Z Zeke_Varg skrev:
Hänger grenar in på din tomt? Om inte är det bara acceptera träden och försöka tänka positivt. Det är skönt med skugga så du slipper markiser eller ac de varma sommarmånaderna. Du får insynsskydd. Tar ner ljudnivån. Fåglar och andra djur tycker det är trevligt.

Hänger grenar in har du ett case. Då kommer kommunen (el du) att slutligen se till att grenarna avlägsnas. På kommunens bekostnad. Finns otaliga trådar om hur detta bör gå till.
Nej inga grenar når in över tomten eftersom gångvägen ligger emellan. Jag gillar också träd och uppskattar fågellivet, men inte den här jättehöga väggen av träd som bildats. Det är dessutom bara kronorna högt uppe som skulle kunna ge någon slags bullerskydd, eftersom träden står tätt utvecklas inte grenverket längre ner.
 
M Marielisan skrev:
Jag vill hävda att det är en betydande olägenhet att tomt och balkong skuggas mer än halva året och vill att kommunen gallrar och tar ned åtminstone några träd. Då skulle mindre (befintliga) träd få ljus och kunna växa men stå glesare och därmed inte växa lika fort.
Om man gallrar kommer de kvarlämnade träden växa bättre och fortare...
 
F fribygg skrev:
Om man gallrar kommer de kvarlämnade träden växa bättre och fortare...
Ja, fast om de står lite glesare utvecklar de finare trädkronor och växer inte bara på höjden, tänker jag?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är en knepig sak, du har ju inte rådighet över träden. Du har redan försökt kommunicera med markägaren kommunens företrädare och de verkar vara ointresserade av att hjälpa dig att lösa frågan. Förutom att försöka fortsätta övertyga markägaren om din sak så är den formella vägen framåt tvådelad:

1. Gå till tingsrätten så att kommunen stäms så får frågan avgöras rättsligt. Grunden skulle vara jordabalkens allmänna hänsynsregler (3 kap 1 § jordabalken), d v s att kommunen genom att låta marken förfalla och slya igen inte har visat det ansvar som åligger den som markägare och granne. Jag tror att det är svårt att ha framgång här men kanske upplever kommunjuristen att den är enklare och billigare att gallra i träden än att dra detta rättsligt? Risken är ju uppenbart att du förlorar och det kostar dig en massa pengar. Å andra sidan om marken t ex är detaljplanerad som allmän plats med ändamålet gata så tycker jag du har ett case, kommunen som markägare uppfyller knappast sina skyldigheter enligt jordabalken genom att låta en gata slya igen och bli skog.

2. Den andra vägen är lagrummet i PBL och vad detaljplanen säger. Vad är marken detaljplanerad som om den ens är de? Det är kommunens byggnadsnämnd som har tillsynsansvaret, d v s de kan ta gatu- och parkförvaltningens folk i örat om de inte sköter kommunens ålägganden vid förvaltningen av sin mark, sina tomter och andra fastigheter som kommunen äger. Beroende på omständighterna så finns det möjlighet att anmäla kommunen till byggnadsnämnden för tillsyn i frågan. Men då får du ge mer information. Som det är nu har du bara berättat att marken ägs av kommunen men inte om det är detaljplanerad och i så fall för vilket ändamål och med vilket huvudmannaskap (kommunalt eller enskilt?).
Som alltid ett sakligt, kunnigt och konstruktivt svar , till skillnad mot somliga andra. En eloge till dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
D
M Marielisan skrev:
Hej, har läst tidigare diskussioner i ämnet men hittar inget som riktigt passar in på mitt problem då det rör ett åretruntboende (villa) och det är kommunen som äger träden.
Vår söderfasad vetter emot en väg som på 70/80-talet stängdes av och blev till gång/cykelväg.(Det är en hörntomt så vi har infart från annat håll.) Marken sluttar nedåt så huset har ett lite högre läge med ca 20 meter tomt mellan hus och ned till gångvägen. En balkong löper på 2 vån längs hela huset, det är vår viktigaste uteplats. Så småningom började sly växa upp längs vägen, som smalnats av och fått en ”parkyta” längs vägen. Asp, al, björk tilläts växa fritt och eftersom det dessutom ligger en obebyggd tomt med lite våtmark och träd (också ägd av kommunen) nedanför gångvägen började träden tävla i höjd och nu 50-60 år senare är det gigantiska tätt stående träd, 3 gånger lyktstolparnas höjd, som fortfarande växer och nu skuggar hela dagen från morgon till sent på em. Bara under de ljusaste månaderna maj-juli når solen ner på tomten, medan balkongen får sol lite längre, men inte mycket.
Jag vill hävda att det är en betydande olägenhet att tomt och balkong skuggas mer än halva året och vill att kommunen gallrar och tar ned åtminstone några träd. Då skulle mindre (befintliga) träd få ljus och kunna växa men stå glesare och därmed inte växa lika fort. Hur länge lever lövträd?
Jag har frågat kommunen men de kommer ju inte och tittar utan svarar bara att de är rädda om sina träd.
Finns det någon som fått rätt i liknande ärende? Lagrum att hänvisa till?
Jag förstår verkligen inte hur du inte kan hitta något exempel som passar på er situation. Det finns otaliga trådar om att man inte äger sin utsikt och inte heller kan bestämma över vad som skuggar sin fastighet.

Sen kan man ju lyckas ändå men knappast på grund av lagar och rättigheter utan snarare för att kommunen kan vara tillmötesgående.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Jag förstår verkligen inte hur du inte kan hitta något exempel som passar på er situation. Det finns otaliga trådar om att man inte äger sin utsikt och inte heller kan bestämma över vad som skuggar sin fastighet.
Tack Bubblebubb, det var en värdefull synpunkt. Jag har faktiskt letat och läst. Men nu har jag fått en del väldigt bra tips som jag tycker du ska ta del av om du är intresserad av sakfrågan. Önskar dig en fin kväll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
M Marielisan skrev:
Tack Bubblebubb, det var en värdefull synpunkt. Jag har faktiskt letat och läst. Men nu har jag fått en del väldigt bra tips som jag tycker du ska ta del av om du är intresserad av sakfrågan. Önskar dig en fin kväll.
Sakfrågan är att du inte har någon rättighet att kräva att träden tas ned på grund av att din fastighet skuggas.
 
D Bubblebubb skrev:
Sakfrågan är att du inte har någon rättighet att kräva att träden tas ned på grund av att din fastighet skuggas.
Läser man Claes Sörmlands konstruktiva inlägg nr 3 så finns det kanske ändå några vägar att pröva innan man lägger sig platt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Sakfrågan är att du inte har någon rättighet att kräva att träden tas ned på grund av att din fastighet skuggas.
Så uppfattar du det, men solklart är det faktiskt inte (läs de inlägg jag markerat som bästa svar). Förstår inte riktigt varför du kommenterar. Tack för engagemanget men ditt svar tillför tyvärr ingenting.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mina svärpäron med grannar lyckades efter lite påstötning genom åren till slut tag i en resonabel person på kommunen som höll med om att resultatet av ”trädgårdsarkitektens” arbete med att skapa lucktomter med dungar i det nybyggda området 1975 inte var lika lyckat år 2022 då gran, asp, lind och lönn vuxit in i varandra så att bara typ halva träden som var friska och fina. Dessutom sträckte sig trädens stammar mot ljuset och då lutade träden & riskerade falla ned på hus, lekplatser samt i vissa fall trottoarer och vägar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Marielisan skrev:
Ja, fast om de står lite glesare utvecklar de finare trädkronor och växer inte bara på höjden, tänker jag?
Så kan det absolut vara.
Likafullt så bestämmer du bara över vad du själv äger.
 
D
M Marielisan skrev:
Så uppfattar du det, men solklart är det faktiskt inte (läs de inlägg jag markerat som bästa svar). Förstår inte riktigt varför du kommenterar. Tack för engagemanget men ditt svar tillför tyvärr ingenting.
För att det är så ett forum fungerar, jag ger min syn på din frågeställning.

Du frågar om det finns lagrum att ta ner träd på annans mark för att det skuggar ditt hus, svaret är nej.

De förslag du fått och uppenbarligen gillar, handlar om hur du på annat sätt kan nå samma resultat.
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Mina svärpäron med grannar lyckades efter lite påstötning genom åren till slut tag i en resonabel person på kommunen som höll med om att resultatet av ”trädgårdsarkitektens” arbete med att skapa lucktomter med dungar i det nybyggda området 1975 inte var lika lyckat år 2022 då gran, asp, lind och lönn vuxit in i varandra så att bara typ halva träden som var friska och fina. Dessutom sträckte sig trädens stammar mot ljuset och då lutade träden & riskerade falla ned på hus, lekplatser samt i vissa fall trottoarer och vägar.
D Bubblebubb skrev:
För att det är så ett forum fungerar, jag ger min syn på din frågeställning.

Du frågar om det finns lagrum att ta ner träd på annans mark för att det skuggar ditt hus, svaret är nej.

De förslag du fått och uppenbarligen gillar, handlar om hur du på annat sätt kan nå samma resultat.
Ok du får gärna tycka. Bara så det är klart: Jag ber inte om tips på lagrum som stödjer att JAG ska ta ner träd på kommunens mark. Däremot tips om det finns något som kan stödja att kommunen ska åtgärda träden. Det har jag fått svar på i Claes Sörmlands första svar, läs gärna det. Nu markerat som bästa svar, fast jag har fått flera bra tips.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
För att det är så ett forum fungerar, jag ger min syn på din frågeställning.

Du frågar om det finns lagrum att ta ner träd på annans mark för att det skuggar ditt hus, svaret är nej.

De förslag du fått och uppenbarligen gillar, handlar om hur du på annat sätt kan nå samma resultat.
Du säger tvärsäkert att det inte finns lagrum för att träden kan/ska tas ner. Bägge tipsen i inlägg nr. 3 hänvisar till just lagrum. Om det sedan når någon framgång vet man inte förrän det prövats. Inte ens du kan veta det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Lite nyfiken, vad skulle det kosta att bara ta ner träden själv? Menar alltså i "straff", har för mig att man får betala runt 10k per träd på grannens mark efter diskussion i en annan tråd..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.