Hej!

Har suttit och sökt för att finns svaret på mina funderingar men utan resultat, så jag startar en tråd istället.
Jag har nyligen köpt en bostadsrätt och nu ska köket renoveras. Så jag slängde ut hela skiten
och sedan började jag planera det nya. efter ett tag slog det mig att strömmen kanske inte räcker till
den induktionshäll jag tänkt köpa. därför frågar jag er.


Så här ser det ut hemma hos mig:
På "boxen" står det växelström 380/220Volt. Men jag blir inte riktigt klok vilken propp/ar som
går till spisen då jag inte har något schema över propparna.
Så min fråga är, kan man se på de här bilderna ifall jag har en fas, två fas eller tre fas?
Om jag har en fas, betyder det att det endast går en propp på 10A till spisen som stod där förut? kan det stämma? Har för mig att det stod 400V på spisen som fanns i lägenhet, den är nu slängd.

Kan säga att ur väggen kommer sladden till spisen ut, det är tre totar, som är svart, svart och grön/gul (jord). Brukar det inte vara fem eller fyra "sladdar" till en spis?

Hällen jag tänkt köpa är denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20147647

kommer elen att räcka?

(jag kommer inte pilla med elen själv utan anlitar en elektriker, men jag behöver veta så att jag inte står där med en häll som inte går att koppla in när elektrikern kommer)
 
  • DSC_0188.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0189.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du har 3-fas in i lägenheten, men att centralen bara använder två.
Av dosan att säga ser det ut som 2-fas plus Jord. Alltså ingen nolla. Ser även ut som om det är 2,5mm2 eller mer till dosan. Isf kan du använda 16A.
Om du klarar dig på 2-fas 16A eller högre, beroende på area på tråden. Beror på hur du kommer använda hällen. Du har iaf möjlighet att använda 3-fas, då få du dock byta central.
 
STOPP!!!!

Du har bara två (2) faser in i lägenheten. Du har heller ingen nolla till spisuttaget/dosan så den spis du haft tidigare har haft en elementspänning på 400V
 
Glufsglufs skrev:
STOPP!!!!

Du har bara två (2) faser in i lägenheten. Du har heller ingen nolla till spisuttaget/dosan så den spis du haft tidigare har haft en elementspänning på 400V
Vad menas med elementspänning på 400V? Från spisen kom tre sladdar, en av dem var blå och satt ihop med en av de svarta..
Måste jag göra om all el för att kunna ha en separat häll och ugn?
 
Ser ut som om han har 3-fas in i lägenheten. Kolla på första bilden. Alla polerna på HB är anslutna. Sen har han en central som bara har 2 rader och inte kan använda den tredje.
Vad har du för huvudsäkring? 16A?
Du får nog dra om en det så du iaf får nolla till dosan. Sen är det ju rätt vist att använda alla 3 faser. När man väl ha det.:)
 
Jo, jag såg det jag med att det var tre faser in men ska befintlig central behållas så går det ju bara att köra på två faser.

Jag säger som Pierre1981, byt central så alla tre faser kan nyttjas, dra i en till fas och en nolla till spisdosan. Kör då trefas 16A till hällen så klarar den galant även boosterfunktionen och även om du har bara 16A som huvudsäkring så ska dom nog också hålla (kan gå nån gång om du kör mycket annat samtidigt) sen så drar du en egen matning till ugnen och sätter den på en 10A eller 16A säkring beroende på hur mycket ugnen kräver.
 
Glufsglufs skrev:
Jo, jag såg det jag med att det var tre faser in men ska befintlig central behållas så går det ju bara att köra på två faser.

Jag säger som Pierre1981, byt central så alla tre faser kan nyttjas, dra i en till fas och en nolla till spisdosan. Kör då trefas 16A till hällen så klarar den galant även boosterfunktionen och även om du har bara 16A som huvudsäkring så ska dom nog också hålla (kan gå nån gång om du kör mycket annat samtidigt) sen så drar du en egen matning till ugnen och sätter den på en 10A eller 16A säkring beroende på hur mycket ugnen kräver.

Okey, då får det bli en ny central. vad går en sån på? sen blir det nya matningar till spis och ugn.
Men jag funderade på det här med nolla, är inte den blå? för när den gamla spisen var inkopplade så hade den en svart, en blå och en gul/grön. Och den blåa satt med en av de svarta, det är inte den som är nollan då? eller har jag bara två faser och jord?

Huvudsäkringen brukar sitta nere i källaren, lr?

kan någon förklara lite lätt det här med faser, hur fungerar det? kan jag sätta in en ny central med låt oss sägs 9 st proppar och mata på på uttag i lägenheten. när går proppen nere i källaren?
Gärna på svensson-språk och inte på yrkesnivå :)
 
Troligen så var tråden från spisen blå, för att det inte är så lätt att hitta 3 ledar-anslutningskablar med 2 svarta och jord.

Gör som Glufsglufs föreslår. Det som kan vara bra är att du kontrolelrar att det verkligen är 3 fas in till lägenheten. Och hur stora huvudsäkringar du har. Det skall finnas 3 huvudsäkringar, sitter troligen i ett mätarrum i källaren eller liknande placering.

Jag reagerar på att trådarna in på huvudbrytaren ser klena ut, skulle kunna betyda att du har små huvudsäkringar. Men det är svårt att se på bilden.
 
hempularen skrev:
Troligen så var tråden från spisen blå, för att det inte är så lätt att hitta 3 ledar-anslutningskablar med 2 svarta och jord.

Gör som Glufsglufs föreslår. Det som kan vara bra är att du kontrolelrar att det verkligen är 3 fas in till lägenheten. Och hur stora huvudsäkringar du har. Det skall finnas 3 huvudsäkringar, sitter troligen i ett mätarrum i källaren eller liknande placering.

Jag reagerar på att trådarna in på huvudbrytaren ser klena ut, skulle kunna betyda att du har små huvudsäkringar. Men det är svårt att se på bilden.
Ja jag tyckte också det. 2,5mm2? Ser inte ut som 4 iaf. Iofs så tror jag att man jämför med dom trådarna som går ut ur HB. Dom kanske är 10mm2?
 
Pierre1981 skrev:
Ja jag tyckte också det. 2,5mm2? Ser inte ut som 4 iaf. Iofs så tror jag att man jämför med dom trådarna som går ut ur HB. Dom kanske är 10mm2?
Ja, inte ser ju stigaren ut att vara mycket grövre än gruppledningarna så 2,5mm2 är det nog. Sen till skenorna är nog den svarta 2,5mm2 och den gula 4mm2.....vild chansning men trolig. Lite OT nu iofs.
 
TS, du klarar dig säkert genom att dra i en till tråd till hällen, dvs en nolla så att du matar 2-faser, nolla, jord.
Troligtvis är det vad den kräver och kan göra bruk av utan några andra omkopplingar, 10A säkring även ok.

Detta som en minimiåtgärd, givetvis bra att kolla varför föreningen har 2-fas till lägenheten, och eventuellt uppgradera till 3-fas om möjligt och då även ny central givetvis. Men inte nödvändigt bara med tanke på spisbyte och den renoveringen.
 
Glufsglufs skrev:
Ja, inte ser ju stigaren ut att vara mycket grövre än gruppledningarna så 2,5mm2 är det nog. Sen till skenorna är nog den svarta 2,5mm2 och den gula 4mm2.....vild chansning men trolig. Lite OT nu iofs.
kan nog stämma bra.. då borde väl säkringarna i källaren vara max 16A?
när elektrikern byter el-central, måste han jorda alla uttag då, eller räcker det att jorda
de uttag som han drar? blir man helt pank på att installera en ny central och dra ett nytt uttag till spisen?

kan man använda uttaget som var till spisen (se bild uppe) och koppla in till diskmaskinen. eller ska man ta bort de där sladdarna, och dra en helt ny från centralen.


tack för alla svar!
 
GK100 skrev:
TS, du klarar dig säkert genom att dra i en till tråd till hällen, dvs en nolla så att du matar 2-faser, nolla, jord.
Troligtvis är det vad den kräver och kan göra bruk av utan några andra omkopplingar, 10A säkring även ok.

Detta som en minimiåtgärd, givetvis bra att kolla varför föreningen har 2-fas till lägenheten, och eventuellt uppgradera till 3-fas om möjligt och då även ny central givetvis. Men inte nödvändigt bara med tanke på spisbyte och den renoveringen.
får kolla med föreningen..
orkar dock inte att proppen ska gå när man lagar mat bara för att man var lite snål när man renoverade köket. vågar nog inte chansa.
 
Stealthen skrev:
kan nog stämma bra.. då borde väl säkringarna i källaren vara max 16A?
när elektrikern byter el-central, måste han jorda alla uttag då, eller räcker det att jorda
de uttag som han drar? blir man helt pank på att installera en ny central och dra ett nytt uttag till spisen?

kan man använda uttaget som var till spisen (se bild uppe) och koppla in till diskmaskinen. eller ska man ta bort de där sladdarna, och dra en helt ny från centralen.


tack för alla svar!
Om du börjar jorda andra allmänuttag i ett rum så måste allt annat jordas också men till fasta "maskiner" som spis och ugn så är det ok. Elektrikern måste inte jorda allt. I regel så är det ju jordat i köket.
Det enda du förlorar är ju pengar om du jordar hela anläggningen och priser är relativa, beror på hur mycket vägguttag och lamputtag det finns
 
GK100 skrev:
TS, du klarar dig säkert genom att dra i en till tråd till hällen, dvs en nolla så att du matar 2-faser, nolla, jord.
Troligtvis är det vad den kräver och kan göra bruk av utan några andra omkopplingar, 10A säkring även ok.

Detta som en minimiåtgärd, givetvis bra att kolla varför föreningen har 2-fas till lägenheten, och eventuellt uppgradera till 3-fas om möjligt och då även ny central givetvis. Men inte nödvändigt bara med tanke på spisbyte och den renoveringen.
Nja, hällen drar ganska hårt när den boostar och har man bråttom och boostar två plattor så vette tusan hur det kommer att hålla på en 10A och bara två faser. Troligen så tar ju en boostplatta en fas och den andra ihop med slöplattan en fas men som sagt, boosten kräver en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.