P
Sen är det ju rätt vanligt att nån har ledningsrätt på ett visst område men tar upp hela tomten och parkeringen och all annan plats som finns runt för massor , rastkojor och allehanda grejer. Sen ska man ju inte vara omöjlig och servitutet ger ju rätt för grävning på dess plats för servitutet men all plats dom tar upp runt omkring brukar minskas till ett minimum om tydligör att servitutet gäller för där borta och 5 meter brett stråk. inte för att stjäla all plats runt och kräva parkeringar och annat . ,Men det är enklast för dom som gör jobbet att breda ut sig som fan och helst parkera grejer överallt.
Sen är det klart dom behöver viss plats för att kunna utföra jobbet men ofta tar dom mycket mer plats än dom verkligen behöver och har rätt till för dom tar sig friheter.

Vi hade idioter som ville spärra av hela hyreshusets parkeringen där vi alla hyrde platser för dom hade behov av platsen men deras servitut gällde mark som inte alls är där.. efter påstötning av föreningen där jag då bodde så var det plötsligt självklart att dom inte behövde ta 20 hyrda p platser i veckor..några chefer hade väl fått några påringningar om vad fan deras folk pyssla med
Det verkar ligga i vissas natur att bre ut sig och skita att det bor folk på platsen , särskillt när det är nån firma som kommer och veckopendlar dit och har lagt lite låga anbud men vill maximera sin produktion och tror man äger hela världen

Att dom vill gräva upp en kabel med en 22 tons grävmaskin när det egentligen räcker med en liten minigrävare betyder ju inte att dom kan ta upp hela parkeringsplatser och allt för dom har stora grejer som egentligen är helt "fel" för jobbet.. eller ska in på gräsmattor med hjulgrävare så det ser ut som ett slagfält efteråt för dessa har terrängegenskaper som är obefintliga på all mjuk mark..

att kräva återställning och även efterfyllnad när det sjunkit är fullt lovligt och det är helt ok att kräva då branschen är minst sagt slarvig och gärna fuskar och glömmer. sen är det kanske inte rimligt att dom ska stå och plantera samma blommor som satt i rabatten men inom rimliga gränser ska det ju återställas till hur det såg ut innan
 
  • Gilla
widheg och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja, ingrävning av fiber till ditt hus, är något helt annat än när stammledningar skall passera över din fastighet. Fibern till dig ligger i ditt eget intresse att få in, vill du inte ha den så avstår du och slipper få grävt.

Men detta handlar om ledningar som kommunen "med tvång" lägger på din fastighet, ledningar som inte nödvändigtvis har någonting överhuvudtaget med ditt hus att göra.
Absolut. Det jag menade var att det bör finnas ett avtal där det beskrivs vad som gäller när kommunen behöver gräva fram sina ledningar. Jag förstår att det var luddigt skrivet och ber om ursäkt för det.
 
Claes Sörmland
G-83 G-83 skrev:
Absolut. Det jag menade var att det bör finnas ett avtal där det beskrivs vad som gäller när kommunen behöver gräva fram sina ledningar. Jag förstår att det var luddigt skrivet och ber om ursäkt för det.
Egentligen kan man som ägare av en tjänande fastighet inte ställa krav på sådana avtal. Servitutet ger den rätt för härskande fastighets ägare att gräva. Samma med ledningsrätt.

Men det är klart nöjer sig inte härkande fastighets entreprenör med att hålla sig inom den mark som servitutet ligger på så finns goda möjligheter att teckna ett servitut för att de ska få använda även annan mark.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U
Majoriteten av diskussionerna här förutsätter ju att kommunen har servitut. Vilket de förhoppningsvis har (hos oss har de inte de).

Men jag tycker tyvärr TS är lite grinig här, kommunen vill gräva upp så att TS inte längre ska få stopp i avloppet. Va glad att de gör något känner jag. Att det blir fel händer, det är ofrånkommande, och att de vill lösa det ordentligt och gräva upp rören är väll helt rätt. Sen går det ju alltid ta en diskussion om hur entreprenören på plats sköter sig, men det är en fråga som löses bäst med dem på plats, tyvärr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Majoriteten av diskussionerna här förutsätter ju att kommunen har servitut. Vilket de förhoppningsvis har (hos oss har de inte de).

Men jag tycker tyvärr TS är lite grinig här, kommunen vill gräva upp så att TS inte längre ska få stopp i avloppet. Va glad att de gör något känner jag. Att det blir fel händer, det är ofrånkommande, och att de vill lösa det ordentligt och gräva upp rören är väll helt rätt. Sen går det ju alltid ta en diskussion om hur entreprenören på plats sköter sig, men det är en fråga som löses bäst med dem på plats, tyvärr.
Det står inte i trådstarten att TS hade något problem med avloppet innan de grävde upp första gången.

I så fall har TS haft ett fungerande avlopp, fått allt detta besväret med arbetet och förstörd och icke återställd trädgård och resultatet har varit ett trasigt avlopp som de nu vill gräva upp igen.

Det är inte så konstigt att man blir irriterad då tycker jag.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Absolut. Det jag menade var att det bör finnas ett avtal där det beskrivs vad som gäller när kommunen behöver gräva fram sina ledningar. Jag förstår att det var luddigt skrivet och ber om ursäkt för det.
Ja, det avtalet kallas sevitut eller ledningsrätt. Och finns där sedan ledningarna lades ned från början. Om vi förutsätter att det finns servitut eller ledningsrätt så har kommunen rätt att gräva inom det utpekade servitutsområdet. Och de behöver inte ens meddela ägaren av den tjänande fastigheten att de kommer.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klart man blir irriterad men att den fysiska verkligheten behöver förändras är ju ingen idé att spilla energi på. Det är ju inte som med problem som relaterar till mänskliga relationer där man (i bästa fall) kan prata bort problemen. Ledningarna måste ju grävas upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur bedömer man återställningsansvaret om kommunen med t ex ledningsrätt gräver upp TS fastighet för att underhålla ledningarna? Finns det praxis, d v s några gamla rättsfall? Detta måste ju ha avgjorts redan under tidigt 1900-tal.

Räcker det med att fylla massorna huller om buller och lämna en lerkulle? Eller måste man återså gräsmatta om det finns en sån där? Om marken är asfalterad, måste den med ledningsrätten asfaltera? O s v.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
U
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det står inte i trådstarten att TS hade något problem med avloppet innan de grävde upp första gången.

I så fall har TS haft ett fungerande avlopp, fått allt detta besväret med arbetet och förstörd och icke återställd trädgård och resultatet har varit ett trasigt avlopp som de nu vill gräva upp igen.

Det är inte så konstigt att man blir irriterad då tycker jag.
Nu vet vi ju inte varför de grävde första gången. Men är det gamla betongrör från 20-talet eller att området byggts ut och behöver bättre kapacitet, så visst TS hade ett fungerande avlopp innan, men är det verkligen relevant? Kommunen lägger inte massa pengar på att gräva bara för att jävlas. Att den entreprenaden gjorde fel är ibland sånt som händer.

Att de kommer dit och behöver gräva igen är väll en ickefråga (tycker jag) eftersom TS vill ha ett fungerande avlopp. TS borde mer tänka på ersättning av ej återställd mark och/eller entreprenörerens agerande på platsen under bygget. Saker som kanske inte ens blir ett problem, eller som får tas när entreprenören är där på plats.

Va glad under tiden! Skiter det sig i slutet är det värsta att du har varit lycklig i onödan.
Tankar som är tvärt om kan driva dig till Säter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu vet vi ju inte varför de grävde första gången. Men är det gamla betongrör från 20-talet eller att området byggts ut och behöver bättre kapacitet, så visst TS hade ett fungerande avlopp innan, men är det verkligen relevant? Kommunen lägger inte massa pengar på att gräva bara för att jävlas. Att den entreprenaden gjorde fel är ibland sånt som händer.

Att de kommer dit och behöver gräva igen är väll en ickefråga (tycker jag) eftersom TS vill ha ett fungerande avlopp. TS borde mer tänka på ersättning av ej återställd mark och/eller entreprenörerens agerande på platsen under bygget. Saker som kanske inte ens blir ett problem, eller som får tas när entreprenören är där på plats.

Va glad under tiden! Skiter det sig i slutet är det värsta att du har varit lycklig i onödan.
Tankar som är tvärt om kan driva dig till Säter.
Jag tycker det är fantastiskt om du kan ta motgång på det sättet men jag rekommenderar inte dig att "trösta" andra med den taktiken.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
U
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är fantastiskt om du kan ta motgång på det sättet men jag rekommenderar inte dig att "trösta" andra med den taktiken.
Asså jag skrev en hel del för att möta ditt svar. Men registrerade bara sista lilla stycket som va en ironisk citat från C/O Segemyhr?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Asså jag skrev en hel del för att möta ditt svar. Men registrerade bara sista lilla stycket som va en ironisk citat från C/O Segemyhr?
Jag förstår inte ditt inlägg och jag vet inte vad du refererar till. Men jag tyckte din inställning om att TS skulle ta det med en klackspark inte var särskilt hjälpsam.
 
RoTe RoTe skrev:
Det där med återställning är satt i system att inte göra så noga, svenskar orkar inte vara till besvär och ligga på och klaga, vi vågar inte sätta ner foten och hävda våra rättigheter.
vems system och hur ???
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
RoTe
lasse l1 lasse l1 skrev:
vems system och hur ???
Man gör det så enkelt för sig som möjligt så att jobben går fortare och kostar mindre.
 
RoTe RoTe skrev:
Man gör det så enkelt för sig som möjligt så att jobben går fortare och kostar mindre.
vem e man å var står det skrivet, eller e de ett allmänt tyckande utan nån faktabakgrund ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.