Coolman Coolman skrev:
Oro för viktig post?

Fixa Kivra. Voila. Tror sist 3 år sedan man fick "viktig" post...
Om man inte räknar de små paketen man beställer på nätet som delas ut i brevlådan som viktiga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Alla ni som raljerar över att man inte får post längre. Handlar ni aldrig på nätet, eller är ni såna som hellre springer till ombud och hämtar?
Vid näthandel väljs med fördel en transportör som levererar till tomtgräns eller dörr på utsatt tid (ca 95 av 100ggr) PostNord är inte en sådan transportör där jag bor eller har fritidshus.
 
  • Gilla
Coolman
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Alla ni som raljerar över att man inte får post längre. Handlar ni aldrig på nätet, eller är ni såna som hellre springer till ombud och hämtar?
De kanske beställer med hemleverans så de kan klaga när leverantören inte hittar pga bristfälliga adresser och obefintliga husnummer 😉
 
För att fransa ut ytterligare så är jag mer irriterad på att Postnord hela tiden ändrar dagar för varannadagutdelning. Så fort det har varit en helgdag så förskjuts utdelningen.
Och innan någon svarar att man inte får någon post numera - jaghar Kivra för allt det där "viktiga". Men prenumererar man på någon trycksak eller får små känsliga paket i brevlådan vill man veta om det är lönt att ta turen till brevlådestället i snöstorm just den dagen. Soptömningen kommer stadigt enligt schema. Men inte posten.
Bor man där det nästan alltid blåser - och regnar ofta vill man inte behöva lägga posten på tork för att den kom dagen innan och bli riktigt indränkt på natten.
Jag har frågat Postnord men ingen tycks veta varför de byter dagar efter helgdag. Hitta snillet som uppfunnit eländet!
Fritt fram att spekulera!! :-D
 
  • Gilla
  • Ledsen
Heidina och 2 till
  • Laddar…
N NOP skrev:
Hmm. Jag bor just på nr 19. Jag kan intyga att det är ca 190 meter in på vägen. Snett över vägen finns nummer 17
Det låter i.s.f. helt fel... 17 och 19 är båda udda nummer och ska således vara på samma sida av vägen. Men, säger en del, det är ju avståndet (i tiotal metrar) som avses med denna numrering...

Jodå, visst är det så, men det ena utesluter inte det andra... Ty man avrundar till närmsta 20-tal metrar, beroende på vilken sida av vägen, som huset är beläget på. Alltså ligger nr 19 någonstans mellan 180 och 200 meter in på vägen och på dess udda sida. Nr 17 ligger 160-180 meter in på vägen, och på dess udda sida, emedan ett eventuellt nr 18 är beläget 170-190 meter in på vägen, på dess jämna sida o.s.v..

Att sedan nr 17 ligger "snett över vägen" sett från nr 19, låter således lite konstigt, med kan helt enkelt bero på att de båda husen ligger på samma sida om "huvudvägen" i numreringen, emedan det råkar gå in en liten stickväg mellan nr 17 och 19.
 
N NOP skrev:
Hmm. Jag bor just på nr 19. Jag kan intyga att det är ca 190 meter in på vägen. Snett över vägen finns nummer 17
DÅ är det troligen en lokal förordning.
 
N NOP skrev:
För att fransa ut ytterligare så är jag mer irriterad på att Postnord hela tiden ändrar dagar för varannadagutdelning. Så fort det har varit en helgdag så förskjuts utdelningen.
Och innan någon svarar att man inte får någon post numera - jaghar Kivra för allt det där "viktiga". Men prenumererar man på någon trycksak eller får små känsliga paket i brevlådan vill man veta om det är lönt att ta turen till brevlådestället i snöstorm just den dagen. Soptömningen kommer stadigt enligt schema. Men inte posten.
Bor man där det nästan alltid blåser - och regnar ofta vill man inte behöva lägga posten på tork för att den kom dagen innan och bli riktigt indränkt på natten.
Jag har frågat Postnord men ingen tycks veta varför de byter dagar efter helgdag. Hitta snillet som uppfunnit eländet!
Fritt fram att spekulera!! :-D
1. Det är inte så svårt att räkna ut. Tänk varannan arbetsdag, inte varannan dag i största allmänhet.

2. Du måste ha en ganska dålig postlåda och väldig otur med vädret om brev som legat över natten är riktigt indränkta?
 
Keiller Keiller skrev:
1. Det är inte så svårt att räkna ut. Tänk varannan arbetsdag, inte varannan dag i största allmänhet.

2. Du måste ha en ganska dålig postlåda och väldig otur med vädret om brev som legat över natten är riktigt indränkta?
Bor i Skåne 1000 meter från havet. Finns ingen brevlåda som klarar det😬
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
1. Det är inte så svårt att räkna ut. Tänk varannan arbetsdag, inte varannan dag i största allmänhet.

2. Du måste ha en ganska dålig postlåda och väldig otur med vädret om brev som legat över natten är riktigt indränkta?
1. Njaaa. De jobbar varje dag men har två olika områden att växla mellan. Ibland kan det ju bli att brevbäraren får samma pass efter helgdagen som före. Men det jämnar ju ut sig i längden. Ibland är helgdagen på en lördag men nog fan ska de byta dag i alla fall veckan efter.
Men jag har lurat dem - gjort två olika kalendrar i datorn med varannan dag markerad. Den ena förskjuten en dag. Så efter "helgen" byter jag bara till den andra Postnod-kalendern. Synkat med telefonen så klart. Så om jag känner suget efter att ta en tur kan jag titta i telefonen först och behärska mig om det inte är utdelningsdag.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
TRJBerg
K Kvackatore skrev:
Om 5-10 år max är post lika förlegat som kontanter.
Tror det enda brevet jag får som är "viktigt" är registreringsbeviset för bil och det hade jag gärna velat ha som rek att hämta ut och inte i brevlådan om jag fick välja.
Hur tror du onlinehandel går till?
 
  • Gilla
  • Haha
Zodde och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Keiller Keiller skrev:
1. Det är inte så svårt att räkna ut. Tänk varannan arbetsdag, inte varannan dag i största allmänhet.

2. Du måste ha en ganska dålig postlåda och väldig otur med vädret om brev som legat över natten är riktigt indränkta?
Jag har en bra brevlåda av plast som är av posten rekommenderad model (omslutande lock, dräneringshål etc).
Likväl blir breven blöta vid starkare regn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har en bra brevlåda av plast som är av posten rekommenderad model (omslutande lock, dräneringshål etc).
Likväl blir breven blöta vid starkare regn.
Först lyfter vinden locket sedan tar regnet över och fyller upp i lådan. Och blåser det från andra hållet så trycker vinden in vattnet under locket. T o m de stora lådorna med lås osv fylls om bara vinden får jobba på ett tag
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Verkar som några vill trivialisera problemet och menar att det bara är att köpa nya postlådelappar på ClasOlsson för 39.90
Riktigt så enkelt är sällan namn och nummerbyten.
Man kanske har betydligt mer påkostad skyltning, företag på adressen med mycket upptryckt eller adressregistrerat material/kontakter o s v.
När ambulansen inte hittar spelar visitkort mindre roll.
 
N NOP skrev:
Jag har frågat Postnord men ingen tycks veta varför de byter dagar efter helgdag. Hitta snillet som uppfunnit eländet!
Har för mig att följande har införts i hela landet:
Brev delas ut varannan vardag (måndag-fredag, hoppar över röda dagar).

Om vi tar följande skärmdump som exempel och att breven delas ut 29/4 så kommer det vara utdelningar följande dagar:
Kalender för maj 2024, markerade datum, digitalt format, gränssnitt, veckodagar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

29/4, 2/5, 6/5, 8/5, 13/5, 15/5, 17/5, 21/5, osv.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur tror du onlinehandel går till?
Utlämningsställe, paketbox eller hemleverans till dörren?
Inte brukar det landa i brevlådan i alla fall såvida det inte skickas som brev, vilket är undantaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.