andersmc skrev:
Fiskarheden får naturligtvis leverera sina hus i vilken form de vill, men det innebär inte att de (eller om det nu är A-81) kan definiera om betydelsen av svensk ord. "Lösvirke" i detta sammanhang innebär att materialet införskaffas efterhand och virket kapas på byggplatsen, i samband med monteringen.
Om man köper en sats med färdigkapat virke kan man kalla det "byggsats" eller liknande. Det är i alla fall inte "lösvirke":

Ok säg att de förklarat fel men vad kalla du de färdiga takstolarna då? lösvirke ??? hahahahhah
 
Synd bara att det är nåra mer 'plankor' än de i takstolarna som ska spikas ihop innan du kan börja isolera, spika panel, sätta skivor mm. ;)
 
Börjar bli lite tråkig stämmning här inne.

-A-81 frågade om Lösvirkeshus och de flesta (både utanför och inne i forumet) definerar lösvirkeshus som en byggsats som man får byggaihop själv, oftas väljer man dock att ha färdigbyggda takstolar i lösvikessatseran.

Om nu Fiskarheden säger att de kommer färdig monterade som byggsatser, så tycker jag att -A-81 skall få de på papper och sedan lita på vad fiskarheden säger. Vem som sedan har rätt är ganska ointressant, det viktiga är att -A-81 blir nöjd med sitt val av hus oberoende om det är lösvirkes eller byggsats, det viktiga är dock att man få bekräftat från leverantören att det är det ena eller det andra, så man inte står där med lång näsa när virket kommer i lösvikt och inte i byggsatser...

- M
 
-A-81 skrev:
Ok säg att de förklarat fel men vad kalla du de färdiga takstolarna då? lösvirke ??? hahahahhah
Vadå "hahahah"? Tror du att det här är någon slags tävling eller?
Färdigmonterade takstolar brukar räknas som byggnadsmaterial; de förvandlar inte ett lösvirkeshus till en byggsats.
Läs till exempel på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6svirke

Vad du får eller inte får från din husleverantör måste du reda ut med dem. Att hålla på att tjaffsa på ett forum förändrar ju inte leveransformen.
 
Redigerat:
Typ alla försöker väl förklara, på ett eller annat sätt, att FHs husbyggsats levereras som en brädhög, även om de olika bitarna är tillkapade i rätt längd. Sen kan man ju som flera påpekat köpa huset stomrest eller låsbart och tätt osv.
Sen att vissa kanske gör det med glimten i ögat kan ju ha att göra med att trådskaparen antingen fått fel info av säljaren eller att de har missuppfattat varandra vilket kanske är mest troligt i det här fallet. Och mest tråkigt skulle det nog trots allt bli för trådskaparen om denne förväntar sig kunna börja skruva skivor och dra el direkt när husetsatsen levererats ;)
 
Mikael_L
Gladh skrev:
Börjar bli lite tråkig stämmning här inne.

-A-81 frågade om Lösvirkeshus och de flesta (både utanför och inne i forumet) definerar lösvirkeshus som en byggsats som man får byggaihop själv, oftas väljer man dock att ha färdigbyggda takstolar i lösvikessatseran.
Mja, jag tror nog att de allra flesta definierar ett lösvirkeshus som just en hög med bräder som ska sågas, måttanpassas och sen fogas samman till en stomme. Detta skulle även kunna gälla takstolarna, men nu väljer de flesta att köpa prefabricerade sådana för att det blir ungefär samma pris men mindre jobb.
Sedan tar beklädnadsarbetet vid.
Om nu FH definierar annat vet jag inte. Men jag skulle vilja kalla deras materialleverans för byggsats eller möjligen "nästan lösvirke" .

Om nu Fiskarheden säger att de kommer färdig monterade som byggsatser, så tycker jag att -A-81 skall få de på papper och sedan lita på vad fiskarheden säger. Vem som sedan har rätt är ganska ointressant, det viktiga är att -A-81 blir nöjd med sitt val av hus oberoende om det är lösvirkes eller byggsats, det viktiga är dock att man få bekräftat från leverantören att det är det ena eller det andra, så man inte står där med lång näsa när virket kommer i lösvikt och inte i byggsatser...
Du har helt rätt! Och jag tror att det är just detta som alla försöker berätta för A81, att kontrollera en gång till, för annars kan det bli en tråkig chock.
 
FredrikR skrev:
Typ alla försöker väl förklara, på ett eller annat sätt, att FHs husbyggsats levereras som en brädhög, även om de olika bitarna är tillkapade i rätt längd. Sen kan man ju som flera påpekat köpa huset stomrest eller låsbart och tätt osv.
Sen att vissa kanske gör det med glimten i ögat kan ju ha att göra med att trådskaparen antingen fått fel info av säljaren eller att de har missuppfattat varandra vilket kanske är mest troligt i det här fallet. Och mest tråkigt skulle det nog trots allt bli för trådskaparen om denne förväntar sig kunna börja skruva skivor och dra el direkt när husetsatsen levererats ;)
Du var mig allt en rolig prick :) Vem har förväntat sig att man kan dra el m,m när bara stommarna är uppe samt takstolar och sedan ingenting mer.
Tycker bara att vissa i tråden gav ett taskigt svar därav att jag blev irriterad.

Ska ringa säljaren igen för att fråga vad som gäller.
 
A
Kom på att våra grannar tvärs över gatan byggde med Fiskarhedenvillan. Det kom leverans helt i lösvirke, dvs färdigsågade brädor som sattes ihop till stommar på plats. Takstolar är det enda som levererades färdigt till deras hus. Tror att de byggde Hägern.

Det handlar nog mer om vilka åtaganden man väljer via FH. Dubbelkolla för säkerhets skull, men de byggde förra året och då var det lösa brädhögar som kom iaf.... :)
 
Redigerat:
Håller med Mikael_L om definationen.. vet inte vad jag skulle kalla mitt bygge annars (helt i lösvirke) inget färdigkapat där inte...
 
Snailman
Jag tror nog Fiskarhedenvillan definierar det på korrekt sätt:

http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=448&rid=350

'Till skillnad mot ett lösvirkeshus är det mesta av trämaterialet kapat i rätta längder. Uttag för bärlinor är gjorda. Foder och salningar till fönster och dörrar är girade, detaljsågade och anpassade för rätt bredd/djup.'

De verkar kalla sitt 'Villabyggsats'

Men personligen definierar jag det som lösvirkes, på bilderna från ett bygge så ser man ju normalt ingen skillnad på ett lösvirkes och ett fiskarheden.

De som kommer med färdiga väggar som lyfts på plats, liknar ju inte ett lösvirkesbygge för 5 öre...

Därför är det nog vettigast att hänföra fiskarheden, och andra som levererar som de gör, tex dekorhus till lösvirkeshus på forumet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.