H HenrikHuslöse skrev:
Hur man klarar en familj på en bil är obegripligt för mig, men om man bor så att man klarar det gör det stor skillnad i hushållsbudgeten. Bara förmånsvärdet på en XC60 med lite utrustning närmar sig 10000 i månaden.
En XC60 som är 3år gammal och ca 4000 mil kostar 370.000kr

Sån kan du säkert ha 6 år och tappa max 200.000kr. troligen mindre.

Skatt försäkring och värdeminskning för under 4000kr i månaden. Behöver den finansieras är det en tusenlapp till.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Hur man klarar en familj på en bil är obegripligt för mig, men om man bor så att man klarar det gör det stor skillnad i hushållsbudgeten. Bara förmånsvärdet på en XC60 med lite utrustning närmar sig 10000 i månaden.
Vi har en bil och den står hemma många dagar, förmånsvärdet är dryga 5.000kr, i princip alla kör el eller hybrid som tjänstebil. Skulle dock säga att dom flesta nog jobbar inom 1-1,5mil så cyklande mellanchefer är kraftigt överrepresenterade på mornarna in mot stan. Tror många väljer att lägga lite mer på boende istället för att tex bo i tex Tyresö, Värmdö eller Kungsängen. Totala månadskostnaden blir typ densamma som att ha 2 vettigare bilar i drift.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
En XC60 som är 3år gammal och ca 4000 mil kostar 370.000kr

Sån kan du säkert ha 6 år och tappa max 200.000kr. troligen mindre.

Skatt försäkring och värdeminskning för under 4000kr i månaden. Behöver den finansieras är det en tusenlapp till.
Det är ingen ny bil. Personer med hus för nio millar köper väl ingen beggad bil.
 
  • Haha
MONTREAL
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vi har en bil och den står hemma många dagar, förmånsvärdet är dryga 5.000kr, i princip alla kör el eller hybrid som tjänstebil. Skulle dock säga att dom flesta nog jobbar inom 1-1,5mil så cyklande mellanchefer är kraftigt överrepresenterade på mornarna in mot stan. Tror många väljer att lägga lite mer på boende istället för att tex bo i tex Tyresö, Värmdö eller Kungsängen. Totala månadskostnaden blir typ densamma som att ha 2 vettigare bilar i drift.
Ja, behöver man inte lämna barn för att de är stora nog att ta sig själva till aktiviteter (eller om barnflickan löser det) så behövs inte andrabilen. Stor besparing.
 
Redigerat:
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, behöver man inte lämna barn eller om barnflickan löser det så behövs inte andrabilen. Stor besparing.
Nu finns det ju alternativ till att lämna barnen med bil, man kan tex gå och lämna eller cykla. En majoritet av skolåldern så kan dom ju dessutom gå själva till aktiviteter och skola…har nog aldrig stött på en barnflicka. En del använder ju högstadie/gymnasielever som lite barnpassning efter skolan men dom flesta nyttjar nog bara flexibla arbetstider alternativt närboende mor/farföräldrar.
 
L Liljeros skrev:
Nu finns det ju alternativ till att lämna barnen med bil, man kan tex gå och lämna eller cykla. En majoritet av skolåldern så kan dom ju dessutom gå själva till aktiviteter och skola…har nog aldrig stött på en barnflicka. En del använder ju högstadie/gymnasielever som lite barnpassning efter skolan men dom flesta nyttjar nog bara flexibla arbetstider alternativt närboende mor/farföräldrar.
Nä, man ska inte stöta på barnflickan. Då blir det problem. 😉
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Tittar man i Sthlm är det som du säger. De förorter som var helt ok 1988 är ofta i kaos idag. Ta Vällingby C och Grimsta tex. Var ändå ok då. Nu är det kulhål i fasaderna. De områdena som fortfarande är trygg blir otroligt attraktiva och priserna stiger.

Men jag vet många som gnäller över att ”det finns ju inga lägenheter till rimliga priser allt kostar 10 msek så man har inget annat val”

Dessa människor ser det som omänskligt att inte få bo på en bra adress i innerstan.
Det är lika illa i Göteborg. Större delen av Angered var helt beboelig på 80-talet och vissa delar var riktigt bra. Bodde där själv. Idag talas inte svenska inne på Lidl och hela butiken är ett stort kaos. Numera bor jag i Kungsbacka, skillnad som natt och dag och priserna är inte högre. 4 miljoner köper en ok kåk, 5 miljoner en riktigt bra. Pendling in till Göteborg tar 40-50 minuter med bil eller så tar du Västtåget som går ofta. All shopping finns lokalt, resten köper du online.

Sedan vad gäller bilar verkar kommentarerna här i tråden vara från en annan planet. Toyota Aygo, Dacia Sandero och Hyundai i10 är också alternativ. Kör själv en gammal Aygo på långpendling och det går bra. Finns flera på jobbet som har samma modell.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
R
Clarken37 skrev:
håller med här.

Det räcker med att du kommer ut utanför Stockholms bättre kommuner så får du inte längre igen renoveringar gjorde av hantverkare i princip.

Köper man en kåk som typ nedan och totalrenoverar med hantverkare får du aldrig igen mer än en bråkdel.

[länk]
Har ändå tyckt du gjort helt ok inlägg hittills men nu kom din ”Stockholm är allt, allt utanför är inte värt något” mentalitet.

Fortsätt du att leva i din bubbla och tala om erfarenheter för barnen etc att se olika miljöer och resa.

Mina 4 barn har rest världen över sedan 8 månaders ålder, det är absolut erfarenheter MEN det är inget ett barn måste göra.

Att kunna gå ut i en skog och hitta svamp, att lära sig cykla, att lära sig simma etc ger betydligt mer än resorna 100%.

Och det viktigaste av allt, förstå värdet av saker och ting. Alla har det inte lika bra i världen.

Är man då inte utanför Stockholms tullar mer än på sina ”berikande” resor, tja då lär man sig förmodligen inte mycket av ovan.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Jag tror man även ska komma ihåg att _många_ med hög gemensam lön (brutto +120') många gånger bor i avsevärt "billigare". I min krets (akademiker, bra karriärer) så prioriterar man oftast att hålla fasta kostnader låga, man premierar inte "fina" hus eller bilar utan är väldigt nöjd med en helt vanliga villa och/eller bil och med det kan vara lånefri.

Det ger istället.möjligheten till trygghet, men även t.ex. renovera väldigt fint utan att belåna sig eller köpa en väldigt fin bil utan lån.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
K
P Pligg85 skrev:
Snålat var väl att ta i. Byggt nytt drömhus och har leksaker för sjusiffrigt. Köpte nyss ett par växthus och kostade på trädgården för sexsiffrigt.
Största slöseri kommer väl bli att sluta jobba när övriga i samma årskull har minst 15år kvar.

Dock skulle jag tacka nej till en gratis valfri resa med 100k fickpengar.

Så därav poängen med att resor inte tyder på välbestånd. Snarare ett slösaktigt beteende som inte ger mer än bilder till sociala medier.
Många, inklusive jag själv, anser att resor berikar livet och ger minnen för li
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att en bil är standard, oftast tjänstebil. Har man en till är den ofta av enklare modell så snarare 40 att leva av skulle jag säga. Så tror inte det är jättesvårt att få ihop den kalkylen, visst man kanske inte kan åka till Västindien med egen bungalow men nog kan man göra lite resor…

Kan också vara så att jag har en total naiv bild av vad folk tjänar men man har ju ett hum om vad dom flesta jobbar med och så mycket högre tror jag inte det ligger.

Edit: dubbelkollade och medianinkomsten för valkretsen är ca 45.000kr så min gissning känns inte helt galen.
Sätt antalet förmånsbilar i Sverige i relation till antalet hushåll. "Oftast tjänstebil" känns som något av en överdrift, men å andra sidan helt i linje med tidigare inlägg.
 
Köpkraften har ju gått ner för de flesta och det dröjer nog innan reallönerna återhämtat sig. (ICA-Stig ser till att hålla matpriset på smärtgränsen för många).
 
A
R RalleB skrev:
Har ändå tyckt du gjort helt ok inlägg hittills men nu kom din ”Stockholm är allt, allt utanför är inte värt något” mentalitet.

Fortsätt du att leva i din bubbla och tala om erfarenheter för barnen etc att se olika miljöer och resa.

Mina 4 barn har rest världen över sedan 8 månaders ålder, det är absolut erfarenheter MEN det är inget ett barn måste göra.

Att kunna gå ut i en skog och hitta svamp, att lära sig cykla, att lära sig simma etc ger betydligt mer än resorna 100%.

Och det viktigaste av allt, förstå värdet av saker och ting. Alla har det inte lika bra i världen.

Är man då inte utanför Stockholms tullar mer än på sina ”berikande” resor, tja då lär man sig förmodligen inte mycket av ovan.
Varför skulle man inte kunna gå it i skogen och plocka svamp? Gör det hela tiden i Sthlm. Du kan bo i lgh och göra det?

Har aldrig sagt att ett barn MÅSTE resa heller?

Men det är faktum att det på de flesta platser i Sverige annat än de absolut mest attraktiva tomterna så går inte en renovering eller nybygge att få tillbaka. Om man inte gör det själv
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Har ändå tyckt du gjort helt ok inlägg hittills men nu kom din ”Stockholm är allt, allt utanför är inte värt något” mentalitet.

Fortsätt du att leva i din bubbla och tala om erfarenheter för barnen etc att se olika miljöer och resa.

Mina 4 barn har rest världen över sedan 8 månaders ålder, det är absolut erfarenheter MEN det är inget ett barn måste göra.

Att kunna gå ut i en skog och hitta svamp, att lära sig cykla, att lära sig simma etc ger betydligt mer än resorna 100%.

Och det viktigaste av allt, förstå värdet av saker och ting. Alla har det inte lika bra i världen.

Är man då inte utanför Stockholms tullar mer än på sina ”berikande” resor, tja då lär man sig förmodligen inte mycket av ovan.
Tycker dock huvudinlägget som du besvarade är relevant. Det kan på sikt bli ett problem om värdet av ett hus endast är bestående i storstadsregionerna. Vem kommer till sist våga köpa hus i mindre städer och orter? Än mindre på landet, och vilka banker kommer vara villiga att låna ut pengar när risken för att huset faller under lånet i värde inom 10 år.

I dagsläget är det en väldigt stor del av Sverige där man inte får igen pengarna om man bygger ett nytt hus även om tomten är gratis
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Tycker dock huvudinlägget som du besvarade är relevant. Det kan på sikt bli ett problem om värdet av ett hus endast är bestående i storstadsregionerna. Vem kommer till sist våga köpa hus i mindre städer och orter? Än mindre på landet, och vilka banker kommer vara villiga att låna ut pengar när risken för att huset faller under lånet i värde inom 10 år.

I dagsläget är det en väldigt stor del av Sverige där man inte får igen pengarna om man bygger ett nytt hus även om tomten är gratis
Se norrlands inland för facit.
 
K Kardan79 skrev:
Sätt antalet förmånsbilar i Sverige i relation till antalet hushåll. "Oftast tjänstebil" känns som något av en överdrift, men å andra sidan helt i linje med tidigare inlägg.
Fast nu tar du ju svaret ur sitt sammanhang, jag pratar om en geografiskt begränsad yta, en plats där tjänstebil är det vanliga…jag är inte av uppfattningen att normen för Sverige är en tjänstebil och 40.000kr över efter boende är betalt
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.