Casaloco
N noupe skrev:
...och helt ärligt, detta med bygganmälan för att installera ventilation. Det är väl knappast så att anmälan i sig säkrar kvalitén på ventilationsanläggningen, om det är det som skulle vara drivaren för att en sån här sak ska vara ”lovpliktigt”. Det finns ju heller inga krav om OVK eller annat som skulle motivera att ett privat FTX-system ”registreras”. Suck.
Det finns krav på att göra en ovk efter installation är slutförd men inget krav på återkommande ovk i en villa
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
Casaloco Casaloco skrev:
Det finns krav på att göra en ovk efter installation är slutförd men inget krav på återkommande ovk i en villa
Ja en vanlig injustering som ju är en vital del av installationen. Det är ju liksom svårt att missa, lite som att tankningen är en naturlig del av att hämta ut en ny bil från en fabrik. Sen inga krav. Min poäng var att det är orimligt med bygganmälan. Men låt oss hoppas TS kommer igenom detta byråkratiska äventyr glad och nöjd och inte allt för mycket fattigare.
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
Tack alla. Återkommer med slutet.
Vi skrev tillbaka
"Vi har funderingar kring punkten angående rumshöjd. Vi har läst på boverkets hemsida (https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/) och där står det precis som du skriver att minimumhöjd är 2,10 där det behövs ståhöjd. Det står även: "Del av rum som inte behöver ståhöjd och därför kan ha lägre rumshöjd behöver inte delas av med vägg eller liknande från den del av rummet som har högre rumshöjd.""
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Behöver inte fråga om allt, du söker alltså bygglov för att sätta in vent Agg? Oh my Good! Vi bor hyffsat centralt, vi har byggt stort uterum, solceller både på garage och hustak, bygglov fick jag av både frun och även av grannen, klart!
 
  • Gilla
danne_08 och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Behöver inte fråga om allt, du söker alltså bygglov för att sätta in vent Agg? Oh my Good! Vi bor hyffsat centralt, vi har byggt stort uterum, solceller både på garage och hustak, bygglov fick jag av både frun och även av grannen, klart!
Ja, de flesta struntar i det. Samtidigt en press på på installatören att göra det bra. Men om man skall sälja i framtiden blir det problem. Köparen kan vara en nitisk rackare. ;)
 
Kommunen som inte kunde räkna….fick just tillbaka större delen av byglovsavgiften p g a att man upptäckt att man räknat fel. Bra till jul. Lockande att skicka det nosiga svarsmailet jag fick då jag tigare ifrågasatte beräkningen….I retur….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.