Hej, idag när jag kom hem så såg jag att kommunen har varit hos oss och fräst ner hela sidorna hos 5 av våra granar som står jämte vägen.

Granarna står på vår tomt och en del av granarnas genar växer ut mot vägen, jag förstår att grenarna inte kan vara hur långt ut som helst men nu har det åkt med någon form av jätte fräs och friserat hela sidan, grenarna hänger och är helt sönderslitna säkert 3 meter upp från marken. Det ser rent sagt ut förjävligt ut, får kommunen göra så utan att ens kontakta förvarna oss om detta ? Om de hade kontaktat oss hade jag kunna klippa bort så mycket som krävdes utan att göra så stor skada på granarna

Vore tacksam om någon kan tala om vad som gäller

// Richard
 
Ingen bild?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
janwide
Borde knappast vara ok utan att de ger er möjlighet att åtgärda först. Har de inte påpekat att grenarna sticker ut för mycket?
 
janwide janwide skrev:
Borde knappast vara ok utan att de ger er möjlighet att åtgärda först. Har de inte påpekat att grenarna sticker ut för mycket?
Nej hade inte en blekaste aning om det
 
R roli skrev:
Ingen bild?
Har inte tagit bild men kan göra det under morgondagen och posta här
 
Låter som om det är deras dikesslåttermaskin som varit framme. Efter en sådan maskin är ju kvistar och små träd söndertrasade. Har de gjort så med granarnas grenar lär det aldrig bli snyggt igen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Inte kommunen dom är bara huvudman eller vägverket , det är entreprenören som dom lejt in som är boven i dramat.och vilken typ beställning som gjorts för arbete och rensning. Men klagan ska gå till kommunen eller vägverket, stå på dig om att det har blivit något som inte är bra här, hur gör vi nu. Propsa på ett besök på platsen
 
janwide
Säkert att de fräst? Det kan inte vara så att det är någon bred transport som rivit ner grenarna?
 
Jag är tämligen säker på att de får röja vägområdet utan att informera er. Vill ni inte att de ”klipper” grenarna får ni hålla dem utanför vägområdet.
 
  • Gilla
verobar och 4 till
  • Laddar…
Jag har en stor tall just innanför tomtgränsen. Ungefär en meter utanför står en gatlampa. Grenar började hänga ner och skymde ljusbilden. Då var kommunen där, antagligen med en skylift och motorsåg och kapade ner de grenar som skymde.
Jag reflekterade aldrig att kommunen skulle tala med mej innan de kapade, var bara glad att de gjorde det jobb som jag trodde var mitt. Var väldigt välgjort och snyggt.
 
  • Gilla
verobar
  • Laddar…
Om du kollar på din kommuns sida så finns det säkert information om hur man som fastighetsägare ska sköta växtlighet utefter väg/gata. Kommunen ser nog helst att man själv tar hand om detta.

Men med några års mellanrum så kommer de med klippaggregat och tar det som inte följer riktlinjerna.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Längs med vägar finns det ofta krav på att det ska vara 4,5 meter fri höjd, även inne i tätorter. På vissa ställen gäller det även trottoarer.

Tycker egentligen att det är rätt bra att det ser för jävligt ut när kommunen har fått dit någon för att klippa för då kanske husägarna tänker lite innan dom låter det växa ut över vägen igen.

På jobbet hade vi problem med en husare vars häck hade växt ut över trottoaren så att endast 20cm fanns kvar. När vi påtalade att den skulle väck va försvaret "då finns det ju inget kvar, plantorna står ju i tomtgränsen". Tyvärr jobbar jag i en så slapphänt kommun att häcken fortfarande står kvar men husaren har inte heller någon asfalt utanför hela sin tomt.
 
Japp, det slarvas rejält med beskärning av träd och buskar vid tomtgränser. Inte ovanligt att man får väja för grenar när man går eller cyklar längs vägar.
Ser även klängväxter som helt täcker över gatuskyltar och vägmärke.
Lathet eller okunskap från fastighetsägarens sida, som vill ha det "lummigt och grönt" på sin tomt" skulle jag säga.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Längs med vägar finns det ofta krav på att det ska vara 4,5 meter fri höjd, även inne i tätorter. På vissa ställen gäller det även trottoarer.

Tycker egentligen att det är rätt bra att det ser för jävligt ut när kommunen har fått dit någon för att klippa för då kanske husägarna tänker lite innan dom låter det växa ut över vägen igen.

På jobbet hade vi problem med en husare vars häck hade växt ut över trottoaren så att endast 20cm fanns kvar. När vi påtalade att den skulle väck va försvaret "då finns det ju inget kvar, plantorna står ju i tomtgränsen". Tyvärr jobbar jag i en så slapphänt kommun att häcken fortfarande står kvar men husaren har inte heller någon asfalt utanför hela sin tomt.

Det är mycket möjligt, men vi köpte tomten för mindre än 6 månader för att bygga hus på, och träden på tomten var en av anledningarna till att vi köpte den, så man blir lite irriterad när dom bara kör rakt över allt ihop, vi har inte ens hunnit flytta in på den.
 
N Sand1986berg skrev:
nu har det åkt med någon form av jätte fräs och friserat hela sidan, grenarna hänger och är helt sönderslitna säkert 3 meter upp från marken. Det ser rent sagt ut förjävligt ut,
Låter väldigt tråkigt men det är svårt att bilda sig en uppfattning bara utifrån en verbal beskrivning så även jag stämmer in i kören som säger:
Illustration av en person som håller en kamera med texten "Pics or it didn't happen".
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.