elmont skrev:
Oerhört dåligt att inte redovisa vilken effekt ugnen kräver. IKEA är inte bra
Jaa, men när jag kikar på andra liknande ugnar så ligger de på ca 3200W. Så om man räknar som ni gjort räcker inte en 10A, för det blir väl 10x230= 2300, eller tänkter jag fel?

Varför står det 220/380V. Kan man få ut det till hällen? isåfall skulle det ju räcka med en 16A. 16x380 som blir drygt 6000W. Tänker jag fel här med?
 
Ska du ha ugn också..........då börjar ett centralbyte närma sig för du behöver nog en säkring till.
Jo, två 16A säkringar i serie kan innebära lite lotteri vilken som går, men man ska inte dimensionera för det, dvs du ska inte bränna några säkringar vid normal användning.
Att hällen är märkt "230-400" är som sagt lite lurigt. Dom menar antagligen att den går att koppla in på flera faser. Det som avgör är själva elementspänningen i hällen, som högst sannolikt är 230V. Det säljs knappt några 400V-spisar idag.
 
Den ugnen är en pyrougn! Har inte sett en enda som kan köras med 10A säkring.Alla jag kollade krävde 16A.

Att byta central kan vara bra! Då kan en JFB installeras.

Men det är bara en tanke.
 
kamilenski skrev:
Den ugnen är en pyrougn! Har inte sett en enda som kan köras med 10A säkring.Alla jag kollade krävde 16A.

Att byta central kan vara bra! Då kan en JFB installeras.

Men det är bara en tanke.
A, den är väl lika bra att lägga in då också.

Men hur skulle den nya centralen se ut? ska man köra 2 säkringar 16A som går till hällen, en 16A till ugnen, sen några 10A till resterande lägenheten. Kan jag ha totalt 3st 16A säkringar i lägenhet fast jag endast har två nere i källaren?
 
Man kan ha flera 16A säkringar. Elektrikern kan sätta in snabba i centralen och tröga i källaren. Eller testa med 13A i centralen. Dom andra medlemmarna här kan mer om det. Snart löser dom ditt problem.
 
kamilenski skrev:
Man kan ha flera 16A säkringar. Elektrikern kan sätta in snabba i centralen och tröga i källaren. Eller testa med 13A i centralen. Dom andra medlemmarna här kan mer om det. Snart löser dom ditt problem.
fråga igen
:
kan man köra 2 säkringar 16A som går till hällen, en 16A till ugnen, sen några 10A till resterande lägenheten. Kan jag ha totalt 3st 16A säkringar i lägenhet fast jag endast har två nere i källaren?
 
Du kan.

Men du kommer inte att kunna nyttja effekten helt.
Du kan bli tvungen att springa ner till källaren.
Kolla i stället möjligheten att koppla in 3 faser och/eller
kablaget tillåter en uppsäkring till 20A.

Kolla #28

Där står alla alternativ du har.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.