BirgitS BirgitS skrev:
Jag började storhandla på Ica online med hemleverans för 2-3 år sen i stället för att åka till Ica Maxi och storhandla varannan vecka. Priserna lär vara samma (enligt Ica och för extrapriser stämmer det i alla fall) och handlar man för mer än 1200 kr så är det ingen leveransavgift utan det man betalar för är papperskassarna (2 kr/styck och 7 st var det åt sist). Men å andra sidan behöver jag ju inte betala bilresan fram och tillbaka samt att det blir mindre impulsköp så jag tror att det går rätt jämnt upp.

Om jag vill dra in på matkostnaden är det nog inte hemleveransen som försvinner utan att jag väljer billigare varor.

Färdiga kassar har inte varit aktuellt för det fungerar dåligt när man är allergisk mot vissa rätt vanliga matvaror.
Är det verkligen samma? Jag har försökt några gånger under pandemin och extrapriserna är samma absolut, men jag noterade direkt att blöjorna var 10 kr dyrare. Så då gav jag upp det omedelbart pga snål. Detta var Ica maxi. Kassar har jag testat några gånger när de varit bra erbjudanden men helt ärligt lagar jag bättre mat själv, plus att vi äter stora portioner. Jag hade en period i mitt liv när jag bara var för jävla trött på allt planerande och handlande och körde lite olika kassar/e-handel.

Som en snålis har man ju definitivt märkt att priserna gått upp på mat. Smör kostar 20 kr mer paketet på erbjudande och kaffe är typ 2 för 99 när man fick 3 för 79 innan. Dock är jag väl en sjukt bra planerare för månadskostnaden har inte gått upp nämnvärt totalt sett. Köpte förvisso fortfarande lite blöjor fortfarande innan sommaren så det kan påverka lite.

Kassen är på nergång, men för de som verkligen värderar tiden så tror jag att restaurangbesöken ryker först.
 
BirgitS
M Manfreds skrev:
Är det verkligen samma? Jag har försökt några gånger under pandemin och extrapriserna är samma absolut, men jag noterade direkt att blöjorna var 10 kr dyrare.
Jag vet inte men jag upplevde inte någon skillnad när det gällde slutsumman just när jag började handla på nätet och sen har ju mycket gått upp oavsett var man handlar. Det är i alla fall så att närmsta fysiska Hemköpsbutik fortfarande är dyrare än Ica Maxi på nätet.
 
M Manfreds skrev:
Är det verkligen samma? Jag har försökt några gånger under pandemin och extrapriserna är samma absolut, men jag noterade direkt att blöjorna var 10 kr dyrare. Så då gav jag upp det omedelbart pga snål. Detta var Ica maxi. Kassar har jag testat några gånger när de varit bra erbjudanden men helt ärligt lagar jag bättre mat själv, plus att vi äter stora portioner. Jag hade en period i mitt liv när jag bara var för jävla trött på allt planerande och handlande och körde lite olika kassar/e-handel.

Som en snålis har man ju definitivt märkt att priserna gått upp på mat. Smör kostar 20 kr mer paketet på erbjudande och kaffe är typ 2 för 99 när man fick 3 för 79 innan. Dock är jag väl en sjukt bra planerare för månadskostnaden har inte gått upp nämnvärt totalt sett. Köpte förvisso fortfarande lite blöjor fortfarande innan sommaren så det kan påverka lite.

Kassen är på nergång, men för de som verkligen värderar tiden så tror jag att restaurangbesöken ryker först.
Känner också samma sak.
Vi övervägde att börja med att beställa online och bara hämta ut.
Snabbt visade det sig att alla varor var dyrare.
Så fortsätter att handla fysiskt och jaga röda priser.
 
Det är definitivt så. Dessutom så börjar jag alltid med ett varv runt köttdiskarna för att se vad som har bra pris/prestanda och planerar sedan resten av inköpen utifrån det.

Upplever heller inte att man får samma överblick eller kontroll via nätet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Upplever heller inte att man får samma överblick eller kontroll via nätet.
Framförallt så missar man det roliga i att gå runtom butiken och hitta något nytt man inte visste man tyckte om.
Det är det jag gillar med Lidl, finns alltid något som man inte visste man behövde utöver de vanliga basvarorna. Både billigare och betydligt roligare utbud.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Under pandemin (och innan min operation) så handla jag på ica maxis hemsida och hämta på baksidan. Det blev mycket dyrare och bara jobbigt med alla papperskassar som man fick köra till tippen med.

Idag var sista gången jag veckohandla på maxi då de dragit iväg rejält, plus att de gick från gratisladdning raka vägen upp till 4,5 kr kWh, medans alla andra i stan tar 2-2,5kr.
Så det blir nog att gå över till willys istället, var in där idag och kika lite.

Den som inte märkt att de blivit dyrare har heller inte haft koll i början av året. Jag har statistik från januari ;)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
GoC GoC skrev:
Framförallt så missar man det roliga i att gå runtom butiken och hitta något nytt man inte visste man tyckte om.
Går ju bra att kolla runt i nätbutikerna också i stället för att bara ta det som finns på inköpslistan om man föredrar det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte men jag upplevde inte någon skillnad när det gällde slutsumman just när jag började handla på nätet och sen har ju mycket gått upp oavsett var man handlar. Det är i alla fall så att närmsta fysiska Hemköpsbutik fortfarande är dyrare än Ica Maxi på nätet.
Det kan vara lokalt. Kuta in på din lokala ica och titta på samma varor. Vårt maxi tog 2-5 kr mer per vara. Och "skröt" med att de inte kosta något att packa ihop.
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Det kan vara lokalt. Kuta in på din lokala ica och titta på samma varor. Vårt maxi tog 2-5 kr mer per vara. Och "skröt" med att de inte kosta något att packa ihop.
Handlar man för under 1200 kr så får man betala en leveransavgift och jag har för mig att den är kring 90 kr. Jag beställer alltså hemleverans som plockas ihop på Icas lager och inte för avhämtning då varorna plockas ihop av någon i den fysiska butiken.
 
sysmali
Willys säger sig ha samma priser online som i butik.

"Till samma låga priser som i våra vanliga butiker"

https://www.willys.se/artikel/ehandla

Däremot tillkommer väl plockavgift och kostnad för kassar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går ju bra att kolla runt i nätbutikerna också i stället för att bara ta det som finns på inköpslistan om man föredrar det.
Inköpslista, vad är det?
Är att få gå runt i butiken och se och känna, och lukta om det är möjligt, på varorna som är det roliga. Omöjligt framför en dataskärm. ”ALLMAT” har ingen hemsida och finns säkert 20 olika sorters Ajvar. Långt bortanför vad en tråkig Ica-butik har att erbjuda.
 
GoC GoC skrev:
Inköpslista, vad är det?
Är att få gå runt i butiken och se och känna, och lukta om det är möjligt, på varorna som är det roliga. Omöjligt framför en dataskärm. ”ALLMAT” har ingen hemsida och finns säkert 20 olika sorters Ajvar. Långt bortanför vad en tråkig Ica-butik har att erbjuda.
Man kan ju säga att intressena skiljer sig åt… ;)

/C
 
  • Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
Patrik440
Har inte någon butik på nära håll att ehandla och hämta upp maten ifrån.

Dessutom så vill jag helst plocka mina varor själv för att få bra datum på dem, att folk beställer sin mat på nätet från butiken måste ju vara ett ypperligt tillfälle för dem att skicka iväg varor med lite kortare bäst före datum på.

Däremot så handlar jag numera oftare på vägen hem från jobbet då jag ändå passerar affären på hemvägen.

/ P
 
R
Patrik440 Patrik440 skrev:
att folk beställer sin mat på nätet från butiken måste ju vara ett ypperligt tillfälle för dem att skicka iväg varor med lite kortare bäst före datum på
Det är också ett rätt bra sätt att bli av med kunder på.

Jag handlar den mesta maten online sedan pandemin började och det jag får verkar vara minst lika nytt som det som har bäst datum i affären. Jag skulle gissa att mycket av det som säljs online av de större aktörerna aldrig ens kommer in i butiken efter leverans.

Kan det t.o.m. vara så att det som inte gått åt till onlineförsäljningen under dagen rullas ut i butiken dagen efter?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är också ett rätt bra sätt att bli av med kunder på.

Jag handlar den mesta maten online sedan pandemin började och det jag får verkar vara minst lika nytt som det som har bäst datum i affären. Jag skulle gissa att mycket av det som säljs online av de större aktörerna aldrig ens kommer in i butiken efter leverans.

Kan det t.o.m. vara så att det som inte gått åt till onlineförsäljningen under dagen rullas ut i butiken dagen efter?

Precis, de varor jag köper online har alltid haft helt ok datum. När man går i en butik försöker de dock alltid lura på kunderna t.ex. bröd och mjölk med dåliga datum. Så där plockar man ju reflexmässigt fram varor som ligger längst in på hyllan för att få det färskaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.