H
Kommunen jag bor i där finns all info på hemsida hur tomter i korsningar ska klippa häckar och träd så man får fri sikt.
Även utefter vägar.
Hösten gör de som har snökörning en runda och skriver ned allt som är i vägen för dom så får kommunen ta tag i det innan vintern.
De skriver då brev till markägarna.
Endera klipper kommunen och skickar räkning eller att de som bor där klipper det som är i vägen.
Dock är kommunen slapp att handhäva det.

Gatan jag bor så är det en som har en syrenhäck.
Den står i tomtgräns men har växt sig ut över vägen så man kan inte mötas två bilar där längre.
Kommunen har skrivit brev att häcken måste ordnas till då det är 1 m mellan tomtgräns och väg, men ändå är den helt in på vägen nu.
Samt den hänger in.

Efter flera brev så kom nu äntligen kommunen med traktor och dikesröjaren och klippte syrenen.
Det vart ett jävla liv på de som ägde huset.
De skulle stämma kommunen osv.
Fått brev i både postlåda och rekommenderat brev av kommunen.

Så ja det kan va bra att kommunen tar tag i andras häckar ibland, folk låter ju dom växa sig till trafik fara ibland
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Trist, dom borde ha skickat brev innan dom klippte. Men det är din skyldighet att hålla växtligheten inom din tomt och de flesta kommuner har regler om buskage och träd speciellt vid vägar.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
N Sand1986berg skrev:
Det är mycket möjligt, men vi köpte tomten för mindre än 6 månader för att bygga hus på, och träden på tomten var en av anledningarna till att vi köpte den, så man blir lite irriterad när dom bara kör rakt över allt ihop, vi har inte ens hunnit flytta in på den.
Kan ju vara så att föregående ägare fått brev och att dom bara varit sega på att verkställa det. Det är även en grej som du borde märkt när du köpte tomten och då vara beredd på att dom kan komma.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
30 juni informerade samfälligheten att kant klippning skulle ske, 10 dagar senare var 10st granar slaktade samt några gränspinnar som komunen nyss var och satte upp bortfrästa.

Jag förstår inte hur man kan gå ut med detta detta under semestertider och utföra det 10 dagar senare

Alla 10st granar ser ut som bilden
 
  • Hårt klippt gran med avklippta grenar och skadad bark som står på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Em_A och 2 till
  • Laddar…
Fy sjutton så trist, jag har ingen aning om detta är ett accepterat tilltag eller inte men jag lider verkligen med er. :mad:
 
Ser ju inte så kul ut. Men ett annat sätt att se det på är att det är svårt att förstå att någon låter smågranar stå precis i gränsen till vägområdet och växa sig yviga i 15 år utan att göra något åt dem.

Ta ner granarna och sätt något mindre expansivt där istället om ni vill ha insynsskydd/ljudisolering mot vägen.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Som sagt så har vi nyss köpt tomten och det är i ett sommarstuge område som håller på att bli permanentboenden.
 
Tråkigt, men för väghållare är det svårt. De anlitar ofta någon för uppdraget och de gör det utifrån sitt uppdrag.
Vi som har fastigheter bör nog också läsa på våra skyldigheter, oberoende av hur länge man bott och har haft växtlighet i fastighetsgräns. Har själv lagat sommarvatten när de dikade vid fritidshuset, det är sånt som händer (nu borrad brunn ;)).
 
  • Gilla
Nowah
  • Laddar…
Jag tror det missas en poäng här. Ansvaret dök inte upp den 30 juni. Det har du haft sedan du tillträdde och det finns ganska tydliga regler kring detta. Ren trafiksäkerhet. Att du sedan inte visste om det är ju synd.

Men häng inte läpp. Det där ser risigt ut nu men nu får du ta tag i det med sågen och städa upp det så kommer det se mycket roligare ut. Jag har själv en hel granhäck som förra ägaren satte. Det var väl bra placering då, men i dag är de 10-15 meter höga och helt ansade på ena sidan och några meter upp. Den ligger i mitt eget intresse att sköta om den, för ser det snyggt ut ökar chansen att jag får behålla den.
 
  • Gilla
Nowah och 1 till
  • Laddar…
N Sand1986berg skrev:
Som sagt så har vi nyss köpt tomten och det är i ett sommarstuge område som håller på att bli permanentboenden.
Jo, jag förstår att det kommer plötsligt för er som nya fastighetsägare, men ur alla andras perspektiv måste man ju se det som att er fastighets växtlighet kragat ut över vägområdet i många år och att det nog var hög tid att något gjordes åt det.

Det är klart att ni säkert hade kunnat göra trimningen bättre/snyggare med lite framförhållning och handverktyg, men granar passar nog ganska illa där hur som helst. Så som sagt, byt mot lite mer trädgårdsaktiga växter.
 
  • Gilla
Nowah och 1 till
  • Laddar…
Har läst att samma "fräsande" av uthängande grenar har förekommet här i Skåne. Orsakade klagomål och tidningsskriverier.
Trafikverket anlitade en entreprenörer som tydligen har detta förfarande.
 
Okej då att man tar och röjer en bit men nu har de röjt in över min tomtgräns, är även detta okej ?

Hur som så kommer granarna och ryka nu, men hade gärna sett att de stod kvar.

Och Tack för alla svar !
 
N Sand1986berg skrev:
Okej då att man tar och röjer en bit men nu har de röjt in över min tomtgräns, är även detta okej ?

Hur som så kommer granarna och ryka nu, men hade gärna sett att de stod kvar.

Och Tack för alla svar !
Beror på vad det är för väg utanför och om det finns en korsning eller sväng i närheten.
 
Och om du menat tomt eller fastighetsgräns. Vägområdet kan gå in på din fastighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.