör att det är intressantare att göra jobbet snabbt än med omsorg?
- trots allt så är ju inte alla avloppsrör i alla nybygge felplacerade. Man borde då fråga sig; Hur gör dom andra?
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Jag undrar jag vad ett hus skulle kosta om alla rör och väggar skulle sitta med +/- 10 mm och alla vinklar skulle vara 90°...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jag undrar jag vad ett hus skulle kosta om alla rör och väggar skulle sitta med +/- 10 mm och alla vinklar skulle vara 90°...
Ja, kanske motsvarande som en Porsche jmfrt med andra bilar om man nu skulle ha en liknelse inom bilvärlden, men det är kanske en Skoda man beställt och betalt för men förträngt detta ...... :D
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, kanske motsvarande som en Porsche jmfrt med andra bilar om man nu skulle ha en liknelse inom bilvärlden, men det är kanske en Skoda man beställt och betalt för men förträngt detta ...... :D
Exakt.
 
Kompensation mer än motsvarande än en toalettstol tycker jag skulle vara frikostigt. Som flera har skrivit är felet litet och går att korrigera med stos eller toalettstol.
 
roland53 skrev:
Ja, så länge inte regeln är gällande när bygget utföres, så kan man inte retroaktivt kräva rättelser när dessa någongång,eventuellt skulle införas.

Med detta sagt så är det min uppfattning att gällande regler och i förekommande fall kontraktsbeskrivningar ska följas och eventuella fel åtgärdas av och tas på allvar av den felande parten.

Det är ju otvetydigt så att "alla" erkänner att det blivit fel, men inte tar ansvar för felet.

Svårvärderat vad felet betyder översatt i pengar, men oavsett så kan man inte få ersättning för upplevda "personliga" missnöjeskänslor.

Det finns väl någon paragraf i köpekontraktet som stipulerar hur en tvist skall avgöras, eventuellt med skiljenämnd ???
Ja så är det idag. Men vad vet vi om framtiden? Då kanske regler börja gälla bakåt också. Detta var endast för att ge ett exempel.

Ett värre exempel är att om 7 år så hamnar TS i rullstol, toaletten är i vägen och han ansöker om bidrag från kommunen för att göra toaletten tillgänglig, kommunen vägrar eftersom badrummet inte är byggt rätt. TS får själv betala uppbilning av badrummet för att kunna använda det.
 
till nästa hus köp vägghängda toaletter så slipper du delar av problemet
 
huggan skrev:
Ett värre exempel är att om 7 år så hamnar TS i rullstol, toaletten är i vägen och han ansöker om bidrag från kommunen för att göra toaletten tillgänglig, kommunen vägrar eftersom badrummet inte är byggt rätt.
Men det ser onekligen ut på bilden på första sidan att just det inte avhjälps med att flytta avloppet 5 cm. Ser tight ut med dörrens placering vs toastol.
 
Martin_B
Nyfniken skrev:
Jag undrar jag vad ett hus skulle kosta om alla rör och väggar skulle sitta med +/- 10 mm och alla vinklar skulle vara 90°...
MEN! Då skall man inte gå ut med hur otroligt hög kvalité man håller och alla andra övriga floskler!

"Vi bygger ditt hus snabbt och billigt - men räkna med lite fel här och där" - hade varit mycket ärligare i reklamen. DÅ kan inte kunderna komma och klaga sen!
Men sitter man där och projekterar och pratar allmänt om vilket kvalité byggarens projekt och levererade hus håller, och han sitter där och skryter med att det är extremt hög kvalité, perfektion rakt igenom osv., då skall han hålla det också! Annars är han ju en bedragare i min värld.

Var ärlig istället.
 
Martin_B
byggarätt skrev:
till nästa hus köp vägghängda toaletter så slipper du delar av problemet
Nej det går ju tydligen inte enligt "vissa" här på forumet, då det ju är såååå otroligt svårt att få avloppet rätt! :D Och skall avloppet hamna så det kommer ur väggen, ja, då kanske det visar sig att man har gjutit så galet så det hamnar 5 cm utanför väggen. Skall de flytta väggen då? :D ...

Skriver detta lite skämtsamt, då det enligt vissa, i tidigare inlägg, verkar vara fullt förståeligt att det blir såhär :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.