Är Duvdahl och Mörtsell klassiska Norrlandsnamn, eller lokala varianter på tagna namn, likt Sthlms Gyllenstråhle, fast med friluftsinslag?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Haha, nummer 3 på den listan var ju en fantastisk historia. :D
 
  • Haha
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Haha, nummer 3 på den listan var ju en fantastisk historia. :D
Helt obetalbart! :crysmile::rofl::crysmile::rofl:
 
Gamla stadshuset i Karlstad och Zynapp är en tragisk historia.

Stadshuset värderades till minst 100 miljoner, kanske 150. Men såldes till Sohlberg för att han skulle starta upp sitt fantastiska IT-företag Zynapp. Illa kvickt delade han upp det i ett IT-bolag och ett fastighetsbolag, så när nu Zynapp går i konkurs eftersom de inte fått Facebook och ett par andra stora aktörer att gå med på deras villkor har han stadshuset kvar.

Planerna där angavs från början vara handel i bottenplan, sedan deras IT-bolag då som skulle bli flera hundra anställda och så bostäder på de övre planen inklusive ett par extra plan och ett nybyggt torn. Men inget har hänt och nu säljer han det väl till högstbjudande, eftersom det inte fanns med någon som helst återköpsklausul....

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/skulle-skapa-hundratals-jobb-begars-nu-i-konkurs
 
  • Ledsen
  • Arg
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för mekanismer hos beslutande personer på småorter som gör att de på fullaste allvar tror att någon IT-hejduk ska göra ett nytt Facebook och anställda hundratals personer på orten?

Alla minns Fanerdun-spektaklet i Kalmar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vad är det för mekanismer hos beslutande personer på småorter som gör att de på fullaste allvar tror att någon IT-hejduk ska göra ett nytt Facebook och anställda hundratals personer på orten?

Alla minns Fanerdun-spektaklet i Kalmar.
Eller Boo.com. Det blir så uppenbart ibland att höga vederbörande drabbas av panik på temat ”hjälp, nu kommer det däringa IT och digitalesseering, jag fattar ingenting men det kan jag ju inte erkänna för då blir jag snart utbytt mot någon yngre”, och så vräker man pengar över IT-tokerier som ett barn kan begripa att de saknar all kontakt med den kända verkligheten.
Särskilt ett barn, förresten. Kan man inte göra det obligatoriskt åtminstone på kommunal nivå att anställa ett barn med uppgift att påtala närhelst kejsaren är naken?
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det blir så uppenbart ibland att höga vederbörande drabbas av panik
Undrar om det är inte mer av en basal känslomässig nivå typ smicker, alltså en form av till offentligheten utvidgat Nigeriabrev.

"Wow, här kommer en stor investerare till vår lilla bidragsberoende konkursmässiga glesbygdskommun och vill göra något stort, de gillar verkligen skogarna här precis som vi!"
 
Karlstad är knappast en konkursmässig glesbygdskommun, därför är det hela så mycket märkligare.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Undrar om det är inte mer av en basal känslomässig nivå typ smicker, alltså en form av till offentligheten utvidgat Nigeriabrev.

"Wow, här kommer en stor investerare till vår lilla bidragsberoende konkursmässiga glesbygdskommun och vill göra något stort, de gillar verkligen skogarna här precis som vi!"
Det finns säkert en del smicker med i bilden, även om jag liksom @Anna_H inte håller med om att Karlstad vare sig är litet eller konkursmässigt. Snarare är det väl det sedvanliga kommunala storhetsvansinnet som spökar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
M Myckling skrev:
Haha, nummer 3 på den listan var ju en fantastisk historia. :D
Men rätt svårt att förstå hur ...

Jag menar, det kan väl knappast vara så att hela kommunen bara bestod av enda fastighet.
Hur trasslar man till en försäljning så att typ ett tusen, eller flera tusen, olika fastighetsbeteckningar ingår i köpekontraktet?


edit:
Fast nu letade jag fram mer info, och hittade denna
https://www.metro.se/nyheter/kopte-skola-blev-agare-till-hel-tatort-DSn3Z2tAM
Verkar som att kommunen hade en och samma fastighetsbeteckning på en oerhörd massa gatu och parkmark, och torg etc, som råkade vara den fastighetsbeteckningen som skrevs in i köpebrevet (men inte kontraktet).
 
Det är nog ganska vanligt att kommuner lägger mycket mark (gator, parker, skolgårdar etc) i en och samma jättefastighet för att spara pengar. Måste ju bli dyrare administration med hundra fastigheter än med en.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ännu billigare om man kan avyttra fastigheten och vältra över ansvaret på någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.