Hej!
För fem år sedan var kommunen på vårt område och ville byta vatten och avlopp- ledningar som bland annat går i vår trädgård. Det blev jätte stort arbete som pågick under flera veckor. Vi hade inget liv då, stora maskiner runt huset i trädgård hela dagen, buller, dammigt mm. Vi parkerade vår bilar långt ifrån huset för att hela område var stängt för fordon. Vi hade med andra ord helvete. Efter arbetet blev klar blev återställning av vår trädgård väldigt dåligt och jag gjorde om arbetet och köpte en ny gräsmatta på min egen kostnad.
Ett år efter började vi uppleva att vi har problem med avloppet nästan 1-2 gånger varje år. VVS kommer och rensar avloppet .Tog direkt kontakt med kommunen, händer inget.
Nu en duktig vvs kille upptäckte fel i arbete som kommunen gjorde för fem år sedan i vårt område. Han tog kontakt med kommunen och de har bekräftat att de gjorde fel i kopplingen och beslutet blir att de vill gräva igen i vår trädgård och rätta felet.Jag har inget val mer än att låta de göra arbetet så det blir bra i avloppet trots att vi och mina barn kommer att drabbas av arbetet väldigt mycket.
Har jag rätt till skadeersättning? Hur ska vi tänka? Tack för er tips!
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Om vi förutsätter att kommunen har ledningsrätt eller servitut för ledningarna, så har de rätt att underhålla/byta dem osv.

MEN de skall återställa. Och de får bara arbeta inom servitutsområdet på din fastighet, brukar finnas angivet i servitutet som du kan få ut från lantmäteriet hur området sträcker sig över din tomt. Brukar vara en bredd på 4 - 6m över ledningarna. De får inte köra över hela din gräsmatta, eller lägga upp material och schaktmassor utanför servitutsområdet.

Dokumentera hur gräsmattan ser ut nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag antar att kommunen har rättighet att leda VA över er fastighet, t ex ett avtalsservitut eller en ledningsrätt. Då är det nog inte mycket att bråka om. Dessutom ligger det ju i ert intresse att lösa detta. Du får ligga på vad gäller återställningen av tomten.

Du kan ha rätt till skadestånd enligt lagen om allmänna vattentjänster för dina kostnader för kommunens felkoppling. D v s spolningskostnaderna. Här finns regleringen:

Svensk juridisk text om ersättning vid skada orsakad av fastighetsägare. Paragraf 46 från okänd lag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...6412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412/

Men jag gissar att det inte är värt det. Vad är kostnaden för spolningarna totalt och har du kvar fakturorna? Om det är ett rejält belopp kan du ställa detta skadeståndskrav till kommunen i ett brev med underlag och se hur de svarar. Jag gissar att de vägrar, det brukar de göra även när de faktiskt ska ersätta. Du överklagar ett nekande till MMD.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag antar att kommunen har rättighet att leda VA över er fastighet, t ex ett avtalsservitut eller en ledningsrätt. Då är det nog inte mycket att bråka om. Dessutom ligger det ju i ert intresse att lösa detta. Du får ligga på vad gäller återställningen av tomten.

Du kan ha rätt till skadestånd enligt lagen om allmänna vattentjänster för dina kostnader för kommunens felkoppling. D v s spolningskostnaderna. Här finns regleringen:

[bild]
[länk]

Men jag gissar att det inte är värt det. Vad är kostnaden för spolningarna totalt och har du kvar fakturorna? Om det är ett rejält belopp kan du ställa detta skadeståndskrav till kommunen i ett brev med underlag och se hur de svarar. Jag gissar att de vägrar, det brukar de göra även när de faktiskt ska ersätta. Du överklagar ett nekande till MMD.
Det är om ca 3-5 tusen för spolningar som utfört under tiden men allt annat med återställning av gräsmatta, kaoset vi hade, tiden som vi har lagt, ersättas inte ? Annan grej som vi märkte att marken i trädgården har sjunkit, osäker om det pga felet eller något annat?
 
Claes Sörmland
A ASJLS skrev:
Det är om ca 3-5 tusen för spolningar som utfört under tiden men allt annat med återställning av gräsmatta, kaoset vi hade, tiden som vi har lagt, ersättas inte ? Annan grej som vi märkte att marken i trädgården har sjunkit, osäker om det pga felet eller något annat?
Generellt så ersätts inte lidande och besvär. Det som ersätts med skadestånd är skada, alltså ren ekonomisk skada. I ditt fall är det ju uppenbart avloppsspolningarna.

I och med att mark belastas av ett servitut av något slag och den berör VA i marken så får du räkna med att den kan grävas upp ibland. Men det gäller alltså bara den mark som omfattas av servitutet, inte mark bredvid detta område. Vanligen står i servitutet/ledningsrätten just hur brett markområde rättigheten omfattar. Då får kommunen hålla sig med sina maskiner just där. Annars måste de komma överens med dig att t ex mot ersättning använda annan mark.

Kommunen ska återställa efter att de har grävt med servitutsrätten men just till vilken grad kan diskuteras. Typiskt sett sjunker mark med fina partiklar som t ex lera upp till fem år efter att man har grävt och återfyllt med leran.

Av ovanstående skäl ska man inte ge servitut för VA-ledningar på sin tomtmark och när man köper en fastighet med sådana servitut så ska man ta höjd för det, t ex räkna mentalt bort den marken från trädgården. Den kan ju inte vara annat än enklaste formen av gräsmatta eller igenvuxen gräsmark i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Det där med återställning är satt i system att inte göra så noga, svenskar orkar inte vara till besvär och ligga på och klaga, vi vågar inte sätta ner foten och hävda våra rättigheter.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
B
A ASJLS skrev:
Annan grej som vi märkte att marken i trädgården har sjunkit, osäker om det pga felet eller något annat?
Gissar att de inte kompakterade jorden och återfyllde lite för lite. Brukar bli en sättning lite senare då.

Kan naturligtvis ha med felet att göra, även om jag gissar att det är ursprungliga utförandet av återfyllningen som är orsaken.

Vi fick det på vår tomt också, lite irriterande att få gå och återfylla lite i taget så gräset inte kvävs, men vill ju ha en fin tomt.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det där med återställning är satt i system att inte göra så noga, svenskar orkar inte vara till besvär och ligga på och klaga, vi vågar inte sätta ner foten och hävda våra rättigheter.
Först och främst får man se vad det står i avtalet. När vi fick grävt in fiber stod det tydligt att det var kortaste vägen från tomtgräns till huset som gällde och att endast grovåterställning ingick.
 
RoTe
G-83 G-83 skrev:
Först och främst får man se vad det står i avtalet. När vi fick grävt in fiber stod det tydligt att det var kortaste vägen från tomtgräns till huset som gällde och att endast grovåterställning ingick.
Detta är väl ändå något HELT annat?! Jag syftade på när kommunen gör underhåll på sitt nät som ligger på ens tomtmark.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Detta är väl ändå något HELT annat?! Jag syftade på när kommunen gör underhåll på sitt nät som ligger på ens tomtmark.
Det enda "avtal" var muntligt och inte skriftligt tyvärr.
 
Har de servitut så har de rätt att göra underhåll på ledningen. Då kan man inte kräva mer är att de lägger tillbaka massorna. Det kommer sannolikt inte att behöva göras fler gånger under din livstid.
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Detta är väl ändå något HELT annat?! Jag syftade på när kommunen gör underhåll på sitt nät som ligger på ens tomtmark.
Är det? Jag förutsätter att det finns ett avtal om ledningsrätt och att det beskriver vad som gäller vid grävning på tomtmark.
 
  • Gilla
x31xx
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Är det? Jag förutsätter att det finns ett avtal om ledningsrätt och att det beskriver vad som gäller vid grävning på tomtmark.
Ja, ingrävning av fiber till ditt hus, är något helt annat än när stammledningar skall passera över din fastighet. Fibern till dig ligger i ditt eget intresse att få in, vill du inte ha den så avstår du och slipper få grävt.

Men detta handlar om ledningar som kommunen "med tvång" lägger på din fastighet, ledningar som inte nödvändigtvis har någonting överhuvudtaget med ditt hus att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Å andra sidan dan finns det säkerligen ett servitut i det här fallet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
RoTe
H hempularen skrev:
Ja, ingrävning av fiber till ditt hus, är något helt annat än när stammledningar skall passera över din fastighet. Fibern till dig ligger i ditt eget intresse att få in, vill du inte ha den så avstår du och slipper få grävt.

Men detta handlar om ledningar som kommunen "med tvång" lägger på din fastighet, ledningar som inte nödvändigtvis har någonting överhuvudtaget med ditt hus att göra.
Exakt detta jag menar! Tack nu slapp jag förklara.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.