P Pontstone skrev:
Hej alla glada,
Utanför en av våra tomtgränser så är det kommunal mark, med först en
GC-bana, sedan en gräsremsa där det växer ett stort platanträd.

Platanträdet släpper ifrån sig enorma mängder löv på hösten varav en hel del kommer in
på vår tomt. Löven är som stora papperslappar, och förmultnar inte.

Vi har flera gånger bett kommunen att skicka någon för att beskära trädet, men de har hittills vägrat.

Det är väl så att man har rätt att beskära växtlighet som växer in över tomtgränsen från grannens tomt?

Gäller det även växtlighet som står på kommunal mark?

Tack för insatt svar!

P
P Pontstone skrev:
Hej alla glada,
Utanför en av våra tomtgränser så är det kommunal mark, med först en
GC-bana, sedan en gräsremsa där det växer ett stort platanträd.

Platanträdet släpper ifrån sig enorma mängder löv på hösten varav en hel del kommer in
på vår tomt. Löven är som stora papperslappar, och förmultnar inte.

Vi har flera gånger bett kommunen att skicka någon för att beskära trädet, men de har hittills vägrat.

Det är väl så att man har rätt att beskära växtlighet som växer in över tomtgränsen från grannens tomt?

Gäller det även växtlighet som står på kommunal mark?

Tack för insatt svar!

P
Otroligt fascinerad av ett träd med löv som inte förmultnar. Grattis!
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
P Pontstone skrev:
Hej alla glada,
Utanför en av våra tomtgränser så är det kommunal mark, med först en
GC-bana, sedan en gräsremsa där det växer ett stort platanträd.

Platanträdet släpper ifrån sig enorma mängder löv på hösten varav en hel del kommer in
på vår tomt. Löven är som stora papperslappar, och förmultnar inte.

Vi har flera gånger bett kommunen att skicka någon för att beskära trädet, men de har hittills vägrat.

Det är väl så att man har rätt att beskära växtlighet som växer in över tomtgränsen från grannens tomt?

Gäller det även växtlighet som står på kommunal mark?

Tack för insatt svar!

P
Vilken är kommunen?
 
T TypRätt skrev:
Beror nog lite på förutsättningarna, vi har en stor lönn (och grannen har två 30cm in på hans sida tomten så typ halva kronorna är över min tomt typ) dessa löv förmultnar inte helt under ett år så när det är dags för nästa gäng höstlöv så lägger de sig på resterna av förra årets skörd. Det är med andra ord helt nödvändigt att kratta bort dessa löv om man inte vill ha en slämmig lövgegga över hela gräsmattan från vår till sommar, på sommaren så ligger det mer som ett torkat brunt lock över allt. Det är även så tätt att gräsmattan under dör helt och enbart svampar och lönnen själv verkar trivas att växa i kakan. Då jag har lite av en skogstomt blir det flertalet platser där löven får ligga kvar men skulle jag enbart ha en gräsmatta skulle vart enda ett bort.
Va!

Jag har tre stora lönnar i rad längs vägen, och de löv som inte försvunnit av sig självt under vintern, klipper man sönder med gräsklipparen de första klippningarna.

Löven är utmärkt gödning till gräsmattan, och så bildas ny jord.

Kratta löv skulle aldrig falla mig in.

Men man får såklart acceptera att det under hösten finns löv på tomten...
 
hsd
Å en lövblås flyttar löven dit man vill ha dem
 
M
hsd hsd skrev:
Å en lövblås flyttar löven dit man vill ha dem
Det sjuka är att skickar man tillbaka grannens löv över tomtgränsen så är det straffbart:thinking:
 
X
T TypRätt skrev:
Ja alltså jag håller med dig i sak om att jag tycker att lagen borde vara skriven så men då hade det ju varit enklare att bara skrivit allmänt i lagen också.

"Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen."

Hade man avsett att hela träd får kapas hade ju detta kunnat skrivas:
'Tränger växtlighet in på fastigheten från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort inträngande växtlighet.'

Nu står det ju specifikt "rot eller gren" dessutom två gånger i lagen vilket gör att jag tycker att det är rätt tydligt att det är det som lagen medger att man tar bort, inte stam. Det finns ju faktiskt rätt många lagar som pga sin skrivelse blivit mer eller mindre lyckade. Sedan finns det ju även lagar som jag inte håller med om men det ger ju inte mig tolkningsföreträde bara för att jag tycker att de är "orimliga".
Då får man akta sig för att beskära för fisigt då eftersom att inte kvist står med i lagen, utan enbart gren. Såga alltså bara grenar om man skall vara petig, men inga kvistar...
 
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Det sjuka är att skickar man tillbaka grannens löv över tomtgränsen så är det straffbart:thinking:
Och plockar man frukterna på grenen som hänger över ens tomtgräns så är det också straffbart. De tillhör trädets ägare...
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och plockar man frukterna på grenen som hänger över ens tomtgräns så är det också straffbart. De tillhör trädets ägare...
Vad är det för straff för att palla äpplen ?
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det för straff för att palla äpplen ?
Det är väl typ vanlig stöld. Kan brottsbalken mycket dåligt.
 
Mycket svårt att leda i bevis till fällande dom. Samma sak gäller flytta löv till grannen, samma sak gäller kapa en gren som kanske hänger över till grannen då trädet växer på kommunens mark. Polisen kommer lägga ner ärendet innan rapporten har kallnat. Det börjar spåra ur…
 
P Pontstone skrev:
Hej alla glada,
Utanför en av våra tomtgränser så är det kommunal mark, med först en
GC-bana, sedan en gräsremsa där det växer ett stort platanträd.

Platanträdet släpper ifrån sig enorma mängder löv på hösten varav en hel del kommer in
på vår tomt. Löven är som stora papperslappar, och förmultnar inte.

Vi har flera gånger bett kommunen att skicka någon för att beskära trädet, men de har hittills vägrat.

Det är väl så att man har rätt att beskära växtlighet som växer in över tomtgränsen från grannens tomt?

Gäller det även växtlighet som står på kommunal mark?

Tack för insatt svar!

P
Jag har själv legat i dust med min kommun angående samma situation. Vilken kommun rör det sig om?
Jag gjorde felanmälan många gånger på träden
som stod precis utanför tomtgränsen. En gång kom de och tog två av tre träd och lämnade det största som växte sig mkt stort och sköttes inte och de hotade med vite om jag skulle beskära det.
Sedan för något år sedan så gjorde jag ytterligare en felanmälan. Då helt plötsligt ringer en snubbe och frågar vad jag vill att de gör. Jag svarade att helst skulle slippa det, men åtminstone få det beskuret.
Han sa då att detta träd inte finns på deras trädkarta (finns tydligen en sådan) så de kunde ta bort det helt. Tre dagar efter var trädet fällt efter 7 år av felanmälningar. Så det gäller att hamna hos rätt person helt enkelt och inte ge upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hsd
M Markarbetaren skrev:
Det sjuka är att skickar man tillbaka grannens löv över tomtgränsen så är det straffbart:thinking:
Jag tänker mer på det som hamnar på grusgångar kan man blåsa ut till gräsmattan ;)
 
Eftersom du flera gånger har bett kommunen att åtgärda trädet så har de fått rimlig förvarning.

Om jag hade det problemet skulle jag skriva till kommunen att eftersom de inte åtgärdat problemet trots anmodan kommer du att ta bort de grenar som hänger över din tomt månad-år (tex juni 2023). När det sedan är gjort skulle jag skicka ett nytt brev där jag berättar det och att de kanske vill komma och snygga till det på sin sida eftersom du inte har rätt att göra något utanför din fastighet.

Alternativet är att räkna dina tidigare tillsägelser som anmodan och bara göra det utan extra konversation.

En granne hade en rönn på sin tomt, men på kommunens fastighet (vet att det låter konstigt, men fastighetsgränsen går vid husfasaden och kommunens staket fick inte förhindra dem att komma runt huset, så det sitter två meter in på kommunal mark, vilket gör att två meter kommunal mark ingår i tomten/hemfridszonen utan att ingå i fastigheten). Den hade egentligen kommit upp som sly från en syrenbuske och var rätt dålig. Men det såg inte kommunen vid sin inspektion utan sade att det gott kunde stå kvar. Jag hjälpte då grannen att röja bort lite syrener och annat nedtill så att de dåliga bitarna syntes bättre, sedan väntade de till höststormarna och sade att de var oroliga. eftersom de ruttna delarna nu syntes från gatan försvann trädet snabbt.

Hittade en gammal streetviewbild, från 2010, man ser att trädet var dåligt redan då. Syrenen spred sig sedan och växte runt trädet, därför syntes det inte att stammen var dålig:
Lummig trädgård, träd, delvis synligt hus, staket, solljus, dagtid, grönska, bostadsområde, fredlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket svårt att leda i bevis till fällande dom. Samma sak gäller flytta löv till grannen, samma sak gäller kapa en gren som kanske hänger över till grannen då trädet växer på kommunens mark. Polisen kommer lägga ner ärendet innan rapporten har kallnat. Det börjar spåra ur…
Åtelkamera
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ibland dyker det där Lawlinesvaret upp i dessa trådar här på BH. Men påståendet om att stammar inte får kapas saknar helt referens och verkar mer vara en tolkning som den student som har skrivit svaret själv har gjort. Det står t ex inget i propositionstexten som indikerar att lagstiftaren har grubblat över skillnaden mellan gren och stam.
Exakt... lawline svar ska du vara försiktig med.. är som sagt studenter som sitter o skriver dom.. de kollar sina anteckningar, söker lite bland domar o sen skriver dom.. ibland kan de missa att det kommit nån ny vägledande dom inom området osv.. men det han skriver behöver inte vara en helt felaktig tolkning. Jag misstänker att rätten i ett sånt ärende där trädet dör av beskärning som gjorts rätt kollar på vem som har lider mest skada. Typ om trädet är 200m från ditt hus o din granne har en liten tomt med ett träd som kanske tom kan trilla på huset om de dör... då blir nog inte rätten glada på dig..
Sen är de ju om hur mycket som kapats.. om trädet växer snett in på din tomt så kan jag nog se att rätten ger dig tillstånd att ta bort.
Men i sådana ärenden är det bra att gå till rätten o få klarlagt först... blir billigare.
Men som sagt.. lawline är inte en bibel, bara Okey rådgivning från studenter. Oftast från kursböcker direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.